Nederlandse buurman overleden, wat geven aan buurvrouw?

Discussie in 'De lounge' gestart door SDonya, 15 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Mijn Nederlandse buurman is helaas overleden. We hebben best goed contact met hun en nu willen we iets geven aan de buurvrouw om te laten weten dat we met haar meeleven. Wat is normaal in de Nederlandse cultuur om te geven of te doen? Man en ik zijn niet Nederlands en hebben nooit een Nederlandse kennis verloren dus we zijn niet bekend met de gebruiken.

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Je kan een kaartje in de bus doen en eventueel bij de uitvaart en of condoleance aanwezig zijn.
    Daarnaast kan het fijn zijn om voor haar te koken of als ze jonge kinderen heeft aanbieden om op de kinderen te passen/uit school te halen.
    Uiteraard kan je ook vragen waar ze behoefte aan geeft.
    Lief in elk geval dat je wat voor haar wil betekenen!

3. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Ik sluit me aan bij Cin. Een mooie kaart en desnoods een extra bordje eten mee koken voor haar, vragen of je wat boodschapjes kan halen etc..

4. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Een mooie bos bloemen met een kaart o.i.d. is wel iets typisch Nederlands waar je mee aan kunt komen. Mag ik trouwens vragen hoe lang je al in Nederland woont?

5. Boommm

Boommm Niet meer actief

Mooie bos bloemen en een lief kaartje. En inderdaad aanbieden om te koken of boodschappen te doen ofzo. Gecondoleerd!🌸

6. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik zou denk ik een mooie kaart geven evt langs op de begrafenis/crematie. Of een mooi bloemstuk.
    Hebben jullie ook een rouwkaart gehad?

7. SDonya

SDonya Niet meer actief

Haha ik ben hier in Nederland geboren 😅 Maar ik heb nog nooit een Nederlandse kennis verloren dus ik ben nog nooit zo'n met een begrafenis of crematie en rouwende buren in aanraking geweest. Ik dacht zelf ook aan een bloemetje en kaart. Mijn man dacht dat bloemen raar zouden zijn. Hij woont overigens 21 jaar nu in Nederland maar heeft ook nog nooit eerder een Nederlandse kennis verloren.

8. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik heb nog niet in mijn postvak beneden gekeken maar mijn man zag de overlijdenskaart hangen in de lift. De buurvrouw woont echt recht naast mij en kwam de afgelopen week regelmatig langs om te vertellen hoe het met haar man ging.. 3 weken geleden was de buurman nog thuis en toen spraken we hem ook regelmatig over zijn gezondheid. In de kaart in de lift hangt wel een uitnodiging bij om langs te komen bij de crematie of condoleance.. Als ik een persoonlijke kaart ook in mijn postvak vind dan ga ik sowieso heen maar als dat niet zo is dan denk ik dat het een beetje raar is om aanwezig te zijn of niet? Mijn man wilt namelijk wel heen uit respect maar ik twijfel nog mochten we geen persoonlijke kaart hebben..

9. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Als er een kaartje in de lift hangt ben je welkom op de crematie. Waarschijnlijk stelt ze de belangstelling op prijs, zeker als ze je op de hoogte heeft gehouden van zijn toestand.

10. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Je kan gewoon gaan hoor, dat is niet raar. Als ze dat in de lift hebben gehangen dan betekend dat dat je mag gaan. Als dat niet zo is, dan staat er op dat diegene in gesloten kring begraven of gecremeerd zal worden.
    Ik denk juist dat je buurvrouw het fijn zal vinden als je gaat.

11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.557
    113
    Kaartje of naar de crematie gaan. Bloemen is in mijn omgeving niet zo gebruikelijk behalve voor op de kist.
    Ik zou zelf niet op een huis vol bloemen zitten wachten. Zou m'n hoofd niet zo naar staan.

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Zeker gaan als jullie kunnen. Kaartje in de lift is wel een uitnodiging :)
    En een kaartje door de bus doen met een mooie tekst is altijd goed.

13. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik vond het heerlijk, een paar bossen bloemen in huis van mensen die aan me dachten. Maar dat is voor iedereen anders.
    Met een bos bloemen kun je even aanbellen en een praatje maken. Misschien wel fijn voor de buuf.

14. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Een kaartje is beleefd, maar als buurvrouw iets te eten (zoals in veel culturen) langsbrengen is echt superlief! Ik weet niet wat de gewoonten in jouw cultuur zijn, maar ook die worden erg gewaardeerd en zullen een diepere indruk achter laten, iets uit jouw hart.
    De Nederlandse gebruiken vind ik nogal kill.
    Het wordt wel erg gewaardeerd als je gaat condoleren en/of naar de uitvaart gaat.

15. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Ik zou zeker naar de crematie/begrafenis gaan, helemaal aangezien jullie goed contact hebben met de buurvrouw (en hadden met de buurman).

16. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Toen mijn moeder overleed (ik was nog jong), waren we vooral erg blij met al die lieve buren die eten kwamen brengen. Want eten regelen stond ons hoofd niet naar. Bloemen, hoe lief bedoeld ook, vind ik niet zo geschikt.

17. SDonya

SDonya Niet meer actief

Bedankt allemaal! Ik had inderdaad al een bak verse soep voor haar klaargemaakt maar ze blijkt helaas niet thuis te zijn. Ik denk dat ze nu voornamelijk bij haar kinderen is.. Maar ik heb sowieso altijd eten genoeg dus morgen proberen we het gewoon weer. De bloemen zal ik dan achterwege laten maar een kaartje gooi ik sowieso morgen in de brievenbus..

18. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik zou persoonlijk eerder voor een kaart gaan dan een bos bloemen, vaak hebben ze met een begrafenis/crematie ook enorm veel bloemen en weet dus ( helaas uit eigen ervaring :( ) dat je gewoon niet weet wat je met al die bloemen moet doen.

Ik zou dus gewoon voor een kaartje gaan en inderdaad misschien bij de condoleance of tijdens de dienst aanwezig zijn.

19. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    ik zou geen antwoord geven op zo'n vraag hoelang je hier woont. Is toch niet relevant voor haar om jou te helpen met de vraag die he stelt,

20. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Volledig off topic, maar... wat onaardigvan jou. Whisteria woont volgens mij al langer niet in NL dan wel, dus misschien komt ze dit soort dingen ook tegen, en loopt ze ook weleens tegen cultuurverschillen aan?

Deel Deze Pagina