Nederland vs Belgie

Discussie in 'De lounge' gestart door SweetNova, 21 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Even terug naar epidurale. Ik ging dinsdag naar de gyn en die stelde enkele vragen als in; ga je borstvoeding geven, heb je al nagedacht over epidurale. Toen ik antwoordde dat ik niet op voorhand zou zeggen 'ik moet epidurale' of 'ik moet het niet', maar dat ik vermoed dat ik wel zal merken of ik het aankan en dat het toch soms ook medisch nodig is, keek ze me blij aan en zei dat dat een perfect antwoord was. Ze drong het helemaal niet op, maar was blij dat ik er indien nodig, wel voor open stond.

2. wendyp

wendyp Niet meer actief

Over die huizenprijzen... Je hebt hier in Haarlem ook maar een bouwval appartement voor 130.

Woon zelf in een (huur) huis, 2 kamers, vlakbij centrum, geen dubbele beglazing, zelfs geen betonnen vloer, maar hout. Als deze ooit te koop komt te staan is het ook voor niet minder dan 220.

3. SweetNova

SweetNova Actief lid

12 jan 2008
    141
    0
    0

Een epidurale zou sowieso niet standaard mogen aangeboden worden. Ze moeten de mensen wel inlichten dat de mogelijkheid bestaat maar als je de pijn nog niet gevoeld hebt kan je toch niet beslissen of je dat neemt of niet?

4. Over de huizen nog even... Er is iets met de manier waarop jullie lenen, die anders is als de onze.

Jullie betalen minder af geloof ik, per maand... in ieder geval is er iets anders.

Hier tellen ze een 175 euro terug betalen per 25000 euro die je leent en dat op 20 jaar. (ongeveer eh, hangt natuurlijk van bank tot bank af en van de rentevoet).

Over de epidurale, ik denk persoonlijk dat je al heel sterk in je schoenen moet staan om hier in een ziekenhuis te bevallen zonder. Volgens mijn schoonzus komen ze het heel vaak vragen.

Ik ben thuis bevallen met een zelfstandige vk, dus dat weet ik wel maar van horen.

En vk zeggen we zigenlijk niet, het is onze vroedvrouw.

5. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ja dat klopt, dan betaal je alleen de rente en zit je met een restschuld aan het einde van de bv (meestal) 30 jaar.

Toen ik met mn ex een huis had gekocht, hadden wij dat ook. Alleen weet niet of het normaal is, maar wij hadden er een levensverzekering bij (dat is wel normaal) maar 1tje waar je mee belegd en uiteindelijk had je aan het einde ongeveer je restschuld daarmee verdiend. Zoiets. tis alweer een tijdje geleden.

6. SweetNova

SweetNova Actief lid

12 jan 2008
    141
    0
    0
    Weer typisch wat de vroedvrouwen je hier wijsmaken. Had er ook zo eentje, staat er hier om bekend. Ze wil je niet begeleiden als je geen borstvoeding geeft bijvoorbeeld. Had het aan haar gelegen bevielen we allemaal op een matje in het oerwoud. En maar zeiken op de klinieken. Grote onzin. Sint Vincentius ken je niet zeker in antwerpen? Ik heb gesméékt om mijn epidurale, en dan gekregen ja (bij inleiding!). Maar standaard overal komen vragen? Dat is weer vuilbekkerij van mensen die hun eigen kraam willen verkopen. Gelukkig heb ik een lieve vroedvrouw gevonden die me wil begeleiden én de vrouwen zelf de keuzes laat.

Het zou makkelijkst zijn als men eens niet meer probeert om vrouwen te dwingen in een bepaalde richting. Vroedvrouwen zeggen dat klinieken slecht zijn, en klinieken zijn dan weer soms niet natuurlijk genoeg. Maar vergeet niet dat zelfstandige vroedvrouwen vaak aparte wezens zijn met een heel vreemde denkwijze. Soort natuurmensen zeg maar. Die zijn tégen epidurale, en voor borstvoeding. Past het niet in hun kraam dan heb je pech en zoek je het zelf maar uit. Oja en geef je geen borstvoeding ben je een slechte mama dat hoor ik ook overal.

Ik heb lang moeten zoeken voor ik een goede vroedvrouw vond dit keer die een polyklinische bevalling wil doen met mij. Want ik heb het graag niet te klinisch maar had ik vorige keer geen epidurale gekregen was mijn kindje nu dood. Maar het zijn dus dikke leugens die ze de mensen wijsmaken over ziekenhuizen. Er zijn hier ook een paar ziekenhuizen die weigeren een flesje te geven om borstvoeding te stimuleren, maar je mag echt niet alles over dezelfde kam scheren!

7. Sweetnova, ik heb het niet van mijn vroedvrouw hoor, maar van mijn schoonzus dat epidurale verhaal.

St. Vincentius ken ik toevallig wel, want daar gaan we naar onze gyn voor de echo's.

