Nee, 't CB is niet verplicht, maar als 't puntje bij 't paaltje komt...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mijkeltje, 17 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hmm ik ben eens op de site van rivm gaan kijken en vond dit ->

Moeten ouders betalen voor de RVP-vaccinaties?

Nee, RVP-vaccinaties zijn gratis.
    Natuurlijk kosten vaccinaties geld. Veel geld zelfs. Maar ouders hoeven niets te betalen, omdat de kosten worden betaald vanuit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Elke inwoner van Nederland is voor de AWBZ verzekerd. In die wet is geregeld dat de vaccinaties van het RVP kosteloos worden uitgevoerd tot en met het kalenderjaar waarin een kind 12 jaar is geworden. In bijzondere gevallen kan die leeftijdsgrens hoger worden gesteld.
    Voorwaarden zijn wel dat de vaccinaties op het consultatiebureau (tot ongeveer de leeftijd van 4 jaar) of bij de GGD (op de leeftijd van 9 jaar) worden uitgevoerd met de vaccins die de overheid beschikbaar stelt.

Kortom omdat wij wel de rvp vaccinaties geven, alleen in een heel ander schema als het rvp en niet tegelijk blijft het toch onder de vergoeding vallen tot ze 12 jaar zijn omdat ze op het cb gegeven worden. Dit is mij/ons overigens zo niet uitgelegd, omdat wij het rvp niet willen volgen, zou het niet vergoed worden. Nu ik dit dus lees klinkt dat meer als weer zo een heerlijk cb 'dreigement'.

2. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik volg ook niet het vaccinatieprogramma zoals het doorgaans wordt aangeboden, maar neem wel de cocktails die zij aanbieden.
    Vrienden van ons gaan wel naar het cb(zelfde als waar mijkeltje heen gaat) maar hebben er voor gekozen wel DTP maar niet DKTP te geven.
    Zij moesten het daarom zelf betalen.

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Precies, daar zit dus ook een verschil begrijp ik uit de tekst dat ik op die site vond.

Wij geven ook wel gewoon de dktp, de hib, de pneu, de bmr, etc. Maar we geven niet de dktp, hip en pneu alle drie tegelijk.

Maar kies je er idd voor om de dtp te laten geven, is dat niet een vaccin dat door het rvp word gebruikt (door de overheid beschikbaar word gesteld), en word het dus niet vergoed idd.

4. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ik kan me wel voorstellen dat ze een drempel op willen werpen (zelf betalen) als je vaccinaties via de HA wil halen. Het CB is speciaal ingericht op dit werk en alle geldstromen rondom het RVP ook. De HA heeft andere doelgroepen en andere werkzaamheden. Als veel mensen die om uiteenlopende redenen (de WV is stom, het CB is minder goed bereikbaar, ...) niet via CB maar via HA willen laten vaccineren gaat zowel het financiële plaatje uit de pas lopen als dat de druk op de HA nog verder oploopt en die is al zo hoog. Daarom vind ik het wel begrijpelijk dat ze zeggen dat als je het per se via de HA wilt halen, je daar zelf een bijdrage in levert door voor het vaccin te betalen.

(*duikt weg voor boze reacties* ;))

5. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Ja, ik ga je slaan! :p

Maar ik denk hoe dan ook dat 't wel goed is dat daar wellicht iets meer kenbaarheid aan gegeven wordt, aangezien dus echt veel mensen, inclusief de mensen die 't in mijn ogen zouden móeten weten, het niet beseffen...

Ik ben in elk geval blij dat ik er bijtijds achter gekomen ben.. :)

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Haha je hoeft niet weg te duiken hoor! Maar vind dan ook dat de mensen die zo lekker onnodig voor elke klapscheet bij de huisarts zitten ook wel een extra bijdrage mogen betalen voor het onnodig naar de huisarts gaan, en bezet houden voor anderen voor totaal niks ;)!

En nu moet ik duiken denk ik :p!

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Das waar, het zou wel erg handig zijn als men zelf daar dus ook op de hoogte is van de gestelde regels.

8. Chantico

Haha, misschien heeft de HA wel een Verdiepingscursus Klapscheten gevolgd juist om die mensen goed te kunnen behandelen ;)

Inderdaad: iedereen die er professioneel mee te maken heeft zou wel goede informatie moeten kunnen geven over hoe alles nu eigenlijk geregeld is!

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Misschien voor die soort zaken dan maar een aparte huisarts maken :p!

10. Chantico

"Dit is het keuzemenu van uw huisartsenpraktijk. Is uw klacht eigenlijk onzin, toets dan 1." :D

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Whahahaha!

12. foetbal

foetbal Actief lid

20 feb 2008
    209
    0
    0
    Ik zit dit topic nu een beetje door te lezen en het valt me op dat jullie vooral bezwaar hebben tegen alle (persoonlijke) vragen die gesteld worden en de reacties die dat oproept van de jeugdverpleegkundige en dat ze alles opschrijft in het dossier.

