Pff, de titel zegt misschien al genoeg! Onze kleine man is nu 9 mnd en sinds een week of 2 gaat hij staan en loopt kleine stukjes om de tafel. Nu heb ik niet heel veel in huis waar hij niet aan mag komen maar op mijn salontafel staan 2 vaasjes met een kaars erin en liggen glazen onderzetters. Daar mag hij niet aan komen natuurlijk maar wat zijn die dingen interessant! Echt ik blijf maar nee zeggen! Wanneer hij het voor het eerst aanraakt kijkt hij me al aan maar hij blijft door gaan. Hij laat er ook niet even tussen maar grijpt meteen weer. Net had ik zelfs beide handjes vast, nee gezegd en hem "streng" aangekeken en nog wurmde hij zijn kleine handjes los en sloeg weer dood leuk tegen de vaas! Moet ik dit op deze leeftijd al als "uitproberen" zien? Het is ook zo'n charmeur, soms kijkt hij me met zon blik + glimlach aan en pakt hij bijv de vaas en dan smelt ik eigenlijk. Dat ik het haast zielig vind om hem "terecht te wijzen." Ik heb het idee dat hij me aardig loopt uit te testen of zeg ik nu iets heel geks? Hoelang duurt zo'n fase?
Op deze leeftijd is een kind in principe niet in staat echt "uit te testen", hoewel het zo wel lijkt. Het is meer een kwestie van aandacht krijgen en dat is nu eenmaal leuk. Hoeveel te vaker jij "nee" zegt, hoeveel te interessanter het dus wordt. Het echte uittesten komt nog en dat herken je echt wel als het er is. Hoelang zo'n fase nu in totaal duurt? Ik vrees dat je, in de meeste gevallen, mag uitgaan van een paar jaar. Glazen dingen (en andere dingen die nogal makkelijk stuk kunnen) zou ik dan ook gewoon weg halen.
Hahahaha! Ja, nog een paar jaar! Heel zijn kinderleven idd! Ik berg me af voor de pubertijd! Het is niet zo dat deze dingen makkelijk kapot kunnen maar straks gaan de kaarsen wel aan en met die onderzetters kan hij deukjes in mijn tafel "slaan." Dus eigenlijk zou ik het dan moeten negeren...???
Bespaar je de frustratie en haal ze gewoon van tafel af, pas over een jaar of anderhalf jaar begrijpt hij het pas echt en dan zal die het nog doen.
Gevaarlijke dingen (zoals brandende kaarsen) zou ik sowieso nooit binnen handbereik zetten. Zelfs al "luistert" hij wel, dan nog is een ongelukje zo gebeurt. Of je het erg vindt dat hij deukjes in je tafel slaat weet ik natuurlijk niet, maar anders zit er toch maar een ding op en dat is weghalen. Het duurt echt nog behoorlijk lang voordat je gehoorzaamheid kan verwachten. En ik heb hier gezorgd dat er maar enkele dingen zijn waar hij niet mag aankomen (niets dat stuk kan of gevaarlijk is), hiervan zal ik ook steeds zeggen dat het niet mag. Ze kunnen het natuurlijk ook niet leren zonder oefening. Al geef ik eerlijk toe dat ik ook wel eens in "negeermodus" ga.
Ooh herkenbaaaaaar! Erg joh! Ik heb nu twee dingen op tafel staan die of niet kapot kunnen of die heel goedkoop zijn. In het midden, zodat hij er nog niet goed bij kan. Verder heb ik bijna alles kindvriendelijk. Hij mag van mij alleen niet naar de keuken.. wat hij wél wil! hihi! Dus ik zit in twijfel of ik er iets voor ga maken. Want steeds dat 'ge-nee' vind ik ook niet alles. Hij kan heel langzaam het woordje nee wel gaan begrijpen, maar natuurlijk niet waarom iets niet mag. En ook geen oorzaak gevolg. Ik probeer het dus zoveel mogelijk te voorkomen door de dingen zo te maken dat iets wel kan of mag. Lastig joh dat ze ineens niet meer op hun plekkie blijven...! haha!
Sorry maar toen ik de titel las moest ik heeeel erg hard lachen.... SORRY Die kleine van mij is 16 maanden en zijn nog steeds bezig met Nee bla bla bla bla bla. Dus je hebt nog even te gaan en ik denk ik ook. Soms wordt je er moedeloos van. Die kleine van mij is inmiddels wel zover dat als wij nee zeggen dan zet hij een big smyle op en schud met zijn hoofd nee. hahahahaha
Hier konden we het bij 11 maanden wel duidelijk maken: de eerste keer aanraken zei ik nee. De 2e keer pakte ik zijn handje weg en zei nee, de 3e keer zette ik hem ergens anders neer, tussen zijn speelgoed (box of speelkleed).. Daarmee was het in 3 weken wel over.. Al vond hij toen wel weer iets nieuws.. Maar dat testen leek hier ook zo: eerst het ene handje, als ik dan nee zei, ging hij met zijn andere handje erheen. Om daarna maar met 2 handen te proberen.. Helaas voor hem allemaal niet de bedoeling In ons geval was het ook iets redelijk onschuldigs: radiatorombouw die met grof geweld wel kapot kan. Maar een mooi punt om te beginnen. Daarna ook andere dingen zo gaan aanpakken, elke keer hetzelfde rijtje van 3 acties. In het begin probleem voor probleem. Na de radiatorombouw de kast deurtjes van de dvd's, daarna onze spelletjes la etc.. En elke keer ging het iets vlotter. En op een manier waarbij geen traan aan te pas kwam..
hoelang die fase duurt een jaar of 4 denk ik. hier issie 2 en half en helaas zijn we het stadium van de vaasjes de bloempotten en de dvd speler allang voorbij. inmiddels is het overal op klimmen en alles uit de kasten trekken, in de wc klimmen, de straat oprennen en dat soort dingen. inderdaad afleiden afleiden en afleiden. dat helpt op die leeftijd nog vrij goed.
Ik vrees dat het eerder uitzonderlijk is als ze het, zoals bij Deepfreeze, snel af te leren zijn. Bij de meeste monstertjes (die ik ken) duurt het inderdaad wel iets langer. @blup: hier zijn we ook al een tijdje aan het stadium van overal op-, onder-, tussen- en over kuipen aanbeland, de vallen en stoten gel vliegt er dan ook door. . Kastinhoud en wc zijn helaas ook interessant. En afleiden is hier al niet meer echt aan de orde.