*Nederlanders en Gastvrijheid*

Discussie in 'De lounge' gestart door -, 17 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Ja, en omgekeerd zijn er genoeg Duitsers die weigeren Nederlands te praten.. zelfs als het een vereiste is ivm hun werk ;)

2. Niet meer actief

Begrijpend lezen blijft moeilijk :rolleyes: Waar zie jij staan dat ik alle Nederlanders over 1 kam scheer?

En hoe ik het zou vinden als mensen tegen mij zeggen dat Marokkanen niet integreren enz. Zou me niet zoveel doen ik weet namelijk wel beter ;)

3. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    wat is gastvrijheid.....het is bij ons vaak genoeg gebeurd dat er ineens visite op de stoep stond terwijl we net aan het eten waren of op het punt stonden te gaan eten....nou ja so what, paar bordjes erbij en schuif maar aan, soms hadden zij al gegeten (wij eten vaak pas tegen 6 uur en andere weer om 5 uur) en dan aten wij gewoon verder....

al moet ik zeggen dat ik dan niet zo op mijn gemak zit en liefst mijn eten soms laat voor wat het is om later weer een broodje te pakken, weet ook niet waarom...maar goed zo is het nu eenmaal...

wij doen vaak op zaterdag of zondag gourmetten en dat doen we dan ook pas laat tegen 7 uur ofzo en vaak komt er wel eens iemand een bakkie halen, nou eh schuif maar aan hoor, geen problemen mee we hebben altijd genoeg, moet altijd zooi weggooien wat ik ook maak.,..heb dan ook liever dat ze mee eten dan dat ze op de bank zitten en tv gaan kijken of weet ik veel wat terwijl wij aan het eten zijn....

dat "nederlanders" niet gastvrij zouden zijn vindt ik overdreven, en dat marokanen heel "gastvrij" zijn precies dito met een * tis misschien aan de cultuur dat marokanen over het algemeen wat vaker mensen mee laten eten, maar ook veel marokanen eten liever gezamelijk dan constant met mensen die ff tegen etenstijd aanbellen....net zo goed als dat er genoeg nederlanders zijn die daar geen probleem mee hebben...

tis maar net wat je gewend bent, en hoe je omgeving is.....

kort gezegd, denk dat of je nou nederlander bent, turks of marokaans of what ever je ze erbij hebt die heel gastvrij zijn, en dat ze er bij zitten die je liever na etenstijd zien verschijnen....dat heeft in mijn ogen niets met wel of niet gastvrij te maken dan wel hoe je gewend bent te leven....

en is het niet leven en laten leven.... ;)

op deze manier zoals er nu gediscussieërd wordt kun je zoveel verschillen aanhalen tussen nederlanders en turken, marokanen, antillianen-surinamers weet ik veel wat....

ik vind de marokenen bijvoorbeeld heel luidruchtig....waar mijn kinderen op tijd binnen moeten zijn, mogen die van hun tot pakweg 22.00 uur buiten blijven (leeftijden variëren van 5 tot bijv. 12-13 jr) en gaan lekker samenhangen bij ons onder het raam terwijl mijn kinderen liggen (althans proberen te slapen) en ik me daar toch echt vaak genoeg aan irriteer...helemaal met ramadan vindt ik dat verschrikkelijk maar schik me erin dat dat hun leefwijze is, en als het te gek wordt ik ze vraag of ze een stuk de andere kant op willen gaan omdat mijn kinderen constant wakker worden.....

en zo zullen zij ongetwijfeld dingen hebben waaraan zij zich weer irriteren aan de nederlanders... ;)

4. Niet meer actief

Geplaatst door Smoekie:

ik vind de marokenen bijvoorbeeld heel luidruchtig....waar mijn kinderen op tijd binnen moeten zijn, mogen die van hun tot pakweg 22.00 uur buiten blijven (leeftijden variëren van 5 tot bijv. 12-13 jr) en gaan lekker samenhangen bij ons onder het raam terwijl mijn kinderen liggen (althans proberen te slapen) en ik me daar toch echt vaak genoeg aan irriteer...helemaal met ramadan vindt ik dat verschrikkelijk maar schik me erin dat dat hun leefwijze is, en als het te gek wordt ik ze vraag of ze een stuk de andere kant op willen gaan omdat mijn kinderen constant wakker worden.....

Uhh we hebben het hier over gastvrijheid en jij hebt het hier over 'luidruchtig'? :rolleyes:
    Ga AUB niet iedereen over 1 kam scheren je zegt nu 'ik vind marokkanen luidruchtig'! Sorry hoor maar wij zijn netjes opgevoed wij moesten thuis altijd om 8 uur al op bed liggen en er werd niet gehangen op straat en we waren niet luidruchtig dus let een beetje op met wat je zegt ;)

En voor dat ik het vergeet, nu we het over samenhangen hebben. Mijn moeder word gek van een groepje dat de hele dag voor haar huis staat ze blowen en drinken en gooien overal zooi in de struiken en deze jongens zijn toch echt NEDERLANDERS!

