Krissie ik begrijp jou ook wel hoor, ben dan zelf ook wel voor regels. Ook moet ik zeggen dat het niet zomaar is dat mensen zomaar kunnen roepen dat ze geen geboorte akte hebben. Het is bekend welke landen gevaarlijk zijn, in welke landen een geboorte akte te krijgen is en welke niet gemeentes en ind hebben daar een lijst van. Zoals bij mijn man bv is gewoon bekend dat in zijn land van herkomst geen geboorte aktes voorkomen. Hij kan dus wel heen gaan een geboorte akte op laten maken maar zijn geboorte staat nergens geregistreerd. Het enige wat ze hem kunnen geven is een schatting dan word je door een arts beoordeelt je lichamelijk en leid daaruit af wat je leeftijd is. Ik weet niet of je ooit ons verhaal hebt gelezen? Mijn man beschikt over zon document, welke legaal is. Maar toch hebben ze hem het Nederlanderschap geweigerd. Dit omdat de geboorte datum afwijkt van zijn genoemde geboorte akte, wat logisch is geen enkele arts kan je tot op de dag juist in leeftijd schatten . Op zo'n document zou dan ook nooit je echte geboorte datum kunnen staan wat algemeen bekend is. Wat er gebeurd is dat de gemeente ongeldige redenen geeft waarom hij geen Nederlander mag worden volgens hun. Veel mensen geven op omdat ze geen rechtszaak kunnen bekostigen of niet eens weten sat het mogelijk is om dit aan te vechten omdat de gemeente het je niet verteld. Wij zijn nu wel al bijna een jaar in procedure en zullen uiteindelijk gelijk krijgen. Maar het had niet zo gehoeven als de gemeente zich gewoon ook aan de regels had gehouden. Beetje lang verhaal maar.hoop dat je hem nog snapt. Ik snap dat de regels er zijn, maar de gemeente en IND moeten zich ook aan deze regels houden. En dat gebeurt helaas veel niet, er word een enorm macht spelletje gespeeld soms. En dan zullen we maar zwijgen over de rasistische opmerkingen die je te horen krijgt .
Nee,dat is dus niet waar.. In de tekst staat toch duidelijk dat ze identiteitspapieren uit het land van herkomst moeten kunnen overleggen. Als dat niet lukt,is het verlengen van de verblijfsvergunning niet mogelijk. Ik vraag me gewoon af wat er dan gebeurd..
Hun verblijfsvergunning word wel verlengd hoor pluis, ze kunnen dan alleen vaak geen aanspraak maken op het Nederlandschap. In principe gebeurt er dus niks, behalve dat een toekomst opbouwen moeilijker om gaat omdat je voor veel dingen een paspoort nodig hebt.
Oké.. En hoe zit het met sociale voorzieningen voor iemand die geen Nederlander is maar hier wel verblijft?
Iemand met een verblijfstatus heeft recht op alle sociale voorzieningen en mag ook gewoon werken. Ze mogen veel, maar bijv een bedrijf starten, huis kopen, trouwen kan niet zonder je geboorte akte. Het zijn de laatste dingen waardoor je toch als volwaardig burger wordt behandeld. Want in principe draaien de mensen met een pardon al mee in de maatschappij. Alhoewel de meeste, er zijn zoals bij elke doelgroep wel rotte appels.
Ik heb ook getekend. Het wordt vluchtelingen sowieso veel te moeilijk gemaakt. Jammer dat er nog zoveel mensen zijn die het ze niet gunnen om een veilig leven op te bouwen hier (daarmee doel ik niet op de mensen die hier aangeven niet te willen tekenen, maar vooral de mensen in mijn eigen omgeving die ervan uitgaan dat alle asielzoekers/vluchtelingen alleen maar hier naartoe komen om te profiteren oid). Ik werk met vluchtelingen en de keuze dat te gaan doen is een van de beste die ik ooit heb gemaakt. Ik ben zo blij dat ik een meer realistisch beeld heb gekregen van de wereld waarin vluchtelingen leven en vooral ook waar ze vandaan komen!
Oké,thnx voor je uitleg.. Ik ben geen voorstander van het openstellen van onze grenzen voor immigranten uit (voornamelijk) arme landen MAAR vind het wel weer vreemd dat iemand die dus hier mag wonen en werken dan weer niets op mag bouwen.. Geef die mensen daar dan ook de kans voor,ze hebben niet voor niets pardon verkregen..
Ik doelde niet op mensen die met een bepaalde reden niet willen tekenen, maar op de mensen die denken dat er dan nog meer buitenlanders hierheen mogen komen.
Getekend. Ik moest ook weer even denken aan het programma uitgezet wat ik gisteren heb gezien. Ik werd er misselijk van. Hoe er omgesprongen wordt met mensen, kinderen...