Even een opsomming van de mogelijkheden in belgie: Polyklinisch bevallen vroedvrouw thuis bevallen ziekenhuis ruggeprik (maar ik vind het niet kunnen dat ze je daar zélf om vragen, ik heb het in elk geval niet meegemaakt dat ze dat opdringen en ik ben ingeleid) kraamzorg De keuze van begeleiding en ziekenhuis is verder heel belangrijk en wisselend. Je hebt ziekenhuizen die erg medisch gericht zijn, en je hebt er die voor natuurlijk bevallen zijn (waterbevalling, polyklinisch, goeie hulp bij borstvoeding) Soms ervaar ik hier wel een tekort aan info over de diverse mogelijkheden. Ik ben wel degelijk ingelicht tijdens mijn vorige zwangerschap over pakweg de nadelen van een epidurale verdoving, wat ik wel belangrijk vind. Als je echt een epidurale nodig hebt is het dan weer een voordeel dat je die ook kan krijgen.
In Belgie, zijn de ziektekostenverzekeringen veel lager, en worden er standaard 6 ivf pogingen vergoed. Zouden ze in Nederland een voorbeeld aan moeten nemen.
Klopt, SweetNova, wij hebben vroedvrouwen, maar als je het vergelijkt, lijkt mij de verloskundige in NL vaker geconsulteerd dan de vroedvrouw bij ons. Misschien inderdaad omdat er minder informatie rond wordt gegeven.
Daar heb je gelijk in, ik denk ook dat het aan gebrek aan info ligt... Een vroedvrouw is trouwens volledig vergoed door het ziekenfonds. Bij een gyn moet je nog een beetje opleggen.
Wat leuk dit topic. Ik ben ook Nederlandse en woon ook in Belgie. Ik ben van mijn dochter in Nederland bevallen en van de 2de zal ik hier bevallen. Ik zal hier idd meer echo's krijgen dan dat ik in Nederland kreeg en ik ga naar de gynecoloog wat je in Nederland alleen mag ivm medische redenen. Verder zijn bepaalde dingen hier idd een stuk duurder, dan doel ik op levensmiddelen etc. Maar andere dingen zoals ziektekosten zijn zo goedkoop hier. Voor het hele gezin betalen wij 250 euro in het jaar en dat is met een extra ziekenhuis pakket. Ik vindt de Belgen erg vriendelijk overigens, behulpzaam en mijn man vindt de Belgische /Nederlandse taal veel netter dan die Hollande taal met die harde G haha
Toch wel hoor, ook hier in Belgie heb je zelfstandige vroedvrouwen (ik loop dr zelf bij eentje ) en die doet ook thuisbevallingen enz. Ik ga alleen naar de gyn voor een echo. Ik ben dus ook Nederlandse en woon in Belgie, maar wil eigenlijk wel weer terug, geef mij de Nederlandse rechtdoorzee mentaliteit maar. De ziekteverzekering mag dan wel lager zijn maar je betaalt je blauw aan eigen risico (remgeld) Hetgeen ik allemaal al zelf heb moeten betalen is ongelooflijk. Helaas we hebben hier ons werk en dat willen we niet kwijt anders waren we direct terug gegaan
Wat voor eigen risico? ik neem aan als je een goeie verzekering heb die alles terug betaald. Wij betalen voor een consult aan de dokter 21 euro maar krijgen 18 euro terug van de verzekering. Tandartskosten volledig vergoed behalve tanden en kiezen die worden getrokken. Ben benieuwd wat voor eigen risicos je heb gehad?
Heel veel eigen risico van medicatie, ik heb een zeldzame vorm van reuma en hier komt veel en vooral dure medicatie bij kijken die niet 100% vergoed wordt. Ik betaal gemiddeld 200 euro per maand bij aan medicatie terwijl ik dit in NL wel terug kreeg. Overigens kun je het dan wel vergeten met een uitgebreide verzekering, ze weigeren je hoor!
Omgekeerde dan maar eens... Ik ben een Belgische die sinds 2 jaar in Nederland woont. Ik ben nog maar net zwanger, dus heb niet zo veel ervaring op dit gebied. Al ga ik nu natuurlijk wel naar een verloskundige en niet naar de gynaecoloog. Jaarlijkse gynaecologische controle is trouwens standaard in Belgie, maar hier in Nederland blijkbaar helemaal niet. Het grootste verschil tot nu toe is de ziektekostenverzekering. Mensenlief, wat is dat duur in Nederland. Toen ik hier kwam wonen had ik uitgerekend dat met wat ik in NL betaal gedurend 1 jaar, ik in Belgie tot m'n 50ste m'n ziekenfondspremies kon betalen. Wat ik leuker vind aan Nederland is dat zwangerschap en geboorte hier een minder klinische aangelegenheid LIJKT. Lijkt omdat ik nu voor de eerste keer zwanger ben en dit dus nog nooit in Belgie of Nederland heb meegemaakt.
