Hoi, Ik heb een vraagje namens mijn moeder Ze heeft haar huis verkocht en omdat ze er nogal snel uitmoet is ze met spoed op zoek naar een huurwoning. Nu heeft ze een helft van een boerderij gevonden waar ze eigenlijk al per direct in mag, voor een lage prijs. Alleen... ik vertrouw het niet helemaal. De belangrijkste reden is het verzoek van de verhuurder om haar het geld iedere maand contact te betalen. Dat lijkt er een beetje op dat hij zwart wil verhuren en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik neem aan dat m'n moeder dan ook geen gebruik kan maken van inboedelverzekeringen ed en niet te vergeten misschien wel een grote boete kan krijgen. Waar kan ik nagaan waar de verhuurder aan moet voldoen zodat m'n moeder zeker weet dat ze met een gerust hart daar kan wonen? Of weet iemand hier zelf de richtlijnen/plichten/papieren etc.?
Volgens mij is het belangrijk dat ze wel een contract heeft met de verhuurder. Dan kan ze namelijk ook, als dat van toepassing is, huursubsidie aanvragen. Mijn ouders huren ook particulier en moesten in het begin ook de huur contant betalen. Ze hadden wel een contract.
Dat ze het contant moet betalen wil niet zeggen dat het niet klopt. Alleen voor je moeder is het wel belangrijk dat het met een contract gebeurd en dat ze elke maand zwart op wit krijgt dat ze haar huur betaald heeft. succes.. p.s waar huurt ze?
Zolang het op contract gaat, en ze gewoon een kwitantie krijgt is er niks aan de hand. Ze kan ook gewoon vragen of het akkoord is dat ze zich inschrijft bij de gemeente. Dan is het nl. al niet zwart meer, omdat je moeder op het adres geregistreerd staat.
Idd wel een huurcontract vragen en tekenen en op het adres als wonende in schrijven bij de gemeente. Dan kan er weinig meer mis zijn