Sinterklaas knutsel ideeen

Discussion in 'De lounge' started by mamastarlight, Nov 10, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamastarlight

mamastarlight Niet meer actief

genoeg moeder en creatieve ideeen hier lijkt mij dus wie kan mij helpen met het volgende:

zaterdag 24 november hebben wij van de zaak uit een sinterklaasochtend. aangezien ik directiesecretaresse ben is het mijn taak deze ochtend te vervullen. MAAR omdat ik een collegaatje over neem die binnen kort voor het laatst is, was het thema al besproken en mag IK het oplossen.

het thema is namelijke een knutselochtend voor alle werknemers met aanhang voor de kinderen tot 12 jaar. tot nu toe hebben we veel kinderen van een jaar of 4. de tijdsduur is van 10 uur tot half 13.00 waarbij Sinterklaas ongeveer een uurtje zal vervullen.

nu hebben we al bedacht dat het podium van Sinterklaas wel eens versiert zal mogen worden ;) met mooie tekeningen en knutselwerken van de kinderen. bovendien was het idee om mijters en pietenmutsen te maken en eventueel baarden. de kids mogen namelijk verkleed komen en worden ook nog eens gesminkt indien ze dat willen. ook is nog het idee geweest dat piet eerder komt en dan met de kinderen eenw elkoms dansje voor de sint instudeerd.

het lijkt allemaal heel wat maar kinderen zijn er snel op uit gekeken, dus wie heeft er nog een leuk idee of weet nog iets leuks om et knutselen?

2. JoyceD

JoyceD Fanatiek lid

Jan 6, 2006
    2,208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Je kunt de kinderen sinterklaasjes en pietermannetjes laten maken .
    Is eigenlijk heel simpel .

Je hebt wc rollen nodig (lege natuurlijk ;) ) , rood papier , zwart papier ,wit ,huidskleur papier ,papier , goud papier , watten , lijm , scharen en kranten en crèpe papier !

Je beplakt het rolletje met een velletje rood papier
    Onder aan de rol een randje wit papier met een soort van werkje (onder kant van Sint zijn onderjurk hihi) .
    Dan maak je een prop van de kranten (eventueel watten in papier gerold) en maakt daar een balletje van voor het hoofd .
    Daar plak je dan de huidkleurige papier op (wel helemaal om het bolletje heen omdat ander de prop uitelkaar valt ).
    Die prop moet dan boven aan de rol komen te zitten .
    Nu kun je hem vast plakken , maar je kunt er ook een heel dun touwtje doorheen steken en dat door de rol heen trekken en vast maken aan de onderkant van het rolletje (beide kanten , zodat hij recht blijft zitten).
    Als het hoofd bevestigd is , plak je aan de voorkant watten voor de baard en aan de achterkant onderaan het hoofd nog wat voor de haren .
    Achterkant ongeveer tot het midden van het hoofd , waar de mijter tegenaankomt ;)
    Dan maak je 2 driehoekjes voor de mijter en plakt aan de voorkant van de mijter een gouden kruis (hoef je denk ik niet uit te leggen hoe je die maakt hihi) .
    Je plakt het ene driehoekje achter op het hoofd en de andere (met kruis) aan de voorkant , dan alleen de punten tegen elkaar plakken !
    Daarna knip je uit goud papier de staf en plakt dat schuin over de Sint zijn buik heen .
    Met potloden of stiften kunnen ze eventueel nog ogen en een neus tekenen en klaar zijn ze !

Zwarte piet werkt eigenlijk het zelfde .
    De helft van het rolletje met een gekleurde vel papier beplakken , de andere helft met een andere kleur .
    Dan beslissen welke kleur het shirt wordt en welke kleur de broek (van de 2 kleuren die je al hebt op geplakt natuurlijk)
    Met stift of potloot de strepen trekken die altijd op de pieten broeken zitten .
    De wat handigere kinderen kunnen die strepen ook maken door er witte strepen op te plakken !
    Het hoofd weer van kranten of watten een prop maken en dit keer met zwart papier inrollen/wikkelen .
    Vast maken op de zelfde manier als bij de sint natuurlijk !
    Dan moet je even meten hoe groot de doorsnede van de wc rol is .
    Dan knip je een ruime circel uit wit papier (groter als de rol dus ) en knipt daar in het midden een cirkel uit ter groote van de rol .
    Dubbelvouwen en daar driehoekjes of rondjes uit knippen , of simpel wat knipjes in geven , zodat het lijkt of er een werkje in zit .
    Dat plak je dan onder aan het hoofd vast en heb je dus de kraag van Piet !
    Voor het haar kun je zwart papier gebruiken .
    Daar knip je dunne strepen van en krullen maar !
    Daarna plak je die natuurlijk op het hoofd van piet .
    Voor de muts van piet pak je de kleur van het shirt van piet .
    Knipt daar een strook uit van ongeveer een halve centimeter dik .
    Dan even afmeten rond het hoofd hoelang hij moet zijn !
    Daarna de strook uiteinde dichtplakken , dus als een cirkel .
    Crepe papier aan de binnenkant van de muts plakken en op het hoofd van piet bevestigen !
    Voor de oorbellen nog 2 gouden ringetjes plakken en klaaaaaaaaaar :p
    Het gezicht kunnen ze met rood papier voor de lippen en wit en zwart voor de ogen natuurlijk ;)

Sint en pieten masker doen het hier altijd heel goed .
    Heel simpel en snel klaar ook !