Denk wel dat het interessant is om te weten dat het cb betaald wordt door de gemeente. De gemeente bepaald ook wat ze willen weten over hun inwoners en bepaald hoeveel contactmomenten (bezoekjes aan cb, zoveel keer bij de dokter en zoveel keer bij de jv) er moeten plaatsvinden. De gemeente bepaald (en stelt hiervoor geld beschikbaar) dat er een DMO protocol afgenomen moet worden. Dus bij de intake moet de jv vragen of je alcohol of drugs gebruikt en als je kind 9 mnd (?) is moet ze vragen hoe jij het moederschap nu ervaart en hoe de band tussen jou en de vader van het kind is en allemaal van dat soort dingen.
    Afhankelijk van de training / ervaring van de jv vraagt ze dit direct rechtsteeks of krijgt ze de informatie via een ontspannen gesprekje, maar de vraag wordt hoe dan ook gesteld.

Als nu aan het eind van het jaar aan de hand van de vragen in dat DMO protocol blijkt dat er op het cb waar jij komt bijvoorbeeld heel veel borstvoeding wordt gegeven (ik noem maar wat he) maar niet zoveel tanden worden gepoetst, dan wordt het beschikbare geld het volgende jaar ingezet voor voorlichting voor tandenpoetsen en niet voor borstvoeding.

Dit geldt ook voor vaccineren. De gemeente huurt iemand in om het RVP uit te voeren. Hiervoor wordt een distributiesysteem en infrastructuur opgezet (een vaccin mag je niet in de koelkast tussen de eieren en de melk bewaren, zijn speciale eisen voor, moet 24/7 temperatuurbewaking zijn, dat uitvoeren kost ook veel geld) Als jij het iemand anders wilt laten doen moet je daar voor betalen. Vind ik eigenlijk wel logisch. Maar je hebt wel de keuze.

Of het klikt met een jv of arts is natuurlijk heel persoonlijk. In de supermarkt heb ik ook een favoriete cassiere, als ik de ene niet leuk vind ga ik naar de andere. Kan op het cb ook, als je echt een probleem hebt met iemand kan je aanvragen naar een andere te gaan, bv op een andere dag of op een andere locatie in je gemeente.

13. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Ik ben wel zo zat van al die nederlandse bureaucratie. Waarom moet je het zelf betalen als je niet naar het CB gaat?? Zo wordt je dus gewoon gedwongen om wel te gaan. En dan leven we hier in een vrij land zeggen ze dan.......
    Je betaald je scheel aan verzekeringen en zoiets moet je zelf betalen.

Grrrrrrrrr hier word ik dus echt boos van:x

14. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

#94 Polletjepiek, 19 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 feb 2010
    Ten eerst wil ik even zeggen dat ik het echt jammer vind voor degenen die geen leuke mensen op het bureau hebben.
    Maar voor mezelf gesproken ben ik wel blij dat er zoiets als het cb bestaat. Even geregeld en check up vind ik helemaal niet verkeerd. Er wordt hier ook wel eens naar prive-omstandigheden gevraagd, dat ik geen werk heb, Ik zie dat meer als belangstelling. Ik zat er best mee dat ik geen werk heb, maar hier zeiden ze, komt wel weer. Een beetje opbeurend zeg maar. Kortom ik ben heel tevreden met het cb waar wij heen gaan en herken dus ook niets van hetgeen dat van de week bij Editie nl was of hier door sommigen wordt geschreven.

Off-topic: ik ben blij dat ik in een land als NL mag wonen. Tuurlijk mopper ik ook wel eens, maar ik denk ook:
    - Als we de kraan open draaien, hebben we water
    - We kunnen relatief snel naar een dokter
    - Als we op het knopje drukken, gaat het licht aan of uit
    - Je kunt naar de school van je keuze
    - We hebben een goed sociaal vangnet
    - en zo kan ik nog wel even doorgaan.........
    Dat er regels aan worden gesteld vind ik niet meer dan logisch, anders wordt het helemaal een ongeorganiseerde toestand.

15. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Jeetje ik kan me voorstellen dat de reactie van je wvp je in het verkeerde keelgat schoot! Een beetje troostrichting jou had geen kwaad gekunt...

Fijn dat je er niet meer zo tegenop ziet nu je weet dat het waarschijnlijk ook bij de ka kan!

Onze wvp is een heel fijn mens! Daarnaast vind ik het belangrijk dat bepaalde achterstanden waar begeleiding voor mogelijk is (fysio/logopedie etc.) op tijd aan het licht komen. Als er nu al iets niet goed zit in mijn zoontjes ruggetje oid vind ik het fijn dat ik kan zorgen dat hij daar niet levenslang last van houdt. Ik heb altijd mijn vraagtekens bij mensen die helemaal niet naar het cb gaan. Jij gaat naar de KA van het cb, en die kan prima opsporen of er lichamelijke achterstanden/problemen dreigen te ontstaan. En of er doorverwijzing nodig is naar kinderarts zh/fysio/logo/oor-oogarts oid. Er zijn mensen die helemaal niet gaan. Ik vraag me wel eens af waarom. Als ik een advies zou krijgen die me niet aan zou staan zou ik dat zeggen. De anderhalf sloeg ik over, alles ging boven verwachting. De tweejaar controle laat ik hem weer even checken. Zo schipper ik een beetje tussen niet iedere keer met twee kinderen op pad hoeven zovaak, en tussen wel af en toe de kleintjes laten checken (en enten natuurlijk).

16. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    dan zal de voorlichting hier dit jaar wel over tandenpoetsen gaan :D.
    hoop dat ze dan wel tandartsen consulteren.

het klinkt of je met je werk hiermee te maken hebt. wat is een DMO protocol? waarom wil de gemeente dat het cb naar dergelijke zaken vraagt? en wat gebeurt er dan met die informatie?

17. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Iedere keer als jou avatar voorbij komt krijg ik jeuk :).

18. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Eigenlijk moet een maandelijkse controle bij cb voor ouders verplicht zijn. Vandaag heb ik een verschrikkelijk verhaal gehoord over een vader in Nijkerk die zijn kindje, dat nu 12 weken is, al sinds zijn geboorte heeft mishandeld. Het kindje ligt nu in het ziekenhuis met meerdere botbreuken. Kijk als die kl... naar het cb was geweest dan was dit eerder aan 't licht gekomen

19. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Heel vervelend (op zn zacht gezegd) voor dat kindje, maar ik prijs me toch erg gelukkig dat het cb met de veelal meest belachelijke adviesen die ze maar kunnen bedenken en het gezeik, niet verplicht is! Moet er niet aan denken dat ik elke maand verplicht daar moest gaan zitten en luisteren naar dat gemekker en mijn kinderen goed laten keuren ofzo...

Wat ik me bij die verhalen overigens af vraag, waar is de moeder? Dan ben je als moeder toch ook niet normaal dat je zoiets toelaat van de vader? En waar zijn evt de opa's/oma's/andere familie leden? Die merken zoiets toch zeker ook.

20. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik vind het goed dat het bestaat en leuk om de groei en de ontwikkeling van je kindje bij te kunnen houden. In sommige gevallen lijkt het me ook wel handig als je advies nodig hebt maar geen moeder/vrienden of kennissen hebt in de buurt. Natuurlijk hebben ze een "controle" functie en dat is natuurlijk niet altijd even fijn maar wel erg goed dat het bestaat! Er zijn bijv. een hoop zwakbegaafde mensen die kinderen krijgen. Als zij niet naar de huisarts gaan is er geen zicht op deze kindjes tot ze naar school gaan en dat lijkt me best zorgelijk. Ook zijn er jammergenoeg in Nederland een hoop kindjes die mishandeld worden. Iedereen zal in zijn/haar omgeving wel een kindje kennen maar het er ws niet van weten (ouders die hun kindje mishandelen lopen er niet mee te koop en weten het zelfs ook nog eens heel goed te verbloemen). Dan is het toch alleen maar goed dat zo'n organisatie er is? Ik heb 3 kindjes en natuurlijk ook wel eens meegemaakt dat ze iets zeiden dat ik dacht van hmmmmm beetje jammer ik blijf erbij.....als er niks aan de hand is heb je niks te vrezen.....

Ikzelf heb eens 1 aanvaring gehad die ik iets minder prettig vond: Mijn dochtertje was gevallen op de tafelpunt. Net boven haar wenkbrauw zat een scheurtje en die hebben w elaten plakken. Was volgens het ziekenhuis geen noodzaak, zou vanzelf wel dicht gaan maar we waren er toch dus een druppel lijm en weer naar huis. Bij de uitnodiging zat een brief met vragen over of er verandereingen waren enz (gewoon een standaard broef die je vaker krijgt)en of we bij en dokter waren geweest. Dus gewoon eerlijk ingevult dat we bij de SpoedEisendeHulp waren geweest want ja, dat zouden ze toch al door hebben gekregen. Ze vroeg dus of ik zeker wist dat het de tafelpunt was. Ja natuurlijk ik stond er naast maar was net te laat. Ik had groene oogschaduw op en aan het eind van het gesprek vroeg ze of ik misschien ergens tegenaan gelopen was. Ik zei dat het oogschaduw was. Mijn man en ik grapte nog nu denkt ze vast dat we gevochten hebben. In eerste instantie was ik een beetje boos....hoe komt ze daarbij? Wie denkt ze wel dat ze is? Toen ik er overna ging denken dacht ik......daar is gewoon een boel lef voor nodig. Bij twijfel mensen naar zo iets te vragen! Er was bij ons niks aan de hand, daarom maakte ik me niet zo druk. Maar stel dat dat wel zo was geweest......dan hadden ze mijn kindje geholpen uit een nare sitatie te komen. Heb het later nog wel ter spraken gebracht en uitleg gekregen over het protocol enz.

Heel bijzonder vind ik wel dat de mensen die niet zo op het CB gesteld zijn hier erg pittig reageren. Probeer het van de andere kant te bekijken.....zo slecht is het CB niet!

Deel Deze Pagina