Volgende week dinsdag heb ik een afspraak bij de tandarts om de wortels van een afgebroken kies eruit te laten halen. Deze kies is een paar maanden geleden volledig afgebroken tot aan het tandvlees, het is dus gewoon vlak en je ziet alleen nog een rondje vulling. Deze kies heeft al een keer een wortelkanaalbehandeling gehad, dus de zenuw is dood en ik heb dus ook helemaal geen last. Tandarts kan er niet veel meer mee omdat hij geen houvast meer heeft aan de kies Moet ik deze kies dinsdag verder laten trekken of zal ik het gewoon zo laten? Ik krijg natuurlijk na het trekken een gapend gat. En ik ben bang dat alles dan scheef gaat groeien omdat er niks meer tussen zit. Nu heb ik dus nog de wortel erin dus het blijft nu wel recht staan. Is het verstandig om deze er wel uit te laten halen? Of zouden jullie het laten zitten..
Laten zitten brengt ook risico's met zich mee, kan me voorstellen dat dat niet de eerste keus zal zijn. Ik zou overleggen met de tandarts; waarom wil hij de wortels weg halen? Waarom ziet hij dat als betere optie? En wat idd als andere tanden daardoor gaan opschuiven?
Dat je hem niet voelt betekent niet dat het niet kan gaan ontsteken. Er zit geen tand met glazuur meer om de wortel te beschermen tegen bacteriën. Ik zou hem zeker gewoon weg laten halen. Of er moet nog een mogelijkheid zijn om een stift in de wortel te plaatsen voor een opbouw, maar je tandarts zei al dat dat niet meer kon toch? Als je niet wilt dat de andere tanden gaan schuiven kun je eigenlijk 2 dingen doen. Je laat een (ets) brug maken of je laat een implantaat plaatsen en daar bovenop een kroon. Beide geen goedkope oplossingen...