Nederlanders kunnen niet koken (zeggen ze...)

Discussie in 'De lounge' gestart door Adje, 20 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik kan gerechten uit mijn man zijn land beter maken dan sommige vrouwen die daar vandaan komen. Ik denk dat het er vooral aan ligt hoeveel aandacht en tijd je erin steekt. Voor Hollandse pot heb je niet veel tijd nodig en kost niet veel handelingen terwijl dit in andere landen heel anders is.

2. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Als Nederlanders niet kunnen koken dan heb je de Duitsers nog niet gezien. :roflmao:

De Nederlandse eetcultuur is misschien niet zo heel breed maar ik heb weinig andere europeanen gezien die zo open staan voor anderr soorten eten dan de Nederlandse bevolking. En dan niet eens alleen de Nederlandse Nederlanders maar ook bijv. de Turkse en Marokkaanse Nederlanders eten echt wel heel divers. Of het nou uit een pakje komt of niet. Ik mis die openheid best wel in Duitsland, ook onder de niet Duitsers. Zo veel midden-oosters en afrikanen hier maar niemand die iets van elkaar eet. Ik word al raar aangekeken dat ik als Turkse Nederlander simpel italiaans of aziatisch kook. Dan denk in echt, serieus? Mijn oma in Nederland houdt van pesto en vindt aziatische kip heerlijk. :roflmao:

amdaa en Adje vinden dit leuk.
  3. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Oh en als aanvulling: vanwege de openheid voor andere culturen is het wel zo dat typisch Nederlands eten minder gemaakt wordt en mensen denken dat het alleen maar uit agv bestaat. Terwijl bijv. stoofpotten en stamppotten etc. echt geweldig kunnen smaken en je echt wel goed moet kunnen koken voor bepaalde recepten.

Adje en Zoe123 vinden dit leuk.
  4. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Niet per definitie minder, maar wel minder gevarieerd en minder uitgebreid.
    En dat vertaalt men snel naar zijnde 'minder'.

5. Roetje08

Roetje08 Niet meer actief

Ik eet het liefst aziatisch, maar heb de skills er niet voor. Hier komt er veelal Belgisch of Italiaans op tafel. Zo zag ik hier het recept voor saoto soep voorbijkomen, nee dankje daar begin ik niet aan :rolleyes: Ik heb ook niet zo'n vriend die alles lust, trekt zijn neus op als ik 1x in de 3 maanden enchilada's maak en lust 80% van de groenten niet. Eten heeft hier ook een andere invulling dan bij andere culturen, die echt de hele tafel vol hebben staan met ditjes en datjes, daar heb ik geen tijd, zin en energie voor. Van de Hollandse keuken ben ik geen fan, vleeskroketten, hartige pannenkoeken, snert, saucijzenbroodjes, boerenkool, ...

Adje vindt dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    Ik kan, al zeg ik het zelf, dus wel goed koken. Net als mijn moeder en mijn oma. Vooral mijn oma en tante konden heerlijk koken. Zoals mijn tante iets simpels als gebakken aardappeltjes klaarmaakte, daar at je je vingers bij op.

Ik vind het zelf alleen helemaal niet zo leuk om te doen. Nieuwe dingen uitproberen vind ik nog wel ok, maar gekookte aardappels (waar iedereen hier gek op is) vind ik niks aan en dus ook niet leuk om klaar te maken.

Ben het er ook niet mee eens dat de Nederlandse pot smaakloos is, dat hoeft namelijk echt niet het geval te zijn.
    Je hebt natuurlijk mensen die een jus maken van een gehaktbal en dat vind ik ook niet altijd lekker, maar als je een lekker stukje vlees hebt, ossenhaasje bijvoorbeeld, met een goede jus, groente goed gekruid en geroerbakt en gegratineerde aardappeltjes uit de oven, smaakt dat prima hoor.

