Hallo, Ik heb een vraagje naar aanleiding van de bevalling van mijn tweede kind.. Bij de bevalling van mijn eerste had ik ruim 4 uur voordat ik mocht persen vroegtijdige persdrang.. Absoluut geen pretje.. Omdat ik van iedereen hoorde dat de 2de bevalling sneller gaat én zo'n lange vroegtijdige persdrang toch nauwelijks voorkomt was ik er niet bang voor dat ik dit bij de tweede weer zou hebben. Echter.. ook bij ded bevalling van mijn tweede kindje kreeg ik vroegtijdige persdrang', en helaas ook dit keer weer 4,5 uur voordat ik echt mocht persen. Nadeel van de vroegtijdige persdrang was dat ik het niet 100x kon inhouden en dat mijn ontsluiting niet vorderde doordat de baarmoedermond dik werd door de druk van de perdrang. Uiteindelijk ben ik helemaal plat gespoten om tussen de weeën door te rusten en de ontsluiting te bevorderen.. Ik snap eigenlijk nog steeds niet dat ik twee keer zoveel uur die perdrang heb gehad. Mijn vraag is dan ook of iemand hier ervaring mee heeft en of er door de verloskundige, gynaecoloog etc. verklaringen voor zijn gegeven? Thanks!
Ik heb 3 uur voor ik mocht persen persdrang gekregen, het kwam omdat het hoofdje van mijn dochter niet helemaal 100% goed lag. Toen ze daar eindelijk achter kwamen, moest ik op handen en knieen zitten en heen en weer gaan met mijn bekken (soort kwispelen zeg maar, heeeeeeel charmant maar niet heus), zodat het hoofdje net iets kantelde. Na dat 20 min gedaan te hebben ging ik van 7 naar 10 cm in no time. 40 min later is ze geboren. Ik ben ook bang dat het weer gebeurd met de volgende, ik vond de persweeen wegblazen veeeeel vervelender dan de ontsluitingsweeen. Maar ik hoop dat als het weer gebeurd, ik het dan gelijk kan verhelpen door weer in die houding te wiebelen
Bij mijn eerste kreeg ik bij de 5/6 cm ontsluiting al persdrang en had toen dus nog een aantal uurtjes te gaan. Bij mij kwam het omdat dochterlief een sterrekijkertje was. Je schijnt dan veel eerder die druk te voelen waar je persdrang van krijgt. Tijdens het echte persen (toen ik dus volledige ontsluiting had) heeft de gyn. haar gedraaid.
Ik hoor het (gelukkig voor anderen ) echt weinig dat mensen zo vroeg al die persdrang hebben. Beide keren lagen mijn kindjes goed, dus daar lag het niet aan. Vind het nog steeds raar. Ik weet bij de 2de bevalling dat de VK vertelde dat de houding op handen en knieën voor veel mensen fijn blijkt te zijn om de persdrang te verminderen.. Ze zei er toen alleen niet bij waarom (doordat de druk dan van de baarmoedermond af wordt gehaald....) en ik was toen al zo uitgeput dat ik echt GEEN ZIN had om in zo'n rare houding de weeën weg te puffen op een ziekenhuis bed. Als ik dan nu lees dat bij Foxter de ontsluiting toen zo gepiept was.... dan is het erg jammer dat ik niet wist waarom die houding zo fijn was, want dan had ik het vast geprobeerd. Nu waren de weeën remmers en het paardenmiddel om mij plat tussen de weeën door te laten rusten een middel om de tijd door te komen... Bij een derde mooi een ruggenprik, dat weet ik zeker!
Ik had al persdrang bij 3,5 cm (!!!!!) ontsluiting. 2 uur weggezegd en toen werd het een ks. L was er toen binnen 8 minuten. Bij mij ivm stuitligging. Ik wist echt niet dat dit kon, zo vroeg al en overviel me echt enorm. De meeste pijn van de bevalling ben ik al lang 'vergeten', maar die persweeen staan me nog zo helder voor de geest.
Hier niet zo lang, maar zo'n 2,5 a 3 uur op 9cm blijven steken en flinke persdrang, echt hels gewoon omdat weg te puffen. Hier was het omdat het hoofdje van onze dochter niet goed lag.