(Blijf ON-topic mensen het onderwerp is Nederlanders & Gastvrijheid!)

5. pienie

pienie Fanatiek lid

29 okt 2006
    1.418
    1
    0
    zuid holland
    Poeh, Swissa, volgens mij bedoelde Smoekie het alleen maar als voorbeeld om aan te tonen dat er verschillende leefwijzen zijn en dat dit dus niet met gastvrijheid te maken heeft maar met begrip voor andere leefstijlen. Ze probeert aan te geven dat je zoveel verschillen tussen culturen kan aanhalen als je wil, maar dat het gaat om wederzijds begrip. Volgens mij erg on-topic, maar misschien wat lastiger voor je omdat nu niet de 'nederlanders' maar de 'marokkanen' besproken worden?

6. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Jou ontgaat blijkbaar de bedoeling van mijn reactie :(

Wat betreft die gastvrijheid, sommige (om het maar even bij marokkanen te houden) zijn ontzettend gastvrij, net zo goed als dat dat geld voor Nederlanders, nu kan jij natuurlijk zeggen dat jij de Nederlanders niet zo gastvrij vindt, maar dat geld niet voor alle Nederlanders net zo goed als dat niet geld voor alle Marokkanen (of van welke komaf dan ook)….

Iedere cultuur heeft zijn eigen dingen, zijn eigen gewoontes, zijn eigen leefstijl….

Ik scheer niet iedereen over 1 kam, jij daarentegen toch wel door dit topic te openen dat Nederlanders niet gastvrij zouden zijn, terwijl ik van mening ben, dat Nederlanders wel degelijk gastvrij zijn, alleen misschien niet op de manier zoals jij die beschrijft…

Zoals je zelf al schrijft zijn jullie “netjes” opgevoed en moesten jullie al om 20.00 uur op bed liggen, ik wil met wat ik schreef niet beweren dat zij niet “netjes” zouden zijn opgevoed (jij wekt die indruk nu wel) , enkel dat hun leefstijl heel anders is, dan die van ons. Maar goed voor jou waarschijnlijk een voorbeeld waarvan je de bedoeling ontgaat….:rolleyes:

Tuurlijk zal ook jouw moeder last hebben van samenscholende jonger (al dan niet blowend en troep achterlatend) maar zoals je kunt lezen heb ik het hier over grut vanaf pakweg 5 Jaar kan me niet voorstellen dat jij Nederlandse kinderen (of tenminste jouw moeder) van die leeftijd buiten ziet spelen….maar goed misschien heb jij die ervaring niet gehad of weet ik veel wat…dat is wat ik hier zie, en wat ik zag toen we nog niet verhuisd waren,en kon ik niet begrijpen dat je je kinderen van die leeftijd zo laat (en in het donker) nog buiten liet spelen….maar en daar komt ie weer dat is waarschijnlijk het verschil in opvoeding en achtergrond?

Het onderwerp is idd Nederlanders en Gastvrijheid waarvan ik zeg dat Nederlanders wel degelijk gastvrij zijn, maar iedereen op zijn eigen manier, Nederlanders leven hun leven op hun manier, en Marrokanen of over welke groep mensen van welke komaf dan ook….

Zo te lezen vat jij mijn reactie toch weer op zoals wel vaker blijkt als een of andere (verkeerde) opmerking naar marrokanen toe (discriminatie) en juist daardoor blijf je dat gekloot zo houden dat Nederlanders niks kunnen zeggen omdat het bijna altijd verkeerd wordt opgevat… :(

7. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    idd thanks Pienie....

En ik weer een half boekwerk schrijven om de bedoeling te laten zien terwijl het blijkbaar dus ook op een kortere manier kan ;)

8. pienie

pienie Fanatiek lid

29 okt 2006
    1.418
    1
    0
    zuid holland
    Haha, smoekie, en dat terwijl ik normaliter errug lang van stof ben!

9. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ja nou, wordt tijd dat ik toch ook eens ga leren wat korter te schrijven, maar dat is zo'n gewoonte he, tikken wat je denkt, en voor je er erg in hebt heb je het 1e deel van een 12 delig boekwerk klaar liggen om gedrukt te worden.... ;)

10. Niet meer actief

blijkbaar lees of snap jij niet wat je schrijft , want wat jij schrijft over Nederlanders en hun gastvrijheid komt op mij erg generaliserend over.

