En vanaf 5 kinderen zijn ze belasting vrij ( dit was vroeger zo weet niet of dit nog wordt gedaan eigenlijk) Ik vindt het zo leuk dat je hier zoveel financiele dingen krijgt als je een kindje krijgt. Van de overheid 1100 euro van de verzekering 300 euro + een mooi kado uitzoeken, in Nederland is dat allemaal niet. O ja en de fout die ik maak ( taalfoutje) is patatjes ipv frieten dan denken ze dat ik aardappels bedoel bij de mac
Hoeveel? Goesting? Een broodje gezond noemen jullie toch ook anders? Een smos ofzoiets? (of heb ik mezelf weer wat wijs laten maken )
klopt hoor, das een smos. haha ik wist ook niet wat ik hoorde toen ik hier kwam wonen. waar ik het meest op moest letten was da ik nie meer kon zeggen: ik moet poepen dat betekent hier wel iets anders dan naar de wc gaan
haha, inderdaad Ook leuk dat ze hier poep zeggen tegen een kont Mijn vriend ging staaltjes halen bij de apotheek, en komt heel geschokt weer buiten... Schat, ze poepen hier rood geloof ik Die had dus zalf voor de "rode poep" meegekregen
poepen = n**ken edit: Ik vergeet ook nooit meer dat ik als jong meisje aan mijn Belgische vriendinnetje vertelde dat ik naar de dierenarts was geweest met onze hond omdat deze problemen had met poepen. Je had dat kind moeten zien kijken
Smos ja klopt, MAAR 'goesting' is dialect en streekgebonden. Ik zeg meestal zin, das een mooier woord.
'poepen' in de zin van sex (hier) is ook weer een heel kinderachtig en lelijk woord hier... En word dus ook niet frequent gebruikt! Erg mee opletten, want ik zou niet willen dat nederlanders die woorden gaan gebruiken alsof ze normaal zijn. Voor het naar toilet gaan zeggen wij meestal grote boodschap, groot toilet, kaka doen (tegen de kindjes) Een dialect en dus smeriger woord is 'kakken' Maar kakken betekent ergens anders dan weer in jongerentaal 'lullen' Oja ik heb het zelf al ondervonden: in nederland kennen ze geen 'hesp' dat is daar 'ham'
Ik zeg ook nooit 'je' of 'jij' als ik tegen vrienden of familie spreek, het is altijd 'ge' of 'gij'. Zal ook niet overal in België zijn, in West-Vlaanderen spreken ze wel netjes. In het begin was het niet makkelijk hier om te typen, omdat ik er op moest letten dat ik niet schreef hoe ik het dacht, maar nu lukt dit perfect!
Ben je vanaf 4 kinderen belastingvrij? Dat wist ik niet, wij zijn met z'n 4tjes thuis en ik heb daar nog nooit over gehoord, ik meende dat mijn ouders ieder jaar belastingen moesten betalen.
Goh.. betekend poepen dat... Enne ham, bedoel je denk ik, varkensvlees toch? Wat zal mn schoonzusje af en toe moeten lachen bij ons zeg.... Over die woorden, ze heeft er trouwens nog nooit wat over gezegd. Lullen is bij ons een woord, een beetje aso woord voor praten. En zij sprak me in het begin altijd aan met u. Toen had ik ook zoiets van hallo... Doe ns normaal... Maar schijnt ook normaal te zijn?
Vanaf 5 kindere ben je pas belastingvrij Hier is american filet - tataar en prepare is tja dat ben ik nu kwijt hahaha
ik dacht ook vanaf 4 kindjes belastingsvrij eigenlijk... Maar vroeger was dit veel meer, 8 of zoiets... Wat ik ook altijd een opvallend verschil vind, zijn de prijzen van gsm's. Die zijn in Nederland precies veel goedkoper. En overlaatst zei ik hier op dit forum dat Liene thee drinkt uit een tas... En toen dachten ze ook dat het mijn handtas was. Wij drinken dus een tasje thee ipv een kopje.
Maar dat doen ze in Brabant ook.. Mijn opa en oma drinken nog altijd een tas koffie... En hier, ik woon in de buurt van Oss, zeggen ze onderlaatst..
Inderdaad, ik zeg nooit bv. 'je/jou kind ziet er leuk uit', maar wel 'u kind ziet er leuk uit'. Zal ook wel met dialect te maken hebben. In de beleefdheidsvorm zeg ik dan wel Uw hoor!
Niet alleen gsm's hoor, zowat alles is goedkoper in NL, babyvoeding, babyproducten, gewone boodschappen, kleding enz. Wij wonen in Antwerpen maar gaan 1x per week naar Putte om boodschappen te doen, scheelt ons zo 60% Wij drinken bijv. alleen verse melk, niet van die langhoudbare. Van Campina in Belgie: 1.47euro per liter, Albert Heijn (een van NL duurste supermarkten!) 1.15 per 2 liter! Voor babyvoeding gaan we ook naar NL, ik betaal 5.99 per blik van 900 gram. Similac is niet eens in Belgie te krijgen..