Hoe komt het toch dat ''Nederlanders' zo niet gastvrij zijn. Ik scheer ze niet allemaal over 1 kam Het is mij namelijk al heeeeel jong opgevallen, ik had veel nederlandse vriendinnetjes die regelmatig bij mijn kwamen spelen, eten en slapen. Wij aten thuis altijd om half 6 en mijn ouders vonden het helemaal niet erg als iemand op dat tijdstip aanbelde, dan werd hij warm ontvangen en kon meteen mee eten. Daar stond mijn moeder zelf op! Maar het viel me altijd op dat wanneer ik aanbelde bij mijn nederlandse vriendinnetjes dat de moeder me echt zo aankeek van uhhh wat bel jij nou we zitten aan tafel Voelde me zooo ongemakkelijk bij ze, vraag me aan wat dat nou aan ligt? Ik heb in ieder geval nog geen gastvrije nederlander meegemaakt. Geloof best wel dat ze er zijn
Laten we het erop houden dat Nederlanders een andere vorm van gastvrijheid hebben. Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Mag ik vragen uit welk land je ouders komen? Mnisschien verklaart dat het verhaal een beetje?
Ik ben zelf ook een nederlandse hoor, maar van marokkaanse komaf Het is absoluut niet de bedoeling om mensen te beledigen of wat dan ook, was gewoon een beetje nieuwschierig van hoe het kan enz.
Ik denk soms wel eens dat alle andere wereldbewoners gastvrij zijn, behalve de Nederlanders... Ik ben 100% autochtoon hoor, dus ik spreek ook over mezelf . Maar het valt mij ook op dat in andere landen waar ik geweest ben, de mensen dat wat ze hebben, willen delen, al hebben ze bijna niks. Een kopje thee staat altijd klaar. Nederlanders zijn gewoon Calvinistisch, erg behoudend. Ze kijken eerst de kat uit de boom. Dat Calvinisme, dat zit toch in ons bloed, of we willen of niet!
Oh maar dat heeft met cultuur verschillen te maken. Ik heb ook al eens dat ondervonden. marokaanse en turkse mensen zijn idd veel gastvrijer dan de Nederlander je kan en mag idd zo aanschuiven als je zou willen maar bij de boere nederlanders niet hoor En ik ben zelf op en top nederlandse dus laten we daar geen misverstanden over krijgen maar ik ben het met je eens dat wij Nederlanders minder gastvrij zijn althans niet op die manier. xxx jet
Dit antwoord is geweldig bedankt, want zo denk ik er namelijk ook over. Ik ben weleens in de armste wijken geweest in Afrika en als je ziet hoe ze daar leven Al hebben ze nog 1 stukje brood en ze vergaan van de honger dan nog zul je dat stukje krijgen ongelofelijk
Ik persoonlijk vind Fransen helemaal niet gastvrij hoor. En Duitsers die hier op vakantie zijn, vertikken t om iets anders als Duits te spreken..
Valt echt wel te zien waar in Frankrijk je je bevind hé. M'n vader gaat elke zomer met de auto (een breack) naar daar voor 2 à 3 weken en de nachten die hij in z'n auto moet slapen zijn op 1 hand te tellen. Hij gaat richting zuiden, de kleine dorpjes (nog van die echte, lekker ouderwetse dorpjes) met een boerderijtje dat het dorpje voorziet van melk, kaas, vlees, groenten, eieren enz, en als hij daar dan iets gaat kopen, moet hij steevast blijven eten en overnachten. Moet er wel ff bij zeggen dat hij nooit hetzelfde dorpje bezoekt, dus het is niet de bedoeling van te profiteren van hun gastvrijheid. Marrokaanse mensen: heb ik een pluim voor! Ik woon tussen 2 Marrokaanse families en in de zomer eten ze graag buiten en wordt er wel altijd gevraagd of ik mee kom eten. Ook 's avonds word ik uitgenodigd voor hun lekkere (toch wel héél zoete) thee en zelfgemaakte (nog zoetere) koekjes. Ik heb vrienden wonen in Nederland (Hilversum, Roosendaal en Den Haag) en als er een bezoekje gepland is, moet ik echt wel blijven eten en overnachten, dus over 'die Hollanders' ( )ook geen kwaad woord
het is bij mij ook zo dat ik gewoon de deur niet open doe tussen 5 en 6 omdat ik aan het eten ben maar verder staat voor mij de deur altijd open. in frankrijk vind ik de mensen toch echt veel minder gastvrij, als je daar maar naar de tijd durft te vragen staan ze je al raar aan te staren. In turkijen ben ik op vakantie geweest en daar zat ik niet in een al te rijke wijk, ik moet zeggen dat ze daar toch heel gastvrij waren en kreeg in elke winkeltje een glas thee, ook kreeg ik andere dingen en ja nadeel is dan weer dat je het overal aan moet nemen anders ben je asso.