Ik denk dat beiden voor en nadelen hebben als ik het zo hoor. Maar ivm dat klinischer in belgie... je moet het zelf maken zoals je het wil. Je hebt zoveel keuze, maar blijkbaar komen sommige mensen niet op voor hun mening ofzo... Gewoon even zoeken wat je graag wil, en je kan het hier heus wel krijgen.
De 20 weken echo zit in het basis pakket sinds 1 januari 2006, dus die wordt wel gewoon vergoedt. Voor de rest weet ik geen verschillen, aangezien ik nooit in belgie kom. Mn schoonzusje is een belgische (woont daar ook) maar die is te jong voor zwanger zijn/worden.
2 echo's volgens mij en zelfs 1 officieel als je ervoor kiest niet voor de 20 weken echo te gaan. Ik heb 4 echo's extra gehad maar dat is een luxe. Ik weet niet meer of de 20 weken vergoed werd of niet. Ik betaal momenteel 113 euro aan ziektekosten elke maand. Kraamzorg kreeg ik een nota van 120 euro. Circa 3 euro per uur eigen bijdrage. Ik ben thuis bevallen maar als ik in het ziekenhuis zou bevallen zonder medische reden dan moest ik 250 euro betalen en de andere 200 werd vergoed. Kinderbijslag 187 euro per kwartaal (en ik zag dat wij 87 euro per maand ook kindertoeslag kregen, iemand hier ervaring mee trouwens? Vind het wel lekker hoor, maar het stond echt opeens op mijn rekening.) Ze laten je lopen tegenwoordig tot 42 weken en soms zelfs tot 43 weken zwangerschap. Ruggenprik? Wat is dat?
Wij hebben beschuit met muisjes haha. Ik vind de belgen trouwens veel strenger had een belgische leraar pfff die man kon er wat van. Verder hebben de belgen heerlijk chocolade en heerlijke spekken haha
Wat een supertopic! Ook hier een nederlandse die in Wallonië verzeild is geraakt... Wat is zo ontzettend leuk vind? Nou, dit bijvoorbeeld: Quote Mila24: "Ik zal hier idd meer echo's krijgen dan dat ik in Nederland kreeg en ik ga naar de gynecoloog wat je in Nederland alleen mag ivm medische redenen." Inderdaad; in België ga ik (zelfs toen ik nog geen kinderwens had) naar de gynéco, maar toen ik dat aan mijn mama in NL vertelde schrok ze zich te pletter! "Ben je zwanger dan?!" Nee hoor, gewoon controle, maar dat kennen ze op die manier in nederland niet! Ik blijf lezen! knuffs Soof
Ik heb iedere maand een echo gehad (de laatste twee maanden was dit wekelijks, omdat ik streng opgevolgd moest worden) en telkens bij de gyn. Daar zit ook een vroedvrouw, maar het enige wat ze deed was mijn bloeddruk meten, meer niet. Hier hebben ze ook meteen gevraagd of ik een ruggeprik wou of niet (JA!), maar dat is gewoon ter info, ze dringen het zeker niet op ofzo. Ik betaal zo'n 27 verzekering per maand voor mezelf, maar alles wordt wel vergoed dan. Ik mag een éénpersoonskamer nemen enzo.. Het is zoveel, omdat het zonder franchise is, dus niet dat ik nog 200 zelf moet betalen. Met mijn bevalling van Keld heb ik er niet van kunnen genieten, omdat er een wachttijd is van 9 maanden voor een bevalling, en ik ben 8 dagen te vroeg bevallen. Maar dat wist ik op voorhand, want ik werk in verzekeringen.
@ Virginie: (Bron: www.rkw.be) De basiskinderbijslag bedraagt: 80,17 voor het eerste kind, 148,34 voor het tweede kind, 221,47 voor elk kind vanaf het derde. Verhoging voor eenoudergezinnen (vanaf 1 mei 2007) 20,40 per kind De bedragen zijn van toepassing sinds 1 januari 2008
Onlangs sprak ik nog iemand met 4 kids, die hadden dus echt bijna 900 euro per maand aan kinderbijslag.