Wat extra werken omdat het nodig is, is geen probleem, maar structureel overwerken terwijl de baas niets minder mee naar huis neemt (en dat is wat er in de zorg gebeurt), daar heb ik wel moeite mee. Er zit een grens aan hoe lang je over kunt werken. Als mensen structureel overwerken raken ze op, dat is ook niet bevordelijk voor de samenleving. De Polen gaan na een korte periode vaak weer een tijd weg, dan is het minder erg om een tijd 10 uur per dag te werken. Daarnaast vind ik het helemaal niet erg om soms buiten kantooruren extra te werken, maar mrt twee werkende mensen in huis, de kinderen moeten ook soms eten. Wij wonen in een goedkoop huis, zijn twee jaar geleden op vakantie geweest, doen geen gekke dingen, hebben een auto van 16 jaar oud, maar mijn inkomen is net voldoende. Om dan ook extra te moeten werken voor niks, daar heb ik wel moeite mee.
Ja maar welke gek ( niks persoonlijks ) gaat er in deze tijd nog grote aankopen doen? Ik durf dat inderdaad niet nee. Je staat tegenwoordig in een zucht buiten op straat zonder baan. Zit je dan met je dure aankoop. Mijn zuur verdiende spaarcenten gebruik ik liever als het echt nodig is en niet om de economie omhoog te helpen. Die euro's moeten ze maar eens gaan spekken bij die hoge pieten, of bij de tweede kamer waar ze nu ineens weer voor weet ik veel hoeveel geld nieuwe bedrijfs auto's worden aangeschaft.
nou precies, en daarnaast ben ik er echt van overtuigd dat er steeds meer spaarrekeningen zijn waar bijna geen cent meer op staat omdat daar bv vaste lasten van betaald moeten worden aangezien het met een uitkering ipv een salaris niet meer op te brengen is. Er zal idd vast nog genoeg op nederlandse spaarrekeningen staan maar dat wordt echt wel met de dag minder.
Precies. Mensen willen meteen bakken met geld verdienen willen, willen niet onderaan moeten beginnen. want pffffff oooit was ik daar al dan ga ik nu toch weer niet een paar trappen naar beneden wat denk jij nou
Je goed recht hoor ... maar daarmee houd je indirect dan wel de crisis instand. Het geld bij de hoge pieten vandaan halen gaat niet bijdragen, daarmee stimuleer je de economie niet, het komt bij de consumenten vandaan, die moeten kopen waardoor er meer geld bij de middenstand komt, er meer banen gecreëerd kunnen worden et voila ... de spiraal gaat opeens omhoog ipv omlaag ...
Maar hoe wil je dat ik ga kopen terwijl het geld er niet is? Mijn spaarcenten gaan momenteel op aan rekeningen en dat wat ik overhoud ga ik niet op maken aan grote aankopen want dat bewaar ik liever voor eventuele andere rekeningen. Want wie helpt mij dan de maand door als mijn spaarcenten op zijn en ik geen baan meer heb? Het is wel makkelijk gezegd '' er moeten grote aankopen gedaan worden '' maar als het geld er niet is dan gaat dat niet.
Het zal vast niet voor iedereen opgaan, maar voor de meerderheid denk ik echt wel. Niet iedereen hoeft spaargeld aan te spreken om rekeningen te betalen. En ik zie het persoonlijk ook hoor, ik bak en decoreer taarten in opdracht en ik ben echt niet goedkoop. Nou ... ik heb het nog nooit zo druk gehad eerlijk gezegd. Zo slecht gaat het allemaal niet. We praten het ons ook aan hoor voor een deel. Er gaan 67 miljoen euro met oud en nieuw de lucht in (en dat is dan alleen het legale vuurwerk, het illegale zal er niet ver vanaf liggen) ... ja, het gaat heel slecht Er is een groep (waar jij dan bij hoort) die hun spaargeld broodnodig hebben om rond te komen. Er is een nog grotere groep die dat niet hoeft te doen.
Hoeveel mensen roepen er nog steeds waarom zou ik gaan werken als ik in de ww nog meer krijg. dat mensen hun sol verpesten bij het horen van salarisindicatie. Want tjah afwijzen mag je niet en minder geld willen ze niet.