Adje vindt dit leuk.
  7. tuc

tuc Niet meer actief

Helemaal waar. Zo zie ik het ook. Wij eten dan wel niet om 17 uur:D maar het boerse aan de maaltijden vind ik juist de Hollandse charme.

amdaa, RoIn en Adje vinden dit leuk.
  8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Dat is dus iets waar ik het niet helemaal mee eens ben. De Nederlandse keuken heeft als basis aardappelen en groentes (en vlees), maar daar kan je nog van alles mee doen, behalve maar koken. Dan wordt het al een stuk veelzijdiger. En zo heeft iedere cultuur wel een basis, die als je het zo benoemd heel karig klinkt. Italie heeft pizza en pasta, Thailand rijst en curry’s, Indonesië rijst en boemboes en Mexico maïs, tomaten en koriander. Maar dit is natuurlijk net zo kort door de bocht als Nederland heeft agv.
    Ik zal niet zeggen dat Nederland de meest gevarieerde keuken is, maar dat er nauwelijks variatie is, vind ik dus niet per definitie kloppen.

femkes vindt dit leuk.
  9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Ik ging laatst eens terug kijken wanneer ik nou voor het laatst gekookte aardappels heb gegeten, maar ik weet het dus echt niet meer. Is zeker een jaar of meer geleden :eek: En tussen alle andere dingen in eten we betrekkelijk weinig agv. Maar als we het eten, is het wel lekker en zeker niet saai of smakeloos :D

10. DQueen

DQueen Niet meer actief

Dat is echt de enige jus die ik lekker vind andere jus vind ik zo vies. Vries nu de jus van de ossenhaas voor mezelf in in ijsblokvormpjes zodat ik die ene keer per week dat we agv eten ik het een beetje lekkerder kan maken met jus. Man en kinderen vinden jus uit zo een zakje lekkerder dat vind ik nog viezer dan vies.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    Nee precies. Je kunt het echt wel lekker krijgen hoor. Vooral de kinderen zijn hier gek op gekookte aardappels helaas..

Adje vindt dit leuk.
  12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Wij eten om 17.30 uur :roflmao: (dan kan mijn zoon ook lekker op tijd naar bed, is ook heel Hollands toch, vroeg naar bed). En in de winter wordt ik echt wel blij van een bord hutspot met lekker draadjesvlees.

13. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Nou je kunt de Nederlandse eetcultuur nou niet echt vergelijken met bijvoorbeeld de Italiaanse ;) Natuurlijk hebben wij tradities en specialiteiten (Nederlandse kaas...) en gerechten die oprecht lekker zijn, maar de hele voedselbeleving voor de gemiddelde mens is écht anders.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    Ja man lust ook jus uit een zakje, jakkes. Ik eet alleen jus van biefstuk of ossenhaas of goed klaargemaakte bieflappen (beetje verwend thuis vroeger). Goed idee dat invriezen!

DQueen vindt dit leuk.
  15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Nou dat vind ik dus een mooie insteek. Ik denk dat het inderdaad heel Hollands is om juist al die keukenculturen te omarmen en toe te gaan passen. En soms ook lekker vermengen, zoals zoete aardappel gebruiken in een stamppot of zoals die reclame van unox:
    Super leuk juist!

16. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik kan het niet en vind het ook niet leuk, aardappeltje groente vleesje gaat nog net zal ik maar zeggen.

Maar even wat anders.. wat ontzettend leuk dat je dat voor haar wil doen!

suus1983 en Adje vinden dit leuk.
  17. Brejam

Brejam Lid

14 dec 2018
    48
    54
    18
    Vrouw
    Ik snap niet waarom je schijnbaar alleen kan "koken" als je exotische gerechten uit een land waar je vaak niet eens bent geweest kunt maken. o_O Vind dat echt een soort arrogantie. Nederlanders kunnen prima koken, alleen is het gewoon een andere keuken dan de Turkse, Aziatische or whatever. :thumup: en een kwestie van smaak.

Niet kunnen koken is als je nog net niet het water voor de aardappelen of rijst laat aanbranden.

26mei, Emilie69, chrystel73 en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Tuurlijk kan je het wel vergelijken. En waar je dan achter komt is dat het gewoon van elkaar verschilt. Ik zou ook niet weten waarom je het niet kan vergelijken...

amdaa en tuc vinden dit leuk.
  19. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    en dan heb ik weer niet al die kruiden.. en moet ik dat vers kopen en kan ik de rest weer weggooien omdat het niet op komt..
    Noodzakelijk kwaad.. zo zie ik het. :D

20. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Is eigenlijk maar een kleine moeite hoor. Ik hou van koken en het is zo denk ik het makkelijkste haar kennis te laten maken met haar roots. Vooral omdat ze nu wel de verschillen merkt in ons Hollandse gezin en bij haar Antillaanse vriendinnetje. En ook met haar Afrikaanse roots komt ze eigenlijk niet genoeg in aanraking, terwijl dat wel bij haar hoort.

Deel Deze Pagina