11. Niet meer actief

"Proest "Mag ik effe smakelijk lachen! :) :) ik dacht dat het je geen ruk interesseert wat anderen over Marokkanen zeggen....? :rolleyes: :rolleyes:
    Ja, en let jij ook een beetje op met wat jij zegt , en probeer jezelf en je landgenoten niet af te schilderen als de " perfect " opgevoede , gastvrije wereldburgers .. ..en de Nederlanders als ongastvrije boerenpummels.. :)

Ps.. Jij zegt dat het niet je bedoeling is om de Nederlanders over 1 kam te scheren.. mag ik vragen waarom je dit topic hebt geopend? Want het valt mij op dat je er gretig op in gaat als iemand met jou meelult.. :rolleyes: ;)

12. Karina

Karina Fanatiek lid

31 mrt 2006
    1.987
    0
    0
    Mamma & masseuse
    Rotjeknor
    Staande ovatie =D>! Hier ben ik het dus mee eens!

13. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    idd :D ...

maar dat ziet zijzelf denk ik anders... ;)

14. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Zo en dit bedoel ik dus..
    In het begin van deze topic had ik al gereageerd...
    Als ik zo een topic zou openen maar dan met de titel:
    "Wil niet iedereen over 1 kam scheren, maar wat vinden jullie van marokanen en hun luidruchtigheid?"
    Dan was ik aan het discrimineren en had ik alles en iedereen over mij heen gehad..Maar over "nederlanders" mogen zulke topicen wel geopend worden? Is dat geen discriminatie dan? Maar nee "nederlanders" schijnen alles te moeten pikken en zich aan alles en iedereen aan te moeten passen!
    Beetje vreemd.....

Smoekie, vind jouw reacties vrij normaal en erg duidelijk.....Denk er net zo over!

kus miek

15. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    =D> =D> =D>

16. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    thanks meid ;)

17. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    ik had het idee dat ze dit voor de "gezelligheid", grap, leuk etc opende.
    voelde me ook absoluut niet gediscrimineerd.

Wij zijn een plannerig volkje, wel gastvrij... maar dan wel even van te voren een belletje, want dan kunnen we het huis op orde maken, even wat extra eten in huis halen, net iets lekkerdere maaltijd koken etc...
    Ik scheer nu dus even iedereen over één kam, maar dat werkt nou eenmaal zo als je over grote groepen praat.

Voor mij voelt dat ook als iets typisch nederlands.

Bij mij belt er bijna nooit iemand aan als we eten ( en we we eten nog wel laat voor Nederlandse begrippen, mestal na 19 uur), maar als ze aanbellen, bordje erbij geen probleem.

We zijn wat individueler dan veel andere volken.
    Schijnt ook wat met de noordelijke ligging van ons land te maken te hebben. .Hoe Noordelijker, hoe huiselijker, minder buitenleven en vaak wat meer gezinsleven.

En vergeleken bij ons zijn volken in zuidelijker landen vaak wat luidruchtiger en langer/later buiten. Komt door het weer volgen mij.
    Ook dat is toch helemaal geen discriminatie .. ( sterker nog ik benijd ze geregeld)

ik vind dat mensen hier zich wel hel erg snel aangesproken voelen hoor.

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.269
    4.508
    113
    Volgens mij zegt ze dus duidelijk dat zij het vindt en je hebt nu eenmaal het volste recht om iets te vinden.

Er zit een heel verschil tussen.

Ik vind eieren vies of eieren zijn vies !

In het eerste gedeelte geeft je je mening en in het tweede gedeelte geef je aan dat het een feit is.

Groetjes Anita

19. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Nou zowel bij mijn ouders als hier word iedereen gestvrij ontvangen. me ouders waren een complete opvangadres voor alle kinderen in de buurt haha.

En hier ik maak altijd wat extra's klaar want of er komt een vriend onverwchts langs die vrijgezel is haha. en de buurjongens komen ook wel eens vragen wat er op het menu staat omdat het ze thuis niet zint hihi en dan kunnen ze gewoon lekker mee eten.

Dus geen gastvrij nederland nou nee hoor ik ken alleen maar gastvrije mensen dus misschien heb je het gewoon even niet getroffen daar en ik denk dat in ieder cultuur wel mensen zijn die niet echt gastvrij zijn.

20. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ben het wel met smoekie eens,de meeste marokkaanse kinderen zwerven s'avonds over straat.dan is het bij jou misschien niet zo swissa maar het is ook niet zo dat alle nederlanders je aan de deur laten staan rond etenstijd.

en het is net wat er gezegd is nederlanders moeten alles maar naar hun hoofd geslingerd krijgen,maar als je iets over een andere bevolkingsgroep zegt ben je een racist.

Deel Deze Pagina