Ik ben het er ook niet helemaal mee eens! Heel west europa is zo! Je moet ook niet vergeten dat ze in west europa ook veel minder buiten leven, dus minder met andere samen leven wat dus ook weer betekend minder gastvrij! Enne...als we deze vraag eens andersom zouden stellen...dus als wij nu eens zeggen waarom zijn "alle" buitenlanders zo overdreven gastvrij, waarom denken ze dat ze maar overal mogen aanschuiven? Dan wordt er gelijk geroepen dat we discrimineren!..Vind het dus niet zo een leuke vraag en/of stelling......Andersom had er een hoop commentaar geweest! kus miek
ik ben zelf een nederlandse met een marokkaanse man.hier schuift ook altijd iedereen aan.en blijft iedereen slapen. maar soms vind ik het gewoon vervelend,ik hou ook nog van mijn prive nl. en ik vind het ook wel eens fijn om gewoon met mijn gezin te eten. ik ben van thuis uit ook gewend dat als mensen komen dat ze mee kunnen eten,kom zelf uit een klein boerendorpje waar dat ook normaal is.
Ik denk dat het te maken heeft met verschillende beleefdheidsvormen; Bijv. zo vind ik het persoonlijk onbeleefd als onverwachte visite aanbelt (en helemaal rond etenstijd). Zo vind ik het onbeleefd als iemand mij niet aankijkt terwijl ik met degene praat. Maar sommigen zien neerkijken juist als beleefdheidsvorm. Etc. en daarnaast zijn er ook nog "persoonlijke" beleefdheidsvormen, maar die hebben meer te maken met je eigen mentaliteit denk ik..
Ik denk dat de 'Nederlandse keuken' het ook niet echt toestaat om zomaar een paar aanschuivers erbij te hebben. Een maaltijd bestaat meestal niet uit verschillende gangen of verschillende hapjes. Dus vooral met aardappels, groenten en vlees wordt het lastig om dat over meer mensen te gaan verdelen dan waar je op gerekend hebt. Om nou standaard teveel te koken omdat er weleens iemand aan zou kunnen bellen rond etenstijd doe je ook niet. Ik weet niet precies waar het aan ligt, dat het er gewoon zo ingebakken zit, of dat wij hier zo'n gestructureerde samenleving hebben dat alles het liefst een beetje volgens planning en schema verloopt. En inderdaad, dat wij hier veelal binnen leven, werkt ook mee. In de zomer zijn we volgens mij een stuk meer gastvrij. Het weer speelt dus ook een rol.
Nou ik ben zelf helemaal niet gastvrij. Helemaal geen behoefte aan mensen die elke keer maar bij je thuis willen komen en veel te lang blijven hangen. Thuis is voor mij prive, en daar wil ik zo weinig mogelijk mensen steeds over de vloer hebben. Familie is altijd goed, en close vriendinnen, maar voor de rest spreek ik liever buiten de deur af. Een uurtje of twee kan ik verdragen, maar daarna wil ik weer op mezelf kunnen zijn. Ik denk dat het ook het aard van het beestje is.
Ik vind het woord 'gastvrij' een beetje overkomen alsof er sprake is van goed en fout. Ongastvrij heeft meteen zo'n klank... Ik denk ook dat het voorbeeld van altijd kunnen aanschuiven enigzins cliche is en inderdaad met meer factoren samenhangt dan 'gastvrijheid'. Inderdaad is de Hollandse pot van oudsher vaak een paar stukjes vlees, groente en aardappeltjes. Dit deelt lastiger dan een pan nasi bijvoorbeeld! Bovendien is het bij mij meestal zo dat als er verwacht bezoek komt er ook meteen heeeeeel veel van gemaakt wordt. Ik heb altijd wat in huis voor onverwachte situaties, maar haal daarnaast ook altijd heel veel erbij als ik weet dat iemand komt. In het voorbeeld dat jij schetst vind ik het onverwachte karakter van een situatie sprekender dan de mate van gastvrijheid. Mensen zijn bij mij meer dan welkom (verwacht of onverwacht), maar ik zal zeker meer mijn best doen als ik het van tevoren weet. Bovendien denk ik dat er wat mij betreft een groot verschil zit in het al dan niet werken. Als ik na een dag werken mijn kind uit de creche heb gehaald, het eten op tafel heb staan en de bel gaat, dan heb ik het wel een beetje gehad eigenlijk. Als mijn primaire taak is, zoals in veel andere culturen, de verzorging van mijn man&kinderen, het huishouden en de sociale contacten... Tja, dan zou ik daar misschien ook wat meer op zitten te wachten. Nu ben ik vaak blij om na een hele dag onder de mensen te zijn dat ik even bij kan tanken met mijn gezinnetje.
Ben het volledig met je eens, ik ben met een turkse man getrouwd en we eten bijna altijd een nederlsndse pot, dus groeten aardappels (rijst) en vlees. maar mijn schoonmoeder en schoonzussen koken indd veeeeel uitgebreider, en beginnen ook vroeg in de middag met alles voor te bereiden (heb ik absoluut geen tijd voor!) dus ja komt er een famillielid of vriend(in) kunnen die zooo bijschuiven. Maar bij ons in dat gewoon anders, en wij eten ook veel vroeger, eet altijd rond een uur of half zes kwart voor zes, maar mijn schoonfamillie eet pas rond een uur of acht half negen Komt natuurlijk omdat het daar veeel warmer is. Maar wij zijn op een andere manier gastvrij, ze kunnen altijd bij ons slapen. En eten ook wel maar dan moet ik het gewoon van te voren weten (even een belletje), zadat ik erop kan rekeken jessica