Ik moet zeggen dat onze vroedvrouw idd pro borstvoeding is, maar je niet pusht als jij het niet bent. Ik ben het zelf ook, dus bij Liene heeft ze me gewelig begeleidt, maar een vriendin van mij is ook polyklinisch bevallen met haar (pre- en postnatale controles) en die heeft geen bv gegeven. En daar heeft mijn vroedvrouw niet over gezeurd.

Dus ben zeer tevreden over mijn vroedvrouw.

8. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België

Ik ben van Leander ook in het ziekenhuis bevallen. Ze hebben mij 1x gevraagd of ik een epidurale wou. Toen heb ik gezegd dat ik het wou proberen zonder. Was geen probleem, moest ik er toch nog 1 willen toen moest ik het maar zeggen.
    Verder geen gezeur niet meer over gehad, tot het moment dat ik er 1 gevraagd heb.

9. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Hey wat grappig ik ga ook naar het Sint Fransiscus daar doet mijn gyneloog bevallingen.
    Ik heb nu trouwens gekozen voor een gynecoloog omdat ik mijn vk helemaal niet zo goed vond, ze zat vaak meer over zichzelf te praten dan dat ze mij controleerden en omdat ik een scheur had in de vruchtzak krijg ik liever nu extra controle.
    Ik hoop overigens zonder Epidurale te bevallen maar mijn gynecoloog is daar niet moeilijk mee en vindt dat vrouwen niet onnodig moeten pijn lijden.

10. Zo zie je maar dat elk ziekenhuis verschillend is...
    Het ziekenhuis waar mijn schoonzus is bevallen is in een dorp. En daar was het dus anders (volgens haar).

Dus ook in België zijn er verschillen :D.

Terug on-topic... Nederlanders zijn meer open dan Belgen vind ik, durven meer.

11. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Er zijn risico's verbonden aan epidurale, die kunnen ze niet vertellen zonder erover te praten, toch? Ik vind het goed dat ze me al die uitleg gegeven heeft, eigenlijk. En zoals ik schreef, vind ik ook niet dat je kunt beslissen of je dat wilt of niet tot het zover is :)

12. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Helemaal mee eens. ik zei toen ik zwanger was van me dochter dat ik geen pijnbestrijding wilde, maar met iedere seconde rugweeen smeekte ik de VK er zowat om.
    Gelukkig kreeg ik een prik in me been.
    Ik vindt het een nadeel dat je in Belgie alleen voor een epidurale kan kiezen en niet voor een ander soort pijnbestrijding.

13. talia

talia Fanatiek lid

27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    ik ben in bree bevallen in het ziekenhuis.
    toen we op intake waren geweest toen ik 37 weken was vroegen ze of ik epuderale wou ik had gezegd liever niet omdat je wanneer je pijn hebt er wel best snel achter vraagt.
    tijdens de bevalling hebben ze me dan ook niks gegeven al heb ik er achter gevraagd en na de bevalling was ik mega blij dat ze het niet hadden gedaan.

ze hebben me wel waterkruiken gegeven en daarna heb ik in bad gezeten tot aan de bevalling deze keer zeg ik steek me maar rechtstreeks in bad :)

14. Female

Female Niet meer actief

@ taliaa; hey ik ook in Bree! :)
    Vond het een prettig zh en de mensen echt heel lief. Jij?

15. SweetNova

SweetNova Actief lid

12 jan 2008
    141
    0
    0
    Mocht er hier een echt afdoend alternatief zijn voor epidurale denk ik dat er veel dames interesse in zouden hebben. O geen bad voor mij dit keer, echt niet! Ik dacht dat zo'n warm bad wel zou helpen, maar ik heb alle hoeken van dat bad gezien en het hele ziekenhuis bij elkaar gekrijst. Ik zat er amper in en ze moesten me alweer uit het bad takelen. Niets hielp.

16. talia

talia Fanatiek lid

27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    @ Female: ik vond het ook geweldig daar ik
    werd erg goed behandelt waren heel vriendelijk en vind zo een klein ziekenhuis toch veel gezelliger dan zo een groot.

deze keer ga ik er weer bevallen.

17. Female

Female Niet meer actief

@ taliaa waren ze toen jij beviel ook bezig met verbouwen? Volgens mij is het nu af. Volgende keer zal ik dus op een andere plek terecht komen denk ik. Kom je ook uit Bree? Was idd heel gemoedelijk allemaal.

18. talia

talia Fanatiek lid

27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    nee maar het is nu ook alweer bijna 2 jaar geleden dat ik Elyesa kreeg.
    dan ben ik wel eens benieuwd hoe het er nu uitziet 29/02 moet ik naar het ziekenhuis voor de intake enzo.

Ik woon momenteel in dilsen (ook erg dicht) maar 20/03 verhuizen we naar maasmechelen.

Deel Deze Pagina