Nederlanders kunnen niet koken (zeggen ze...)

Discussie in 'De lounge' gestart door Adje, 20 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Zeer waarschijnlijk wel ja.
    Veel mensen vinden de wijn die ze op vakantie 's avonds dronken, thuis erg tegenvallen qua smaak. Terwijl de wijn hetzelfde is. Maar de omgeving en situatie is anders en daarmee de smaak.

De Nederlandse keuken hoort ook bij het Nederlandse klimaat en daarmee bij de oorspronkelijke groenten en fruit die hier vandaan komen. En goed bereid is dat hartstikke lekker.

Zwierezwaai vindt dit leuk.
  2. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Hartstikke lekker maar in vergelijking met andere keukens vrij beperkt. En dat vertaalt zich naar 'weinig variatie' wat zich weer vertaalt naar ' niet kunnen koken'

3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.272
    25.745
    113
    Ten eerste is het geen conclusie, maar iets wat ik denk en niet op basis van ‘mijn beleving’, want dat zou betekenen dat iets alleen in mijn hoofd zit. Maar dat is natuurlijk niet zo. Als er gezegd wordt (en dat gebeurd dus daadwerkelijk) dat Nederlanders geen nasi kunnen maken, dan heeft dat niks met mijn beleving te maken, maar met iets wat feitelijk gezegd wordt.

Grappig ook dat jij het dan hebt over de massa’s die gerechten ‘verkrachten’, want ik ga daar in mijn eerdere stuk dus niet vanuit. Ik ga uit van mensen die gewoon kunnen koken en weten wat het verschil is tussen een goede bolognese en tomatensaus met gehakt. Ik heb het over aanpassingen aan een gerecht wat het eigen maakt, zoals die Antilliaanse bitterbal bv. En net zo goed de Hollander die nasi maakt. Er zullen vast mensen zijn die de ballen verstand hebben van bepaalde oorspronkelijke gerechten, maar meer dan genoeg die dat verstand wel hebben. En toch wordt dat met enige regelmaat over 1 kam geschoren.

En in dat opzicht heb ik dus de ervaring dat die kritiek redelijk eenzijdig is, omdat ik die kritiek ook maar 1 kant op heb gezien (ervaring, geen beleving). En daarom vraag ik me af of het andersom ook gebeurt. Even verwijzend naar het artikel wat ik plaatste en de link naar een artikel van de vrouw van de Antilliaanse auteur, waarin ze vertelt over de bagger die ze over zich heen krijgt als ze meewerkt aan die website. De witte vrouw die zich niet met het Antilliaanse eten zou moeten bemoeien. Gebeurt dat dan ook andersom?
    Als een buitenlander (welk land dan ook) een bitterbal wil maken (met standaard vulling of iets aangepast) of snert (en daar sambal en gebakken uitjes bij wil eten) of wat voor voorbeeld dan ook, zou daar dan ook zo op gereageerd worden? Ik heb dat dus nog nooit gezien. En dus is dat iets wat ik me afvraag. Het is zeker geen vaststaande conclusie van mijn kant.

En mijn oplossing zou niet per sé zijn om het een andere naam te geven, maar gewoon een beetje meer openminded naar elkaar kijken en niet meteen beledigd te zijn als een ander een kijkje in je keuken neemt. Een bitterbal is nog steeds een bitterbal ook als de vulling veranderd wordt en een bolognesesaus is nog steeds een bolognesesaus ook al voeg ik daar een laurierblaadje aan toe.

4. AnnemarieK77

AnnemarieK77 Actief lid

6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    Wat is beperkt?

Groentes die op Holllandse grond goed gedijen, en die je dus ook veel ziet in de Hollandse keuken zijn:
    Witlof
    Champignons
    Aardpeer
    Boerenkool
    Bloomkool
    Prei
    schorseneren
    Spruiten
    Veldsla
    Winterpostelein
    Asperges
    Raapjes
    Raapstelen
    Rabarber
    Spinazie
    Andijvie
    Kropsla
    Peultjes
    Rucola
    Paksoi
    Bosnië
    Broccoli
    Chinese kool
    Doperwt
    Ijsbergsla
    Kropsla
    Radicchio
    Rode biet
    Rode kool
    Spitskool
    Tuinboon
    Venkel
    Bleekselderij
    Ui
    Wortelen
    Koolrabi
    Maïs
    Pompoen
    Snijboon
    Sperziebonen
    Rammenas
    Rettich
    Savooiekool
    Pastinaak
    Aardappelen
    Courgette
    Komkommer
    Tomaat
    Paprika

Fruit van Hollandse bodem:
    Aardbei
    Blauwe bes
    Framboos
    Kruisbes
    Kers
    Rode bes
    Appel
    Peer
    Pruim
    Stoofpeer

Nou als je daar niet gevarieerd mee kan koken dan kunnen we inderdaad we stellendat je dan niet kunt koken. Maar variatie genoeg en zeker niet beperkt

Adje, femkes en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  5. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ja ik kan mn verhaal wel opnieuw vertellen, maar kijk ff op de eerste pagina, dan zie je dat ik het met je eens ben. Had je een hoop type werk/copy paste gescheeld. Iets met 'vergeten groenten' :roflmao:

6. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Bosnië? :roflmao:

AnnemarieK77 en citroenrasp vinden dit leuk.
  7. AnnemarieK77

AnnemarieK77 Actief lid

6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    Hahaha, heel lekker hoor. Met Macedonië saus en gestoomde Kroatië erbij.

Autocorrect. Moest bosui zijn...

Adje vindt dit leuk.
  8. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Ik vind niet dat Nederlanders niet kunnen koken.
    Ik vind de Nederlandse keuken wel beperkt en saai qua bereiding, ingrediënten en kruiden.

Ik kan nu alles zelf maken. Heb ik mezelf aangeleerd toen ik 20 jaar geleden geëmigreerd ben. Hier zijn geen wereldgerechten pakjes, nasi kruiden pakjes te krijgen. Ik vind dat in de Nederlandse keuken vooral ook vis en schaaldieren niet of nauwelijks echt gebruikt worden.

Deel Deze Pagina