Nou die zin heb ik veel mensen hier in de omgeving al lang niet horen zeggen. Maar goed, als wij straks alle banen gaan weg geven aan de bulgaren en polen zullen er dus veel meer mensen aanspraak gaan maken op uitkeringen, kost ons straks veel meer en word de crisis alleen maar erger.
Het is zelfs zo erg, dat er mensen zijn die niet gemotiveerd zijn om te werken, dat er bij mijn man op het werk (sociale werkplaats) Polen zijn ingehuurd! Omdat die dus wel het werk willen doen. En ik hoor regelmatig van hem, dat er daar mensen rondlopen, die zeggen; ja dag ik ga echt niet fulltime werken want dat krijg ik veel minder geld!
Precies! En zo helpen we onszelf de vernieling in. Altijd zo makkelijk dat het de schuld van de ander is. De regel is in economie is vrij simpel ... vraag en aanbod ... en als het aanbod er niet is, dan wordt de vraag elders gesteld.
Je kan idd het leven zien alsof het glas halfleeg is. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die mensen (let op algemeen, dus niet persoonlijk aangesproken zijn, behalve als je je aangesproken moet voelen!) die hun neus ophalen voor bepaalde banen (al dan niet salaris/tijd/wens gerelateerd) ook op die banen kunnen gaan tegen wellicht iets minder geld dan dat je voor ogen had of je uitkering is en zo wordt de crisis alleen maar minder. Er zijn altijd twee mogelijkheden ...
Hoewel ik het er niet eens ben met de mentaliteit, je wil toch gewoon voor jezelf zorgen, maar het is toch van de zotte dat alsje fulltime werkt, je minder overhoudt omdat je geen recht meer hebt op allerlei hulp. Oud collega van mij ging van 28 naar 32 uur per week en hield aan het eind van de maand 50 euro minder over. De oplossing is elke keer het versoberen van de regelingen en dan weer iets nieuws verzinnen om de meest getroffene een beetje te compenseren. Dat is volgens mij geen oplossing. Maak werken echt lonend, iemand die fulltime werkt zou gewoon rond moeten kunnen komen. En er zijn nu gewoon mensen die met een fulltime baan onder het minimum uitkomen. Dat vind ik een schande.
Wat een onzin zeg! Heeft niks te maken met dat "wij" ons te goed voelen voor bepaalde banen. Voorbeeldje: mijn vader werkte bij een productielijn met snacks. Ze waren super tevreden over hem. Hij pakte al het werk aan wat ze hadden en nam zelden vrij. Het hele team is eruit gebonjourt en vervangen door polen! Ze hebben hebben ze op moeten leiden en daarna konden ze vertrekken. Want, ze wilden bezuinigen en polen zijn een stuk goedkoper. Er rijden hier dagelijks auto'tjes voorbij van een uitzend bureau die bemiddeld tussen vddrijven en polen. Mn zusje komt hier niet eens aan de bak omdst het meeste naar polen gaat. Postwijk is ze kwijt geraakt omdat ze dat polen gingen laten doen.
Er is hier een grote werkgever(Aldel) failliet gegaan: 400 ontslagen. Tel daarbij de ontslagen bij toeleveranciers, schoonmaak, catering, beveiliging etc, etc. Kon niet meer concurreren met fabrieken in o.a. Duitsland vanwege hoge energiekosten hiero. Er moet een kabel aangelegd worden vanuit/naar Duitsland, die miljoenen kost. Terwijl er in de Eemshaven gloednieuwe joekels van energiecentrales zijn gebouwd(door Oost-Europese mensen) die staan daar stil. Er kan dus best goedkoper energie geproduceerd worden, waarom wordt dat dan niet gedaan. En zo zijn hier in de regio meer industriële bedrijven die met het zelfde te kampen hebben. Geen werk meer voor komende generaties. Dat zijn dan 800 ontslagen. 800 gezinnen die een inkomen moeten missen. Hoe moeten die dan grote uitgaven gaan doen?
Dit land is groter dan 800 werknemers. Ja, vreselijk voor die 800 mensen, maar dan nog is er een immense groep Nederlanders die prima uit kunnen geven.