Je hebt verschillende kleuren papier nodig voor de muts (elk kind wil een andere kleur natuurlijk , zul je net zien hihi)
    Zwart of huidskleur voor de gezichten en rood papier voor de mijters
    Goud kleur papier voor de oorbellen Watten voor sint zijn baart natuurlijk ! Eventueel nog crèpe papier en nietjes en een niettang .

Je knipt voor de sint eerst een vel huidkleur in de vorm van een dichte u zeg maar .
    Daar plak je dan een driehoek op voor de mijter en weer dat gouden kruis .
    Voor de wenkbrouwen kun je natuurlijk ook watten gebruiken !
    De neus zal er weer op getekend moeten worden !
    Als de mijter aan het gezicht is bevestigd , ga dan eerst meten waar de ogen moeten komen in het gezicht !
    Die eerst uitknippen voor je verder gaat .
    Daarna kun je over de rand van mijter en gezicht (de verbinding van die 2 dus ) een brede strook plakken (rood of wit papier) en dichtnieten rond het hoofd van het kind .
    Daarna watten voor de baard en klaar ben je ....
    Daarna kunnen ze hem gewoon steeds over het hoofd schuiven .
    Elastiekjes is ook een optie , maar mijn ervaring is dat ze die vaak per ongeluk stuk trekken .

Voor de Piet werkt het eigenlijk weer zo een beetje hetzelfde !
    Met de optie op een echte pieten muts eraan vast voor de kinderen die zelf geen muts op hebben ;)
    Zwart papier weer in dichte u vorm knippen voor het gezicht .
    Zwarte troken maken en krullen (kleine krullen voor boven de ogen en onder de rand van de muts ).
    En dan ligt het er een beetje aan of het voor een kind is dat zelf al een pietenmuts op heeft of niet
    Voor de kinderen die zelf al een muts hebben teken je een muts uit in de gewenste kleur en knipt hem uit .
    Plakt het over het "haar" heen op het hoofd .
    Nu eerst weer even meten waar de ogen komen en uitknippen !
    Dan weer 2 ringen voor de oorbellen die plakt op de grens haar/gezicht .
    Lippen uit rood papier knippen en opplakken .
    En dan ga je weer die brede strook uitknippen en vastplakken daar waar het gezicht en de muts elkaar overlappen .
    Vast nieten aan de achterhoofd van het hoofd van het kind .
    en dan ben je klaar eigenlijk
    .
    Voor de kinderen die zelf geen muts hebben kun je inplaats van een muts te tekenen en op te plakken , ook eerst die brede strook plakken en nieten aan de achterkant van het hoofd .
    Dan crepe papier aan de binnenkant plakken (wel zo dat het boven de rand bol staat zeg maar ) en ze hebben zelf ook een mooie muts ;)

Wat ze hier ook leuk vinden en nog veel makkelijker is dan wat dan ook is grote taaitaai poppen versieren .
    Je koopt die poppen kant en klaar in de winkel .
    Dan koop je smarties , kleine spekjes , tumtum en bedenk zelf maar wat aan kleine snoepjes .
    Wij gebruiken ook nog witte chocolade glazuur waar ze mee mogen kliederen , maar denk niet dat elke ouder daar zou blij mee is hahaha.
    Maakt een papje van suiker en water om het snoepgoed mee vast te plakken en ze vermaken zich kostelijk onder veel gesnoep natuurlijk hahahah.

Het is al laat dus nu zijn mijn ideeen even op eigenlijk !
    Misschien bedenk ik morgen nog wat !
    Knutsel zelf ook graag voor de sint met mijn kinderen hihihi

Groetjes Joyce

3. mamastarlight

mamastarlight Niet meer actief

super bedankt!

4. CreaLinda

CreaLinda Bekend lid

Mar 31, 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
  5. loesje

loesje Bekend lid

Mar 1, 2006
    627
    0
    0
    peuterspeelzaalleidster
    overijssel
  6. JoyceD

JoyceD Fanatiek lid

Jan 6, 2006
    2,208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Je kunt ook nog van die cupcakejes kopen en die laten versieren .
    Voor de mijters en mutsen eetbaar papier (heeft elke supermarkt) en voor het gezicht gewoon van die baukje busjes met taart versiersels !
    Ook heb dan nog stiften met kleurstof voor voedingsmiddelen ;)

Wat ze vorig jaar op het werk van mijn lief hebben gedaan is pannekoeken laten versieren met stroop , choco , smarties en meer van dat soort snoepgoed (ook weer van baukje).
    Dan kun je een wedstrijd houden van wie de mooist versierde pannekoek heeft (foto`s maken , ophangen enz ) .
    En dan natuurlijk daar een prijs aan verbinden , vinden de oudere ook leuk !

Natuurlijk kun je ook een tekenwedstrijd houden of zo ....
    Vaak hou je ze dan een aardige tijd bezig omdat ze allemaal willen winnen !

Wel is het dan handig om het in categorien te verdelen ( dus cat.1 = van 2 tot 4 jr , cat.2=van 5 tot 8 enz enz )

Ik denk nog even verder ...

Groetjes Joyce

Share This Page