Beste, ik heb een vraag ivm de invloed van een beperkte nachtrust (4 tot max 5 uur slaap) op de vruchtbaarheid en een prille zwangerschap. Heeft dit een nadelige invloed. Ik heb ergens gelezen dat bij te weinig slaap de aanmaak van homonen, die gedeeltelijk gereguleerd zou worden tijdens de slaap, verstoord zou kunnen worden bij te weing slaap. Mijn menstruatie is normaal en regelmatig. En ik ervaar in mijn functioneren weinig hinder van weinig slaap. Ik vraag dit om 2 redenen: 1) ik heb enkele maanden geleden een buitenbaarmoedelijke zwangerschap gehad, en het blijft door mijn hoofd spoken of mijn korte nachtslaap daar al dan niet 1 van de oorzaken in geweest kan zijn, doordat er daardoor misschien een verstoring van het hormonaal evenwicht geweest kan zijn waardoor de bevruchte eicel niet tot in de baarmoeder geraakt is (tijdens de operatie om het vruchtje te verwijderen werd geen zichtbare oorzaak voor de buitenbaarmoederlijke zwangerschap gevonden)? Rond de periode dat ik zwanger werd sliep ik gemiddeld wel een 6-tal uur per nacht, en ik gaf nog(en geef nu nog) borstvoeding (wel maar 2 keer per dag, en baby drinkt niet veel maar van de borst, het is eerder nog een "gewoonte" en troost dan een maaltijd) 2) ik zou graag opnieuw zwanger worden. Hebben korte nachten een invloed op vruchtbaarheid, innesteling en prille zwangerschap?
Ik zie dat je al eerder zwanger bent geweest. Als je je hele leven al zo weinig slaapt, is je lichaam daar aan gewend en zal je hormoonhuishouding daar ook wel op ingespeeld zijn. Ik denk daarom niet dat het van invloed is. Maar wil je het zeker weten, bel de huisarts. En neem genoeg rust als je lichaam dit aangeeft. Succes!
Het is niet dat ik mijn hele leven zo weinig geslapen heb. Pas sinds de geboorte van mijn dochter. Vroeger functioneerde ik helemaal niet goed als ik minder dan 8 u geslapen had, de eerste maanden na de geboorte van mijn dochter had ik het ook moeilijk met dit slaapgebrek, maar ik ben er geleidelijk aan aan gewend geraakt. Het heeft ook geduurd tot mijn dochter 18 maanden was voor ik opnieuw vruchtbaar was (en toen was het van de eerste keer raak, voor ik een menstruatie gehad had, dus gelukkig herkende ik de symptomen snel) maar dat was waarschijnlijk door de borstvoeding. Jammer genoeg groeide het kindje in de eileider i.pl.v. in de baarmoeder. Proficiat met je zwangerschap trouwens!
Sorry, Sorry Ik zag een banner en dacht dat je zwanger was, zag net pas met beter te kijken dat het over je ovulatie gaat. Mijn oprechte excuses!