Ik wil al jaren de master onderwijskunde gaan doen maar loop er steeds tegen aan dat de meeste opleidingen voltijdopleidingen zijn. Nu zag ik dat NCOI de opleiding in deeltijd aanbiedt waarbij je op avonden naar school gaat. Wie heeft ervaring met NCOI en met de waarde van de opleiding? Hiermee bedoel ik dat bijv LOI niet echt serieus genomen wordt door toekomstige werkgevers en een 'echte' HBO of universiteit serieuzer genomen wordt. Hoe zit dat met NCOI?
Mijn man is met zijn HBO LOI altijd heel serieus genomen hoor, nog nooit een probleem geweest, het sprak voor hem dat hij dit in de avonduren naast een gezin heeft gedaan. Met de NCOI geen ervaring...
Ik denk dat er van beide manieren van opleiding iets tr zeggen is. Ik ben zelf zowel student als werkgever en wanneer ik iemand voor mij heb zitten met een afgeronde thuisstudie, dan weet ik dat de kandidaat erg goed zelfstandig kan werken en ontzettend veel zelfdiscipline heeft. Hij of zij kan goed plannen en kan zichzelf ertoe zetten met school bezig te gaan. Bij een reguliere opleiding heb je meestal verplichte vakken of bijeenkomsten waardoor je een extra stok achter de deur hebt. Van een student van een reguliere universiteit heb ik het gevoel dat zij meer hebben overlegd met hun medestudenten en meer ruimte hebben gehad de stof te bespreken en dus dieper erop zijn gegaan. Naar mijn idee is het echt wie je tegenover je hebt in een sollicitatie gesprek en hoe je je eigen onderwijs vorm uitlegt tegenover diegene. Benadruk de eigenschappen die naar voren komen in de door jou gekozen opleiding.
Ook bij een LOI of NCOI heb je verplichte vakken. Dat is een eis die wordt gesteld om een opleiding als volwaardig te mogen en kunnen beschouwen. Ik heb een opleiding gevolgd via de LOI. Wellis waar op mbo niveau. Maar tot nu toe nog geen problemen gehad met solliciteren. Ik werk nu met een volwaardige diploma via de LOI, binnen het ziekenhuis. ( verzorgende functie ) Het nadeel wat ik wel vond, was dat als ik iets niet begreep, dat er docenten waren die niet altijd zin hadden om uitgebreid uitleg te geven. Beetje jammer!
Overigens werd er op stage uitgebreid gesproken over de leerstof met mijn praktijkbegeleider en collega's. Elke keer hadden we een reflectie en feedback gesprek. En daarna moest ik er een verslag over schrijven. Het ligt ook vooral aan je stage of je goed begeleid wordt in de weg naar een diploma. Theorie hoort erbij, maar in de praktijk leer je het pas echt.
Ik ga me er dan toch eens in verdiepen. De recensies op internet zijn niet geweldig maar wellicht helpt het als ik de opleiding bel voor een egsprek
Ik heb via de NCOI een opleiding gevolgd, via mijn toenmalige werkgever. De lessen waren meestal erg fijn, afhankelijk van de docent maar dat is bij iedere opleiding zo. Ik heb mijn diploma en ik heb veel geleerd. De informatie die ik toen kreeg was niet altijd duidelijk, maar mijn studiebegeleider vanuit NCOI heeft me altijd keurig op weg geholpen. Mijn opleiding is, terwijl ik de opleiding volgde, anders geaccrediteerd en daarbij is ook de hele naam veranderd. Op zich niet erg, maar de opleiding was gericht op marketing en communicatie. Nu heb ik enkel marketing op mijn diploma staan. Ik durf niet te zeggen hoe werkgevers erover denken; net voor mijn afstuderen ontslag gekregen en vanwege zwangerschap werd ik overal afgewezen. Ik heb niet de ambitie om er verder nog iets mee te doen dus solliciteer ik ook niet meer op zulke functies.