Owja, wij zijn ook van de zelfmaak en houden van pure smaken. Koken zonder pakjes en potjes kan en klaar. De kids eten al heel lang wat de pot schaft. De oudste heeft tijdens een vakantie een week op potjes geleefd en hij kreeg diarree van de grote hoeveelheden appelsap die erin verwerkt zijn. (Dronk hij zelf toen niet). Was ie duidelijk niet aan gewend. Bij de tweede hebben we er geen gebruikt. Die wilde niet haar groente van een lepel eten. Die heeft dus alles a la Rapley gekregen en is met de lepel gaan eten toen ze dit zelf kon.
In die potjes van het kruidvat zit wel suiker en staat er ook op. Ik koop ze daarom nooit meer! Kwam er pas thuis achter toen hij al een potje op had :x.
Volgens mij zit er in alles wat kant en klaar is suiker.... het staat er alleen meestal verkapt op..... Appelsap gebruiken als suiker is in mijn ogen ook suiker het is alleen iets natuurlijker dan gebleekte suiker
Zoet eten is niet per definitie slecht, al denken veel mensen dat omdat suiker als iets slechts wordt betiteld. Een appel is hartstikke gezond en bevat veel suiker, ja. Een lichaam heeft ook suiker/ glucose nodig, zolang het niet de spuigaten uit loopt. Een kind dat helemaal geen suikers binnenkrijgt komt echt energie tekort, het lichaam haalt zijn energie uit suikers. Een zuigeling haalt zijn suikers uit (moeder)melk (ook hartstikke zoet). Daarna heeft een mens natuurlijke suikers nodig (uit fruit e.d.) en vaak inderdaad uit pregefabriceerde geraffineerde suiker. Die is niet helemaal gezond. Maar dan gaan sommige mensen onder mum van ongezond de suikers uit hun dieet schrappen en vervangen door zoetstoffen, of nog erger: light-producten aan hun kinderen geven. En DAN ben je echt verkeerd bezig.
Als ze appelsap gebruiken, kunnen ze het wegschrijven als 'natuurlijke' suikers en geen geraffineerde suiker uit bieten of riet. Dus mogen ze op het potje zetten geen suiker toegevoegd. Ik denk zelf ook dat het belangrijk is dat je weet wat je eet. En dat is nogal lastig als je potjes en zakjes gebruikt.
Je hebt hier helemaal gelijk in. Maar geraffineerde suiker heb je niet nodig. Koolhydraten daarintegen wel. Koolhydraten is 'n soort vorm van suiker wat wordt omgezet in energie/glucoes. (suikers zijn overigens ook koolhydraten natuurlijk) Geraffineerde suiker heb je zeker niet nodig. Het stuit mij gewoon tegen de borst dat ze vaak geraffineerde suikers toevoegen aan eten en dit vind ik echt onzin en helemaal niet nodig. Dat gooien wij er toch ook niet in als we aan het koken zijn. Kinderen houden nou eenmaal van zoet maar ik vind niet dat we dat maar eens extra moeten stimuleren op deze manier.
maar waar staat nou dat er geraffineerde suikers in (de meeste) potjes zit? en Misoh.. heb je enig idee wat er in jouw puur natuurlijke producten zit?
Dat wat ik erin stop. Een wortel is een wortel en een boontje een boontje, etc. Daarnaast weet ik welke kruiden ik gebruik (staan in de tuin), hebben we een eigen groentetuin en ben ik op de hoogte van de productiewijze van datgene wat we gebruiken. Dat wil niet zeggen dat ik nooit kies voor iets gemakkelijks. Ik weet dan wel dat ik kies voor toegevoegde suiker en zout (en dan bedoel ik dus bij voeding voor volwassenen). Dat is dan een bewuste keus.
