Kun je kv vermijden?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door evenstar, 18 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Over een aantal maanden beginnen wij met bijvoeding (Rapley). Ik hoor vaak van kv voedende moeders dat ze papjes geven, kan je ook papjes van moedermelk maken? Als Renske straks trek heeft in dat soort dingen zou ik het heeel fijn vinden om geen kunstvoeding te hoeven gebruiken. :)

En daarnaast valt me op dat er reclame bestaat voor allerhande 'melk' voor kindjes ouder dan 1 jaar... stel dat ik dan al geen bv meer geef, ben ik dan alsnog overgeleverd aan dat soort produkten? Kunnen kindjes niet ook yoghurt of gewone melk gebruiken?

Ik voel me wel een beetje onbenullig met deze vragen :)

2. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Voor papjes met moedermelk: biobim, dat bindt wel goed.

Voor kindjes ouder dan een jaar kunnen melkproducten prima. Vanaf 7 maanden kun je beginnen met aangezuurde melkproducten zoals yoghurt, en vanaf een jaar is koemelk ook prima. Dit wel onder voorbehoud dat er geen verhoogde kans is op een koemelkallergie.

Op borstvoeding.com staat er best wat informatie over. Overigens hoef je natuurlijk niet aan de pap. Een boterham is natuurlijk ook prima!

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.069
    113
    Hier geen pap, ze krijgt gewoon lekker een boterham en idd biobim mengt met bv, maar dan moet je eerst weer kolven en dat doe ik liever niet.

Verder mogen kindjes vanaf een maand of 7 wel aangezuurder melkproducten zoals yoghurt en rond de 9/10 maanden als ze geen allergie aan de melkproducten.

4. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik heb ze nooit pap gegeven... vanaf 7-8 mnd een boterham. vanaf 1 jaar mag je ook gewone melk geven dus dan hoef je je ook niet druk te maken om nutricia & co. Ik vond gewoon bv blijven geven altijd het makkelijkst. Hoefde ik nooit bij na te denken en het werd hoe langer hoe makkelijker.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva heeft nooit pap gekregen. Wel eens geprobeerd, maar ze vond het maar niets. Hier ging trouwens gewone rijstebloem prima met mijn melk. Ligt dus maar net aan je melk en dat is bij iedereen anders ;).

Vanaf 10 maanden kreeg Eva tussen de middag zelfgemaakte drinkyoghurt (yoghurt, melk en diksap), omdat ze de fles ging weigeren en geen melk uit een beker dronk en de drinkyoghurt dus wel. Ze heeft nooit kunstvoeding gehad. Dat is ook helemaal niet nodig, maar wel logisch natuurlijk dat ze er reclame voor maken ;). En ik denk dat het ook best goed is voor kindjes die erg slecht eten of aan de magere kant zijn.

6. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Aha, thanks!!! *haalt opgelucht adem*.

Ik geloof niet dat er een reden is om bang te zijn voor KMA. En idd ik kan gewoon brood doen. Is een stuk makkelijker te Rapley-en haha. En op den duur misschien pannekoekjes met mamamelk :D Wil ik gewoon eens geprobeerd hebben.

7. 4days

4days Niet meer actief

Mijn zoontje heeft geen druppel kv gehad. Kreeg ik overigens wel als advies op het cb, om papjes te maken met kv... (god knows why) Maar ze kunnen echt prima zonder hoor. Mijn zoontje heeft gewoon bv op vraag gerkegen, en smorgens dan een boterham erbij. Pas toen ik gestopt ben met de bv ben ik hem papjes gaan geven, van gewone koemelk.

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik geef ook Rapley, Renske en dus geen pap!

Ik geef geen kv en geen koemelk.

's Ochtends cruesli met volle yoghurt en wat verse banaan en 's middags brood. Vanaf 7 maanden al.

Geef wel volle melkproducten straks!

Als je kindje nooit ergens allergisch op gereageerd heeft, dan kan je ook wel rond 8 a 9 maanden met melk beginnen. In het begin wel verdunnen.

Maar misschien voed je dan nog wel!

9. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Wij hebben het tot nu toe ook kunnen doen zonder kv.
    Heb ook biobim gekocht (rond de 6 maanden), maar dat bond niet met mijn afgekolfde melk. Die bleef even dun, dus dat was geen optie.
    Dus toen maar aan de boterham, 's ochtends en tussen de middag. Moet zeggen dat wij al wel eerder zijn begonnen met koemelk hoor. Denk rond de tien maanden, en dan een half bekertje tijdens de broodmaaltijd. Hij moest wel even wennen, maar gaat prima nu. Komen ook geen allergieën in de fam voor.

10. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    Ik ben al 7 jaar moeder maar heb nog nooit papjes gegeven.
    Dus lekker gaan rapleyen.
    Ik geef in bed (nog steeds) eerst de borst en dan beneden krijgt hij een klein bekertje met water of koemelk bij de boterham. Daar drinkt hij overigens amper van.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik wilde ook aan de boterham met Thirza, maar dat lukte niet echt (inmiddels snappen we waarom ;)). Maar Bambix bindt ook prima met BV, heb ik ontdekt :) En met rijstemelk en met sojamelk (alleen dat laatste blieft Thirza niet :D Heb het zelf toen ook geproefd en pap van sojamelk is idd smerig... :()

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Omdat? :(

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Omdat ze geen kunstvoeding wil geven, maar liever gewoon echte melk die bestemd is voor baby's wil geven natuurlijk. Niet zo gek toch dat ze opgelucht adem haalt geen kunstvoeding te hoeven geven, omdat ze dacht dat dit wel nodig zal zijn?

Vind het abosluut niet vreemd hoor! (maar juist heel normaal dat mensen geen kunstvoeding willen geven!)

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier al 11 jaar kinderen en nooit kunstvoeding in huis gehad. Pap vonden ze als baby niet lekker (jongste vind het sinds ze 4 is opeens wel lekker, maar dan wel havermout), ze kregen brood, crackers, beschuit etc. en dat ging er met smaak in.

Kinderen die geen verhoogde allergiekans hebben mogen vanaf 6 maanden aangezuurde zuivel krijgen. Je kunt dan dus hapjes yoghurt geven, of als je pap wilt maken, karnemelkse pap. Vanaf 9 maanden mag je ook gewone dagmelk geven, dus kansen genoeg om pap te maken!

15. nijnja

nijnja Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.177
    0
    0
    docent
    Haarlem
    Je kunt pap ook aanmaken met vruchtensap en eventueel een banaan erdoor, als je een hekel hebt aan kolven. Hier was pap bij Karel wel een uitkomst, omdat hij niet uit de fles dronk (behalve als hij heel veel honger had!).
    Pap is net wat makkelijker van een lepel te geven dan melk!

16. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Omdat ik totaal geen verstand heb van fv en om redenen die Hanneke noemt. Bv en gewoon een beetje yoghurt als ze dat lust lijken mij wel zo makkelijk.

17. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    euhh, mijn zus heeft heel kort bv gehad (is inmiddels over de 30) en mijn moeder maakte haar drinken van aangelengde koeiemelk met water en voedingssuiker. Ik wilde een keer pap geven aan mijn meisje (inmiddels 9 maanden, toen 7) en heb toen de bambix aangemaakt met 2/3 melk en 1/3 water, ging prima............ voor de rest vind ik aanleggen veel makkerlijker!:D pap was probeersel....:)

18. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    Wij hebben bij Jasmijn nooit pap gegeven, zijn gewoon gestart met boterham (eerst korstjes, daarna gewoon brood in stukjes).
    En melk: vanaf het eerste jaar krijgt ze halfvolle melk, eerst kreeg ze dit alleen 's middags en deed ik bij het ontbijt nog een voeding, na 13 maanden krijgt ze geen bv meer maar alleen halfvolle melk. Gaat hier prima!

En nee hoor, je bent niet onbenullig haha. Had toen dezelfde vragen...

EDIT: lees nu de andere reacties, dit komt een beetje als mosterd na de maaltijd geloof ik :D

Deel Deze Pagina