Het allerleukste is nog de mensen die gaan emigreren naar Duitsland (in een nederlandse wijk natuurlijk!) en dan stugweg alle boodschappen bij de Albert Heijn blijven halen, hun koters net over de grens op een Nederlandse school doen en ook in de nederlandse sportschool trainen ...... hihihih.... maar da's natuurlijk weer een andere discussie! [/quote:ce9p70ji] hahahahahahahah Ik vraag me dan af waarom die mensen gaan emigreren als ze toch alles in NL blijven doen
Ik ben ook een surinamer en wij aten thuis wel vaak 'hollandse pot', ik eet ook vaak genoeg een frikandel en een lekker patatje majooo
Maar je hebt ook weer te gastvrij en dat vind ik eingelijk nog erger. In sommige culturen is het uit den boze om iets te weigeren of je bord niet leeg te eten zelfs als je het niet lust
Het is zelfs heel erg waar Booey maar de duitsers hier gaan ook boodschappen doen in Nederland. Maar je hebt hier echt nederlandse wijken die zonderen zich ook af dat klopt. Doordat ik mijn dochtertje hierop school heb en niet in zo een wijk woon is mijn contact met duitsers ook goed. En de rede dat we hier zijn komen wonen is dat de prijzen van koophuizen hier aantrekkelijk zijn. Maar ook de mensen aardig zijn Woon hier dus graag en voel me thuis. Groetjes Gemma
ik denk dat de nederlander minder gastvrij is dat klopt.. ben zelf nederlands en ben heel erg gastvrij... maar de nederlander past zich denk ik wel het meeste aan... ik vind de amerikanen erg ongastvrij.. tenminste heel veel... woon in de usa dus kan het weten.. heb een surinaamse beste vriendin en die is erg gastvrij de hele familie trouwens... en mn man is mexicaans ook vrij gastvrij
Het moment van avondeten is een moment voor het gezin. Dat was bij ons thuis in ieder geval vroeger zo. 18.00 uur 'croma-tijd'. Etenstijd. Als er werd gebeld, werd er gezegd: vraag maar even of ze zo terug kunnen bellen, of: zeg maar dat je ze zo even terugbelt. Ik heb vrijwel geen ervaring met mensen die tijdens etenstijd op visite komen, maar als het voorkomt, kunnen ze mee-eten als ze dat willen. Maar vaak doen ze dat niet eens. Het is gewoon, in mijn omgeving, een cultuurgebonden 'iets'. Etenstijd is tijd voor het gezin. En daarnaast kan je dan evengoed heel gastvrij zijn, hoor!
Tja sorry hoor maar vind het een beetje vervelend dat je alle nederlanders over een kam scheert, dat doe ik toch ook niet bij alle andere bevolkingsgroepen? Ik vind het niets met ongastvrijheid te maken hebben als iemand tijden het eten vraagt of iemand terug kan bellen. En het niet mee kunnen eten in sommige gezinnen is iets cultuurs gebonden wat je steeds meer ziet verdwijnen. Een uurtje voor je gezin alleen vind ik helemaal niet ongastvrij, de andere 23 uur staan we gewoonlijk voor mensen klaar! Ik heb overigens nog nooit iemand van de deur weggestuurd en als ik telefoon krijg tijdens het eten bel ik ze gewoon even later terug, tenzij het heel dringend is. Het is juist voor mij een moment om de dag door te nemen met mijn partner, een rustmoment en dan wordt ik liever niet gestoord Als je hier al sinds geboorte woont zou je toch wel wat inzicht in de nederlandse maatschappij gekregen kunnen hebben. Dan zou je ook wel gemerkt hebben dat nog geen twee gezinnen hetzelde zijn. Die marrokaanse gastvrijheid is soms ook meer aangeleerd als echt graag gegeven... Misschien kan je in het vervolg wat genuanceerder je vraag stellen.
Probeer het eens in het zuiden, Brabant en Limburg. Wij zijn een stuk gastvrijer. Altijd welkom hier hoor!
idd woon eens bij ons in de buurt,Daar staan de duitsers erop dat je duits praat!Anders gaan ze naar een andere winkel!Ik verrek het nu echt om duits te gaan praten,want als ik naar duitsland ga verekken die duitsers het ook! en als ze in het duits iets aan me vragen,praat ik mooi nederlands terug!
Sjonge jonge mocht je het over mij hebben (de topicstartster) dan heb ik toch duidelijk in mijn verhaal vermeld dat ik niet iedereen over 1 kam scheer! En wat betreft 'die' marokkaanse gastvrijheid is bij MIJ niet aangeleerd als echt graag gegeven. Niet alle marokkanen over 1 kam scheren hé
Ja geweldig toch Let maar eens op als je bevallen bent, dan word je pas echt in de watten gelegd hahahahah deed mijn moeder altijd bij onze NL buurvrouw. Die vond het geweldig
Ik zal eerlijk zeggen, Ik ben niet gastvrij.. Ik zit er echt niet op te wachten dat zomaar mensen bij ons binnen vallen en maar verwachten dat ze mee kunnen eten. Wij zijn echt op onszelf. Tuurlijk we hebben genoeg vrienden en familie die langs komen. Ik heb 1 maal een stel vrienden de deur uit gezet, die kwamen maar wanneer ze wilden.. tja ook om 23.00! Kan me niet schelen of iemand mij ongastvrij vind. Ik leef mijn leven zoals ik dat wil, mijn huis is mijn prive.. Dat is van mij en ik mag bepalen wat daar gebeurt. Ik heb een buitenlandse man en die denk er precies hetzelfde over. Vond het bij zijn ouders thuis verschrikkelijk dat er altijd maar mensen naar binnen liepen. Het niks met gastvrijheid te maken maar met het afbakenen van je priveleven.
Ik woon zelf ook in het zuiden. En ik vind mezelf heel gastvrij. Maar wij leven nu eenmaal een druk leven, en dan is het soms ook heerlijk om niemand om je heen te hebben als je alleen met je gezin bent. Ik vind het ook vervelend als ik met mijn gezin aan tafel zit en de telefoon gaat. Dan vragen wij ook altijd om terug te bellen. Als ik een vrije dag heb wil ik best voor anderen meekoken, maar als er na een werkdag iemand komt binnenvallen mag ben ik daar minder blij mee en eet die meestal ook niet mee.
Ik vind het ook weleens lekker om lekker met z´n tweeen te zijn, lekker je dag doorspreken, eten, douche, dan maakt het mijn niks meer uit wie er aan de deur staat, mijn goede vrienden kunnen mee eten zo ook mijn familie, maar dan houdt het op, ik vindt het ook weleens lekker om heel de week visite te hebben en zo weer een hele week niet, ligt ook maar net aan mijn bui, mijn man maakt het helemaal niks uit, wie of hoe laat er iemand aan de deur staat.
Ik ben van marokaanse kom af, ik ben hier geboren. Ik kook chinees, surinaams, nederlands, turks, indisch, javaans, frans etc. Dat wij marokanen geen nl stampot eten of koken wil ik even uit de wereld helpen( ik kan het weten). Tegenwoordig is het zo dat er altijd gebeld wordt als er bezoek komt, zowel bij mijn ouders als bij mij en bij de meeste marokanen die ik ken. Wij marokanen zijn ook zeer gesteld op onze privacy en willen ook genieten van ons gezinnetje na een drukke dag. Wij koken ook erg veel en allerlei soorten gerechten dus er is altijd wel over. Ik vind dat nederlanders erg veranderd zijn hoor! Vroeger was het anders(positief bedoeld hoor!).