Langzame groei, slecht drinken?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Lan, 18 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lan

Lan Fanatiek lid

28 nov 2008
    1.824
    8
    38
    Vrouw
    Postbode
    Venray (Limburg)
    Maikel is geboren met 35+5 weken en gewicht van 1774 gram. maikel is nu 5 maanden. Hij is vandaag gewogen en weegt 4380 en is 54cm. hij groeit erg traag. 1cm in de maand en qua gewicht 60 tot 90 gram in de week.
    Hij krijgt nu 5 flessen van 120cc aangeboden. Hierin zit 4 scheppen voeding, 1 schep fantomalt en 1 schep johannesbroodpitmeel. Maar zijn groei begint langzaam aan weer in te zakken :( Wie heeft er hier meer problemen mee gehad en wat werd er bij jullie geadviseerd. Ik kreeg nu het advies 2 scheppen fantomalt. Ik begin echt een hekel te rkigjen aan de voedingsmomenten en ben langzaam aan het opgeven wan tik weet het niet meer.... help snik....:(

2. anmiri

anmiri Actief lid

15 aug 2010
    462
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo traag is zijn groei toch niet?

Noah is nu 9 mnd en weegt nu 6100 gram. Hij heeft heel erg lang op 5/6 flessen van 120/130 gezeten. Hij was tevreden, heb me er verder niet zo druk over gemaakt. De laatste weke drinkt hij bijna 200, 4 flessen nog en krijgt nu bijvoeding.

Is jouw zoon tevreden verder?

3. Lan

Lan Fanatiek lid

28 nov 2008
    1.824
    8
    38
    Vrouw
    Postbode
    Venray (Limburg)
    Mijn zoontje is tevreden maar als hij niets te drinken krijgt is hij ook tevreden.... Hij heeft eigenlijk in zijn 5 maanden amper gehuild...

4. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hier ook een tevreden, rustige, niet huilende kleine die maar langzaam groeit...
    Door verborgen reflux w.s. al lang moeilijk drinkend, maar ook met voeding via de sonde groeide ze gemiddeld (maar) 100 gram per week...
    Tsja, zij was bij geboorte klein; 1550 gram en is nu 4 maanden en 3850 gram. Ze groeit op haar eigen (bescheiden) lijntje en krijgt alleen BV, geen toevoegingen meer. Zolang ze maar blijft groeien op haar eigen lijntje ondernemen ze geen actie verder.

Kan me wel helemaal voorstellen dat je er moe van wordt... hier ook hoor... Je wilt toch dat ze gaan inhalen ofzo...
    Die voedingsmomenten zijn hier ook zwaar; met die reflux, een niet blije baby aan het flesje BV en dan ook nog 7 voedingen van 80 ml, die zij (bijna) nooit allemaal helemaal opdrinkt...
    Misschien moeten we gewoon geduld hebben!
    Maar binnenkort gaan ook wij weer wegen en zie daar ook al tegenop! :)...
    Krijgt je zoontje voldoende gelegenheid om te groeien?! Zit hem niets anders in de weg? Iets lichamelijks ofzo?
    Ze zeiden altijd in het ziekenhuis dat ze in het begin nog veel energie nodig hebben voor "basisdingen" (zich warm houden, drinken, spelen, verzorging etc.) Dat ze daarom ook voldoende rust/ slaap etc. nodig hebben.
    Wij badderen bijv. nog steeds maar 2 x per week, omdat dat veel energie kost... En veel slapen in het eigen bedje met extra dekentje.
    Zolang je al dat soort dingen doet, kun je niet veel anders meer dan afwachten denk ik.
    Ik probeer wel veel te genieten van andere momenten als de voedingen... ik neem de tijd om te knuffelen en samen te slapen (dat laatste kunnen wij overigens errug goed!):D!

Sterkte en weet dat je niet de enige bent met zo'n kleintje!!

5. Lan

Lan Fanatiek lid

28 nov 2008
    1.824
    8
    38
    Vrouw
    Postbode
    Venray (Limburg)
    Thanks..

Ik ben nu naar osteopaat geweest in de hoop dat hij kan helpen.. Hij had het over de hypofyse en tja daar zitten de groeihormonen..Hij gaat proberen of hij kan helpen.. 8 november moet ik naar de KA maar als ik het dit weekend niet trek ga ik naar huisartspost en wil ik dat ze actie ondernemen want aan een mama die instort van dit gezeur met flessen heeft maikel ook niets.. Hij drinken gaat steeds slechter en het is steeds meer vechten met de fles.. Ppa geeft ook wel fles maar hij heeft er veel moeite mee om te dwingen

6. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Je dwingt je zoon om te drinken? Ik zou die trage groei even laten voor wat het is en proberen van de voedingen toch een positief momentje te maken.
    En als hij nu ruim 5 maanden is wil hij misschien wel iets eten ipv alleen melk, zou je het zien zitten om bij te voeden?
    Wie vindt er eigenlijk dat hij niet goed genoeg groeit? Simone heeft maanden stilgestaan en is nu met ruim 14 maanden eindelijk de 8 kilo (nipt) voorbij. Ook een klein opdondertje dus.