IK heb het even teruggelezen en ik heb me niet helemaal duidelijk verwoord geloof ik. Ik bedoelde dat er in heel veel kant en klaar eten (voor ons) suiker zit en dat er in potjes ook suiker zit, natuurlijke suikers dmv appelsap bv) of geraffineerde suiker. Ik heb 2 jaar geleden wel eens al die potjes bekeken in de supermarkt. Ik weet dat ik toen vond dat er teveel "zoetmakers"in gestopt werken. Ik beweer niet dat in elk potje geraffineerde suiker zit maar ze gebruiken wel onnodig "suikers". Mijn excuses als ik het wel zo heb laten overkomen.... :S
Tsja, ik stuit bij zulke dingen vaker weer op hetzelfde punt. Voor sommige mensen is het niet helemaal haalbaar om je eigen groenten te kweken, altijd helemaal vers te koken (ik zou niet weten hoe!) en altijd van alles wat je kookt precies te weten waar het vandaan komt of wat er mee gebeurd is. Ik eet best gezond en verantwoord, vind ik zelf. Elke dag allemaal 200 gram groente per dag (als volwassenen, met Julia is het nog altijd miezemuizen) en allemaal een stuk fruit. Niet te veel ongezonds, gezonde(re) koekjes (eierkoek, ontbijtkoek) en sinds kort gebruik ik minder light producten en zoetstof. Ik probeer volkoren producten te gebruiken (pasta, brood) en bak veel met olijfolie ipv boter (voor Julia dan weer meer met boter). Over het algemeen vind ik mezelf redelijk gezond en bewust. En dan bewust in de zin van: biologisch waar mijn portemonnee het toe laat, en zo veel mogelijk seizoensproducten. Maar ik loop hier op het forum toch vaak tegen het extreme aan. Men heeft bijna z'n eigen koe en een rijstveldje in de voortuin... Dat is niet altijd even haalbaar voor iedereen!
Oh, trouwens, Julia eet gewoon vers mee, heeft altijd potjes geweigerd (mevrouw blieft geen prut), dus in dat opzicht ben ik ook wel pro-vers!
over de suikerklontjes bij de keuringsdienst van waarden ; het ging toen over danoontjes volgens mij.. in 1 danoontje zitten 5 suikerklontjes. Dat was ook in een aflevering, maar niet de aflevering van gisteren
Heb deze aflevering ook gezien. Dat er niet gefilmd mocht worden in de Olvarit fabriek zei voor mij al genoeg. Ik denk dat iedereen die dat ziet, geen potje meer koopt. Denk ook dat het gemak-voeding is, en niet voor iedere dag. Wat iemand anders al zei, je eet zelf ook niet iedere dag uit een potje of een blik toch? Vind het wel erg sneu dat er kinderen zijn die gewoon nooit vers eten krijgen tot ze een bepaalde leeftijd hebben bereikt. Enige afwisseling is wel gewenst lijkt me.
uh je mag eigenlijk bij geen enkel productieproces filmen hoor of je nou Olvarit of Philips bent dus het zegt meer over jou (paranoia) dan over een ander als je hier wat van vindt... Verder zijn we het met elkaar eens
Als je drie hoog achter in Gouda woont, is dat geen optie... hihi ik neem aan dat je ook nooit een koekje ofzo eet.. grapje hoor.. Ik denk dat het een mooi streven is om zo gezond mogelijk te eten maar het is een illusie voor een heel groot deel van de Nl bevolking
Dat is gewoon een kwestie van hygiëne denk ik. Anders moet de hele batch van de dag waarop gefilmd is doorgedraaid worden. Dure grap. Mijn kinderen zijn geen fan van de potjes, en ik vind ze met mijn eigen eten mee laten eten even gemakkelijk, maar voor zo af en toe, als een kind het eet, lijkt me geen ramp.
In Kruidvatpotjes voegen ze suiker toe, in andere merken geconcentreerd appelsap. Heeft allebei hetzelfde effect en het is allebei even goed of slecht. Maakt echt niet uit.
Nou ik heb zat gerechten waar ik om de smaak wat omhoog te halen wat suiker doe hoor! Gewoon, van die witte kristalsuiker. Dat is namelijk niets slechter dan ingedikt appelsap, je moet er alleen niet teveel van nemen.
Dit kwam aan bod in een afl van een vorig seizoen. Deze afl heet ook suiker. Kan hem niet meer vinden in de lijst op hun site. Maar is wel uitgebracht in de dvd box. Ik gebruik deze afl als aanvuling bij de voorlichting over voeding op mijn werk. Maar babypotjes zijn niet het enige waar dit in zit. In ketchup dacht ik ook 37 klontjes per fles. Heb dit dus niet zelf verzonnen.