Tips gevraagd i.v.m. jeukende hond

Discussie in 'De lounge' gestart door Troetelbeer90, 22 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Troetelbeer90

Troetelbeer90 Fanatiek lid

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Lieve meiden,

Dank aan mijn heerlijke zwangerschapsdementie.. Ik had ooit al eens iets opgezocht op internet voor tegen de jeuk van onze hond. Maar ben dus kwijt wat het was. Wist dat ze er kalmerende olie en shampoo van hebben.

Maar nu twijfel ik heel erg wat ik zal kopen om de vacht van de hond te kalmeren en zodoende hopelijk zijn jeuk weg te nemen.

Ons Cavaliertje heeft met vlagen verschrikkelijke last van jeuk en vreet/krauwt zichzelf tot bloedens toe open. Ook ontstaan door het jeuken veel klitten die hij er dan agressief uit bijt. Resultaat: hele bench + huis elke ochtend, middag, avond vol met plukjes en klitten van hem.

Al met al vind ik het 't ergst dat hij er zo'n last van heeft. Hij rolt ook echt halve dagen over het tapijt. Gaat stilstaan, laat zich vallen en rolt dan heen en weer. Loopt overal langs (bank, tafel, stoel, muur, prullenbak), gaat in hoekjes zitten om de jeuk te verminderen etc.
    Tevens hebben we buiten een stenen muur waar hij graag langs gaat met zijn lijfje.

De jeuk komt en gaat echt en heb contact gehad met de fokker erover en zijn overgestapt op andere voeding.
    Nu ligt mijn vermoeden bij dat hij gewoon een vachtprobleem heeft op dit moment (overstap van winter- naar zomervacht zou goed kunnen).

Hij heeft geen vlooien, geen schilfers etc. Ook heeft hij dus zoals ik zeg ontgiftend dieet gehad waardoor de jeuk vorig jaar was verdwenen. Alleen nu sinds een week begint hij weer..
    Als er vlooien zijn, dan heeft hij daar ook direct een allergische reactie op (vreselijke jeuk, geïrriteerde huid etc.) . Maar nu zijn er geen vlooien (controleer dagelijks en behandel regelmatig).

Wilde hem dus gaan wassen, maar aangezien er geen vlooien zijn heeft vlooienshampoo weinig zin. Plus nu komt erbij dat hij sinds vandaag op bepaalde plekken open ligt. Ben dus bang dat hij een infectie krijgt van die vlooienshampoo of het voelt iig niet fijn als hij dat in zijn huid krijgt!!

Alle tips zijn welkom en een ieder mag uiteraard zijn mening geven. Maar het is niet echt zinvol als je met de volgende dingen komt;)
    - Behandel hem tegen vlooien & je huis en andere dieren ook
    - Ga over op ander voedsel

Ik heb in het verleden ervaring gehad met kalmerende natuurproducten voor de huid van hond( en kat??) en wil graag weten of er iemand is die ervaring heeft met dit probleem en er tips voor heeft:D

Liefs

2. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Tea tree shampoo kan werken, maar het is een veel gekend probleem bij cavaliertjes, en er zijn wel medicijnen ook voor te krijgen die de jeuk iets minder maken.

3. sterre81

sterre81 Actief lid

24 aug 2010
    484
    2
    0
    civiel technisch
    Friesland
    De hond vooral niet van die gekleurde chemische koekjes geven.
    Van die gekleurde staafjes.
    Die hond van mij krijgt alleen droge brok, water en dentasticks van pedigree.
    Zodra hij van tafel eet of andere hondenkoekjes krijgt begint hij ook te krabben. Op zn rug bij zn staart.
    Veel succes ermee!

4. Troetelbeer90

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    cavaliertjesprobleem; hmm ja je hoort het inderdaad wel vaker. Maar hij heeft het echt spontaan gekregen het afgelopen 1,5 jaar komt het pas tot uiting eigenlijk. Ook altijd een gevecht gehad met welke voeding etc.

voeding & koekjes; Zoals in mijn 1e bericht al aangegeven krijgt hij niks behalve zijn ontgiftende dieet en dat heeft tijden lang goed geholpen. Maar wellicht heeft hij nu door 1 vlo die hij even op hem is gesprongen en er weer af of stof oid die jeuk.

Ik ben me er van bewust dat het grote kans is dat ik hem regelmatig moet verzorgen met iets van vachtverzorgende olie of shampoo omdat de jeuk kan terugkomen. Maar wil het beestje nu gewoon van zijn probleem afhelpen zeg maar.

Zal eens zoeken naar die tea tree shampoo/olie ben er idd bekend mee. Effe kijken waar ik het ook alweer kan kopen!
    En zalm olie ofzoiets heb ik ook al eens van gehoord? Iemand daar ervaring mee?

Wil namelijk niet 16 producten gaan gebruiken op het beestje. Maar liever de keus maken voor 1 goede zegmaar.

Liefs

5. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    klinkt als een vlooienallergie....ik zou toch maar eens een allergietest laten doen

6. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    tea tree olie of shampoo hebben ze meestal wel bij reform zaken of de Tuinen ofzo.

7. Silmarien

Silmarien Actief lid

26 feb 2010
    195
    0
    0
    Vooralsnog fulltime moeder ;)
    Fryslan
    Als de jeuk komt en gaat, zou ik toch aan een allergie denken. Mijn tip: Ga naar de dierenarts.

8. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb altijd een tube Bach-zalf (geel tubetje) in huis, kun je overal voor gebruiken, zeker ook als je huisdieren hebt. Wondjes genezen sneller, schilfers verdwijnen.... echt fijn spul.
    Als de hond echt de huid openkrabt tot bloedens toe, zou je kunnen kijken of je aan een tube Vetramil kunt komen; dan geneest de wond ook mooi snel en het gaat meteen onderhuidse ontstekingen tegen. Maar idd. misschien wel prettig om eerst de oorzaak te achterhalen...