7. adi

adi Niet meer actief

Ik ben het eens met mamavanSimone.
    Je zult echt wel helemaal kapot zijn, en ik denk dat je nu ook helemaal gefocusd bent op die voedingen.

Maar door dwingen krijgt je kindje negatieve associatie met eten. Ik zou echt gaan onderzoeken en verder kijken waarom hij geen hongersignalen geeft, en wat de oorzaak zou zijn dat hij melk weigert. Is al gekeken aan bepaalde allergiën (KMA heeft als symptoom groeiachterstand en weigering om te drinken). ?

Hoe ontwikkelt hij zich verder? Ligt ie motorisch wel op zijn gecorrigeerde leeftijd?

En tenslotte: wat gebeurt er als je meerdere drinkmomenten inlast, maar dan kleinere flessen? En hem laten stoppen wanneer hij wil, en dan 2 uurtjes later proberen? (en niet opdringen)
    En idd evt starten met bijvoeding.

8. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    ennnnn, is het geen reflux (al dan niet verborgen)... was hier ook?!
    Wij kijken wat ze wil, met veel tussenpozen tijdens de flesjes en daarom ook die 7 voedingen die we haar aanbieden...

9. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ik denk dat dat dwingen vrij relatief is. Hoe kun je überhaupt een kind dwingen om te drinken? Als het niet drinken wil dan drinkt het echt niet hoor. Maar als je met dwingen bedoelt: blijven aanbieden terwijl het zelf niet veel animo meer toont, dan herken ik dat maar al te goed. Dat is niet fijn om te doen.

Hier ook grote drinkproblemen, tot we er (dankzij Soef) achterkwamen dat het verborgen reflux was. Nu nutriton bij de afgekolvde bv en dat helpt onwijs!

Herken me dus erg in dat geworstel en ook ik word er supergestrest van. Onze dochter is met 30 wkn geboren met 1600 gram en weegt nu 3700.

Suus

10. Lan

Lan Fanatiek lid

28 nov 2008
    1.824
    8
    38
    Vrouw
    Postbode
    Venray (Limburg)
    ik moet dat van gezinshulp...:(

11. Lan

Lan Fanatiek lid

28 nov 2008
    1.824
    8
    38
    Vrouw
    Postbode
    Venray (Limburg)
    dat bedoel ik ja..

12. Lan

Lan Fanatiek lid

28 nov 2008
    1.824
    8
    38
    Vrouw
    Postbode
    Venray (Limburg)
    Ziekenhuis laat me aanmodderen.. Hij is al 2 keer opgenomen geweest maar ja volgens hun niet medische want hij drinkt toch.... zeggen ze dan.. ze kijken niet verder ik ga deze dingen die jullie aangeven wel door spreken met de KA:
    * Koemelk allergie
    * Reflux of verborgen reflux..

Heeft gisteren een ramp dag gehad en is vandaag erg rustig maar drinkt wel iets beter... Bedankt voor jullie adviezen...
    Het erbij neerleggen vind ik heel moeilijk maar dat heeft met mezelf te maken.. We hebben inmiddels ook gezinshulp die helpt met maikel..

13. Mariekevdb1984

5 aug 2011
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik begrijp dat je het moeilijk vindt...het liefst wil je dat je kindje al zijn flessen leeg drinkt.
    Wij hebben hetzelfde probleem gehad. Ons dochtertje heeft een lange periode erg slecht gedronken. Ze stopte regelmatig naar 60cc en daar kon ze weer 4 uur op teren. In die periode heb ik me ook echt rot gevoeld (het heeft me veel tranen gekost)....In het ziekenhuis zieden ze dat ik het los moest laten want ze groeide wel. Niet zo hard maar als er groei in zat en ze altijd vrolijk was zagen hun geen problemen. Onze dochter is met 30 weken geboren en woog 1285 gram. Het loslaten is heel moeilijk. Toen ik weer aan het werk moest kon ik het beter los laten en sindsdien gaat het ook echt beter! Ik dwing haar nu niet meer om de fles leeg te drinken, want dat werkt idd niet. Nu zit ze op 4 x 200cc en ze drinkt ze meestal allemaal leeg. Dit had ik echt nooit gedacht!
    Heel veel succes!! En probeer je er niet te druk om te maken, ook al is dat heel moeilijk!
    Ze is trouwens ook niet groot. Ze weegt nu 6700 gram en is 68 maar in het ziekenhuis zijn ze tevreden dus dan ben ik dat ook!

14. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Nou Mariekevdb1984;
    Dat is nou nog eens een bemoedigend verhaal! Heel fijn om te weten/ horen/ lezen dat er meer kleintjes zijn die uiteindelijk wel goed gaan drinken.
    Onze kleine dame stopt dus ook soms na die 50-60 cc...
    In combinatie met die verborgen reflux werden vervolgens alle voedingen echt rampvoedingen... Heel erg om je kleintje zo'n "gevecht" te zien leveren. (Wel willen drinken/ honger, maar pijn oid.) Nu de reflux onder controle is neemt de intake ook weer goed toe en komen er dagelijks een paar milliliters bij :D... Ze zit nog niet op wat ze moet hebben, maar is ook niet meer zo heel erg weinig.
    Heel erg fijn om die vooruitgang te zien!
    Maar het is goed om te weten! Onze kleine is vrolijk, lacht, slaapt goed en groeit altijd al op haar bescheiden lijntje!
    We wachten rustig af hoe het verder gaat...
    Je kunt het toch niet echt wat aan doen... maar vermoeiend is het wel. Het is fijn om te weten dat het bij trekt met de tijd... geduld hebben dus! Welke maat heeft je dochter nu en hoe oud is ze?!

