*Nederlanders en Gastvrijheid*

Discussie in 'De lounge' gestart door -, 17 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Dat ze wat opener zijn. Ik heb genoeg nl vrienden en familie en dat het feit dat ze gierig zijn vind ik dus niet, misschien vroeger. Dit is een stempel zoals zoveel over marokanen. Dat je niet mee mag eten bijv.

2. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Ik vind het zo jammer, al die stempels. Iedereen is toch een individu. Alles is echt wel deels cultuurgebonden maar een wet is het natuurlijk niet dat iemand dan ook zo is.
    Dit soort discussies vind ik dus jammer.

3. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Ik begrijp wat je bedoelt, daarom vermijd ik heel vaak dit soort discussies. Maar ieder zijn eigen mening en we hoeven het niet met elkaar eens te zijn.

4. Niet meer actief

Geplaatst door hanan: Dit klopt voor geen kant!

Waar heb je het eigenlijk over?

5. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    over het algemeen zijn ik en mijn partner wel gast vrij
    ik heb absoluut geen bezwaar als vrienden of enkel familie lid mee eet als het maar even word gemeld.
    mocht het nou gaan om pasta of rijst en soep dan heb maar ik altijd te veel maar bij de gewoonlijkse hollandse pot maak je gewoon genoeg voor 2en en niet extra omdat er kans is dat er iemand komt eten.
    maare ik vind het over het algemeen wel erg prettig als men even laat weten als ze langs komen ik wil ook wel eens een avondje met mijn partner alleen zijn.
    en telefoon onder het eten ja mijn vriend vind het vervelend maar ik niet als het familie is of vrienden maar voor die verkoop praatjes ben ik er niet.
    ik heb geen vaste eet tijden omdat het altijd andere tijden zijn dat me partner thuis komt.

ja over andere dingen ik heb er ook geen bezwaar mee als iemand mijn hulp vraagt als ik iemand niet kent en die heeft mij hulp nodig ja bijvoorbeeld met een simpele ding helpen als iemand alleen is met veel dingen of bij de trein oudere dame of vrouw met kinderwagen helpen doe ik ook zo . kijk is het iets raars ja dan zeg ik natuurlijk nee.

even over gastvrijheid van marokaanse mensen.
    mijn zus haar man is marokaans en die kookt ook altijd erg veel.
    en mag je ook altijd mee eten.
    maar als er een verjaardag daar is nou dan hoef je thuis niets te eten zegt hij dan want hij maakt altijd zoveel dat er een hele weeshuis bij wijze van spreken zo mee kan eten. het is erg lief bedoelt van zulke mensen neem ook petje af van hun gastvrijheid maar soms word er van ze geprofiteerd.
    in sommige gevallen is dat bij alle mensen die zo goed zijn voor andere.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Ja het is ook echt hoe je zelf bent. Niet alleen cultuur gebonden.

Ik ben bijvoorbeeld italiaanse, en doorgaans wordt gedacht dat italianen ook erg gastvrij zijn.

Gaat voor mij echt niet op, :)

Ik denk dat veel mensen uit gewoonte en uit beleefdheid gastvrij zijn, en niet omdat ze ook echt zo zijn.

7. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    ik denk dat het niet alleen cultuurgebonden is en in je karakter zit maar dat het ook een beetje met je opvoeding te maken kan hebben.

Bij ons mocht ook iedereen aanschuiven en iedereen kon blijven spelen meerdere vriendjes of vriendinnetjes te spelen was geen probleem. Blijven slapen was ook goed alles kon als we maar gezellig waren met elkaar.

EN zo is het nu bij mij thuis ook. Je kan altijd blijven eten. En wij eten ook regelmatig aardappelen, groenten en vlees. Maar er is altijd brood in de vriezer een eitje in de kelder en anders hebben we nog een friettent en een shoarmazaak. Ik zelf vraag altijd of de visite blijft eten.
    Ik moet zeggen dat ik ook merk als je zelf zo gastvrij bent dat de mensen die dan blijven eten bij je, de volgende keer ook zo gastvrij zijn.

vb. De familie van mijn man is wil graag plannen en alles van tevoren weten. Zoamaar blijven eten ging daar niet. Tot ze een aantal keer onverwachts bij ons zijn blijven eten. Toen kregen we steeds vaker de vraag of we aan wilden schuiven.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Zo ben ik ook. Vroeger kon er trouwens wel altijd bij ons thuis aangeschoven worden(ouderlijk huis) . Maar zelf kan ik dat gewoon niet. Dan valt mijn hele planning in het water.
    Nou moet ik zeggen dat het wel iets minder wordt. Ik kan mijn planning soms meer loslaten.