9. yaika

yaika Actief lid

7 jul 2010
    215
    0
    0
    Ik heb het ook met mijn hondje gehad (chihuahua). Hij krabten een beet zichzelf ook tot bloedens toen. Eerst werd er gedacht een hooikoorst. Hier heb je druppels voor bij de dierenwinkel.

Ik weet niet of hij op speciale plekken meer jeukt als andere maar als ze bij de poten, bij de oren en achter bij de staart jeuken wijst dit meestal op een allergie.

Ik heb op aanraden van de DA toen ook een speciaal dieet gekregen om te kijken of de allergie van het eten kwam. Na drie maanden zat er geen enkele verbetering in. Conclusie van de DA: geen voedselallergie.
    Ik ben toen overgestapt op versvoer en kwam er toen plots achter dat hij toch allergiesch is voor eten en wel voor kip. De meest voorkomende voedselallegieen zijn Kip en rund.

Je zegt zelf al dat je dat geprobeerd heb maar ik wil maar zeggen niet ieder dieet kan een voedsel allergie uitsluiten.

Verder kun je denken aan allergie voor wasmiddel/wasverzachter, een specifiek schoonmaakmiddel of anders misschien toch iets van buiten.

Heel verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt! Veel succes ermee want ik weet hoe vervelend het is als je hond heel de dag zit te krabben.

10. Fleurrebel

Fleurrebel Niet meer actief

Het is een Cavalier he? Dan denk ik syringomyelia . Google er maar eens op.

De hele cavalier populatie heeft het.

Meld je aan op de cavalierpage daar kunnen ze je tips geven hoe er mee om te gaan.

11. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Waar heeft je hond jeuk?

12. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Hier ook een hond die zich vaak tot bloedens toe bijt en krabt. Hij heeft veel baat bij teershampoo. Het stinkt vreselijk, maar het helpt geweldig goed.

13. Troetelbeer90

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Lieve meiden,

Hartstikke bedankt voor alle tips tot nu toe en meer tips zijn uiteraard welkom!

@ Yaika; Lief van je tips. Maar hij zit niet op troep van de dierenarts of dierenwinkel. Weet uit ervaring (helaas) hoe erg allergie t.o. voedsel kan zijn en dat je daar echt echt echt niet voor bij de DA langs moet gaan!! Meeste DA's komen dan aan met een dure brok die op lange termijn niks oplost.

Onze Cavalier zit op goed dieet ( noem expres hier de naam niet om eventuele meningen en discussies daarover achterwege te houden, want daar open ik het topic niet voor;)). Eerder werd inderdaad gedacht dat zijn jeuk een v.d. klachten van een voedselallergie was. Maar nou zijn al zijn klachten verbeterd alleen de jeuk keert terug.

@ fleurrebel; Bedankt voor de tip. Ik zou idd even op cavalierpage kunnen kijken voor tips over Syring. Weet dat inderdaad haast elke cavalier hiermee tegenwoordig 'besmet' (zoals ik het maar noem) is. Had er helemaal niet aan gedacht dat dit evt. Syring kon zijn of tekenen daarvan. Dacht eerder dat het zich uitte in beknellingen van de zenuwen?

Ik ga eens even langswippen op Cavalierpage. Ben er jaren geleden weggegaan omdat er heel wat mensen zaten die grote ruzies op lieten laaien. Hoop dat ze me nu wel kunnen helpen met tips omtrent onze hond. Ben benieuwd!

14. muis26

muis26 Fanatiek lid

ik las de topic titel verkeerd, en dacht dat er stond
    tips gevraagd ivm jeukende kont hihihihi

15. Troetelbeer90

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    @ Muis; Hihihihih was het maar zo;)
    Ben toch wel geschrokken van de verhalen die te lezen vallen over als het evt. Syring blijkt te zijn zoals fleurrebel aanggeeft.

Ik ga even contact opnemen met de fokker.

Liefs

16. Fleurrebel

Juist de beknelling van de zenuwen en het uitpuilen van het hersenvocht veroorzaakt de vage verschijnselen zoals jeuk. Mijn moeder heeft cavaliers gefokt en is vanwege de syring ermee gestopt, ze wilde de verantwoording niet nemen dat de hondjes ziek worden.
    En de jeuk hoeft niet altijd er te zijn, het kan in aanvallen komen.

Succes, tegenwoordig zijn er ook al wat medicijnen om het voor een cavalier met syring wat dragelijker te maken.

17. Fleurrebel

Hopelijk heb je een fokker die het probleem wel erkend. Maar bij de cavalierpage zijn ze nu ook wel wat aardiger hoor en daar kunnen ze je ook verder helpen. ook mag je me moeder wel mailen, stuur maar een pbtje als je dat wilt.

18. Troetelbeer90

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Fokker waar ik contact mee heb is er inderdaad om dezelfde reden mee gestopt als je zegt dat jouw moeder ermee gestopt is.

Onze hond komt niet van deze fokker maar van een gezelschapsnestje. Maar mijn moeder heeft een hondje dat wel van deze vrouw af komt. Dus het is altijd fijn dat ik daar mijn vragen kan stellen.

Maar had gedacht dat de klachten die hij had minder 'ernstig' waren dan waar ik aan denk bij Syring.. brrr

19. suusje1979

suusje1979 Bekend lid

22 nov 2010
    844
    0
    0
    midden van het land
    Ik heb een hondje met een allergie(jeuk) en was haar 1 x per week met zwavelteershampoo van jean peau.

20. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    heb je wel eens gedacht aan de anaalklieren??

Deel Deze Pagina