Welk zwembad voor in de tuin?

Discussie in 'De lounge' gestart door Majo1983, 29 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    We willen deze zomer een wat groter zwembad in onze tuin dan het 'easyset' zwembad (met zo'n ring die opgeblazen wordt) dat we hadden. We willen hem dan eigenlijk de hele zomer laten staan.

Maar nu, de keuze is reuze....

Rond of vierkant? Maakt dat qua zwemplezier nog uit? Of qua onderhoud?

En welke afmeting is leuk voor 2 jongens van 5 en 3? En ook voor de komende paar jaar nog leuk?

Op zich hebben we best een ruime tuin (12 diep x 16 meter breed en nog een stuk van 12x8 meter naast het huis) dus we kunnen best wel een prima zwembad kwijt.

Waar is de beste plek? In de zon? In de schaduw?

Welke hebben jullie en zijn jullie tevreden? Ik merk dat ik moeilijk kan kiezen. Hopelijk lukt dat na advies van ervaringsdeskundigen beter :).

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Plek: In de zon - scheelt qua temperatuur. En zon kun je wel weghalen (schaduwdoek, parasol) , maar niet toevoegen.
    Verder vond ik (bij mn nicht) een rechthoekig bad véél praktischer qua ruimte dan een rond bad. Verder kun je van een rechthoekig bad makkelijker een 'sportveldje' maken, met een lijn in het midden, waarover ze kunnen overgooien, tennissen etc.

puzzelstukje en Majo1983 vinden dit leuk.
  3. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Zeker in de zon zetten, warmt beter op. Verder hebben wij een frame pool van intex van 4,88/2,44
    Staat hier al 4 jaar. Nu voor de tweede keer nieuw water erin. We hebben wel een zandfilterpomp erbij gekocht, want de bijgeleverde papierfilterpomp kon het niet aan.

Majo1983 vindt dit leuk.
  4. Butchke

Butchke Niet meer actief

Wij gaan dit jaar over van een rechthoekig bad naar een rond omdat wij een ronde veel ruimer vinden. En ook hier kan makkelijk een net op voor volley oid.

De hoeken van een rechthoekig bad zijn gewoon niet praktisch. We hadden een bad van 3.00x2.00, paste amper een luchtbed in, terwijl het ronde bad bij vriendjes met een doorsnee van 3.00m veel ruimer was van binnen. Dus nu een rond bad van 4.88m en 1.20 diep.

Majo1983 vindt dit leuk.
  5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    mijn idee zou zijn: Een rond bad van 3 meter doorsnee heeft een oppervlakte nodig van 9 vierkante meter (3 bij 3) om hem kwijt te kunnen, maar je werkelijke oppervlakte is maar 7m2 . Heb je een bad van 3 bij 3 - vierkant dan heb je ook écht die ruimte benut.

Nu met het bad dat je nu hebt, benut bijna 19m2 terwijl je bijna 25m2 aan ruimte nodig hebt. waardoor ikzélf zou denken: Lekker een bad van 5 bij 5 nemen , als je toch zo groot wil. Maar ik ben sowieso jaloers op jullie hoor, héérlijk dat je het kwijt kunt!

owly, Majo1983 en Butchke vinden dit leuk.
  6. Butchke

Butchke Niet meer actief

Je berekening klopt idd, maar nogmaals, de hoeken van een rechthoekig bad kun je niet/amper benutten. Klinkt misschien gek, maar het gebruik van een bad met hoeken is gewoon niet optimaal, terwijl een buitenformaat ervoor zorgt dat het wel praktischer te plaatsen is. Een rond bad is qua binnen afmeting praktischer en veel beter te benutten. We hebben zelf ervaren dat je met een rechthoekig bad, maar een fractie van de ruimte in het bad kunt gebruiken. Terwijl bij een rond bad veel meer plaats is, je gebruikt het hele bad. Sorry een warrig verhaal...

Athina vindt dit leuk.
  7. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik kan in mijn rechthoek van 3x2 gewoon op een luchtbed dobberen. Het voelt idd krapper dan een ronde, maar dat het nauwelijks past is natuurlijk niet :p Ik vind rond wel leuker staan, geen idee waarom. In onze tuin is rechthoek veel praktischer,anders had ik een ronde gekocht.

8. Butchke

Butchke Niet meer actief

Ja net 1 luchtbed... en dan is het bad redelijk vol. Bij een rond bad van 3M doorsnee passen meerdere luchtbedden:thumup::D

9. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Wij gaan binnenkort het zwembad ook weer opzetten. We twijfelen om over te stappen naar een zandfilterpomp. Hebben jullie hier ervaring mee?

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Wow jaloers dat jullie dat kwijt kunnen! Hier past nu een Intex rond (1.20 doorsnee)

Misschien toch de tuin veranderen.oyde bewoners hielden van grote plantenbakken.

11. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Die hebben wij in seizoen 1 al aangeschaft, ik ben er enorm blij mee. Mooi schoon water en via de pomp is ook de bodem met zuiger beter schoon te maken.

12. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Die rechthoekige framebaden hebben schuine uitstekende poten waardoor ze veel meer oppervlak gebruiken dan alleen het bad zelf. De ronde baden hebben dat niet.

Wij hebben een rond bad van 305. Ik vind juist dat ze daar heel leuk in kunnen spelen en persoonlijk vind ik een rond bad veel leuker staan zonder die uitstekende poten. Maar het ligt ook wel aan de tuin.

Deel Deze Pagina