9. pienie

pienie Fanatiek lid

29 okt 2006
    1.418
    1
    0
    zuid holland
    Hihi, hoewel ik het totaal oneens ben met de stelling dat nederlanders ongastvrij zijn herken ik bovengenoemde punten wel.
    Mijn schoonouders plannen zo enorm dat als ik weleens spontaan bel of ze die avond kunnen oppassen dat dit nooit kan. Niet omdat ze plannen hebben, moe zijn of iets dergelijks. Nee, omdat ze het niet wisten van tevoren!
    Zo eten ze iedere dag om klokslag 6 uur. Als mijn schgoonvader 3 minuten later is vraagt mijn schoonmoeder waarom hij zo laat is (nu is het vlees te doorbakken). Ik vind het soms bijna klap hoe zij zo kunnen plannen! En de boodschappen doen ze voor een vaste dag. Als je een dag eerder zin zou hebben in hetgeen je voor de volgende dag hebt kan dat bijna niet!
    Dit is meer een leefstijl dat ongastvrijheid. We mogen altijd komen, kunnen meeeten wanneer we willen, maar wel volgens hun systeempje. Ja, en dat wij anders leven dat is onze keuze. Dat wij regelmatig spontaan dingen ondernemen kan weleens botsen met de mate waarin we de schoonouders kunnen betrekken.

Nogmaals, ik zie dit niet als ongastvrij, maar als een andere leefgewoonte. Ongastvrij is in mijn beleving dat je eigenlijk niet welkom bent. Dat is bij zulke mensen, iig mijn schoonouders, totaal niet het geval.
    Ook bij ons kun je altijd komen, maar onze leefstijl is wel dat we soms niet eens iets te eten hebben, of net een karig beetje van een andere dag. Ik zal mensen altijd iets aanbieden, maar of ze daar dan blij mee zijn!?

10. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Als je terug leest zie je dat ik heb gequote.

11. Niet meer actief

:rolleyes:

12. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Begrijp je het niet?

13. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Laten we het normaal houden dames.

14. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    ik bedoel het niet negatief. Ik begrijp het alleen niet.
    Het is ook hoe men tekst interpeteert(hoop dat ik het zo goed heb geschreven)

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
  16. QueenBee

QueenBee VIP lid

9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
    Wanneer er bij ons mensen aanbellen terwijl we aan het eten zijn (dat gebeurt nogal regelmatig...), komen ze maar binnen en als we genoeg eten hebben en ze hebben honger pakken ze maar een bordje uit de kast hoor.

17. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik ben het wel eens met Pienie die aangeeft dat het niet zozeer de ongastvrijheid is maar de levenstijl.

Ook hier is iedereen van harte welkom, als je mee wilt eten ff een belletje want anders heb ik gewoon niet genoeg (of het moet macaronie, soep, nasi, friet oid zijn) maar ik koop en kook normaal gewoon voor 2 personen. En dit bellen kan ook op de dag zelf, desnoods gooien we de planning een beetje om.
    Maar ik ga er dus ook altijd vanuit dat ik bij anderen ook niet zomaar kan mee eten.

18. brussie

brussie Fanatiek lid

22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Bij ons thuis kan je wel mee-eten, maar dan heeft iedereen iets minder en dan eet je maar een appel toe of zo. Ik vind het prima om te delen (mijn man deel ik niet!), manlief vindt 't ook goed. Maar het komt niet vaak voor dat iemand 'spontaan' langskomt tijdens het eten.
    Telefoon nemen we tijdens het eten op en als het een 'lange'-beller is bellen we terug omdat we het jammer vinden als ons warme eten koud wordt (heeft niks met gastvrijheid te maken vind ik)

Als ik in het buitenland kom probeer ik de taal te spreken. Ik heb nog nooit duits geleerd maar een duitser kan mij prima verstaan (als de duitser langzaam spreekt kan ik hem/haar ook redelijk verstaan). Ik verwacht dan wel dat een buitenlander eerst mijn taal probeert als hij/zij in mijn land komt. Als hij/zij het niet kan proberen we het op een andere manier. Een buitenlander (maakt niet uit wat voor één) die al jaren hier woont en de taal niet spreekt... schandalig!

En dan wil ik nog één ding zeggen: ik ben zo blij dat ik geen fricandel lust :)

Moeilijke discussie. Maar vergeet niet dat ieder het recht heeft op zijn/haar eigen manier te leven in zijn/haar eigen huis.

19. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Precies! hier sluit ik mij bij aan.

20. Niet meer actief

:rolleyes: :rolleyes: Dat mag dan wel zo zijn ... maar ook zij hebben zo hun eigenaardigheden. Ik ben zelf 3 keer naar Nigeria op vakantie geweest en ik werd daar met open armen ontvangen , maar er werd wel vanuit gegaan dat de rijke westerling hun geld gaf . Er was elke dag wel iemand die om geld kwam bedelen :( :( En dat gaat op den duur storen.

Ik vind het dus belachelijk dat de Nederlanders over 1 kam worden geschoren , want hoe zou jij het vinden als Nederlanders tegen jou zouden zeggen : Marokkanen integreren niet , ze houden zich alleen op met andere marokkanen, ze accepteren het niet als hun zoon of dochter met een Nederlandse meid/jongen thuiskomt...? ;)

Deel Deze Pagina