15. Mariekevdb1984

5 aug 2011
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi soefdeboef,
    Wat fijn dat het nu beter gaat! Als er nu elke keer een paar millimeters bijkomen :D Ik zat op een gegeven moment gewoon tegen de voedingen op...en ik begon altijd al van..daar gaan we weer. Gelukkig dronk ons zoontje wel altijd goed, want met 2 kids was het best pittig! Als er nu elke keer een paar millimeters bijkomen :D
    Onze tweeling is nu 9 maanden. We 10 weken te vroeg geboren. Lynn woog 2 weken geleden 6740 gram en is 67 cm Ze zit nu on maat 68, 62 past soms ook nog wel. Haar broer weegt nu 7900 gram en is 69 cm. Is wel een verschil dus! Maar hij eet alles! haha
    Bij de geboorte woog Lynn 1285gram en Mees 1505 gram.

Hoe oud is jou dochtertje? En hoeveel weegt ze?
    Ik zie dat ze ook te vroeg is geboren?

16. Lan

Lan Fanatiek lid

28 nov 2008
    1.824
    8
    38
    Vrouw
    Postbode
    Venray (Limburg)
    De plasluiers worden minder de ontlasting is dun en daarom gisteren naar HAP geweest maar die deden niets. DUs vanmorgen naar huisarts En toch is er eindelijk gehoor gegeven aan mijn gejank.
    Maikel krijgt andere voeding en maikel word nu elke week gecontroleerd door dieetiste en word er goed doorgesproken hoe het gaat!..

17. bos

bos VIP lid

23 aug 2008
    8.268
    0
    0
    zuid holland
    #17 bos, 25 okt 2011
    Laatst bewerkt: 25 okt 2011
    jeetje meid wat een toestand

hier ook een slechte drinker. ik kan nergens vinden hoe het bij de osteopaat was? hier heeft he wel geholpen. hij drinkt rustiger en wat meer (nog niet genoeg) maar het gaat wel wat beter.

ik loop ook bij de kinderarts..ik denk dat het bij onze zoon aan verborgen reflux ligt alleen hij wil eerst op de koemelkallergie in gaan :)? waarom)

ik heb helaas niet de gouden tip voor je.

en ik last dat mensen vonden dat hij wel goed aankomt? hier zeggen ze toch zeker 150 gram in de week dus lijkt me inderdaad niet voor niks dat je je zorgen maakt..

gaat hij nu over op voeding voor koemelkallergie? of wat heb je gekregen van de huisarts?

sterkte meid..

ps wat was hij klein zeg bij de geboorte

18. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Nou Bos,
    Sommige kinderen groeien op hun eigen lijntje en zolang ze dan groeien is er niets aan de hand. (Zie ook de bijdragen van Marieke hier).
    Onze kleine groeit ook "maar" 100 per week.

@ Lan, fijn dat er actie wordt ondernomen en dat je serieus genomen wordt nu.

@ Marieke; onze kleine is nu 4.5 maand, 2.5 maand gecorrigeerd en weegt rond de 4 kilo en ze is geboren met 1550.
    Hier heeft ze in de lengte al wel 62 nodig, maar die "vult" ze dus nog niet helemaal!

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Morgen wennen op het KDV, ben ook heel benieuwd hoe de flessen en de intake daar zullen gaan!
    En of de groei hetzelfde blijft.

GRTZ!

19. Lan

Lan Fanatiek lid

28 nov 2008
    1.824
    8
    38
    Vrouw
    Postbode
    Venray (Limburg)
    maikel heeft gisteren de fles van 11 uur geweigerd, vanmorgen van 7 uur geweigerd... die van 11 en 3 zijn gelukkig wel leeg gegaan... maar CB zegt nu ook weer hij groeit toch... ook al is het dan 60 gram in de week....

Morgen komt de nieuwe voeidng: infantini van nutricia voor kindjes met groeiachterstand zodat hij in hoe weinig hij dirnkt toch voldoende binnen krijgt om te groeien...

het blijft een frustrerend strijd die ik neit ga winnen ik zal me er bij neer moeten leggen maar op dit moment kan ik dat nog niet...

20. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hier drinkt madam ook minimaal 1 fles niet leeg hoor!
    Ik maak me er niet druk meer om... Ik/ wij doen er alles aan zodat ze voldoende binnen krijgt... Zolang het daar niet aan ligt probeer ik me er niet meer druk om te maken.
    Fijn die andere voeding!
    Ik hoop dat dat hem een beetje helpt met groeien...

Sterkte!!

Deel Deze Pagina