topictitel lijkt me vrij duidelijk. Spreken jullie kinderen hun ooms en tantes ook aan met oom of tante? Of alleen de voornaam? Mijn kinderen moeten hun oom en tantes, onze vrienden/vriendinnen met oom en tante aanspreken. Ik ben dat van huis uit zelf gewend, inmiddels spreek ik mijn ooms en tantes wel met hun voornaam aan.
Voornaam Van huis uit gewend om de voornaam te doen Mijn moeder noem ik ook bij haar voornaam. Dit is zo gegroeid omdat mijn broertje dit al jong ging doen. Geen idee waarom. We vinden het allemaal normaal. Mijn oma is wel gewoon Oma en U. Opa ook
Ooms en tantes gewoon als "Oom naam" en "Tante naam" of een variatie daarop. Vrienden/vriendinnen uiteraard bij de voornaam want dat zijn geen ooms of tantes.
Hier gewoon met naam ons zoontje zegt meestal; tante *naam* en anders gewoon de naam zelf. Dat vind iedereen in de familie prima!
Mijn man en zijn broer sprak hun ooms en tantes vroeger altijd oom en tante. Nu nog, trouwens. Mijn broer en ik zijn gewend alleen voornamen te gebruiken. We hebben de beide ooms laten 'uitvechten' hoe ze genoemd wilden worden, want we wilden wel graag dat ze beide hetzelfde aangesproken zouden worden. Om gewoon duidelijk te hebben dat er sprake is van dezelfde familieband en de een niet verder weg of dichterbij staat ofzo. Mijn zwager wilde heel graag oom zijn. Van mijn broer hoefde het niet per se, maar het maakte hem niet evht uit. Dus is het nu allemaal oom + voornaam en tante + voornaam. Onze vrienden worden bij de voornaam aangesproken. Als ze dat niet hadden gewild, was het meneer / mevrouw geworden. Zij zijn geen ooms en tantes dus zou ik ze ook niet zo laten noemen. Dat vind ik echt alleen voor familie.
Mijn kinderen noemen hun ooms en tantes gewoon oom en tante + voornaam. Ook de meest van onze vrienden noemen ze zo. Zijn wij ook gewend van vroeger.
Ik vond het altijd erg om niet 'tante' genoemd te worden; omdat ik het altijd wel bij alles en iedereen moest doen en zelfs vriendinnen van mijn moeder 'tante' moest noemen of een (over)buurvrouw ofzo. Iedereen was 'tante' of 'ome', nog tot aan de caissière van de buurtsuper aan toe. Toen ik zelf tante werd, noemde die kinderen mij gewoon bij mijn voornaam. Nou ja zeg Werd ik gewoon NIET erkent als tante! Man man man, wat een vreselijke ervaring was dat voor mij toentertijd op mijn elfde, zeg. Het heeft me echt wel driekwart jaar bezig gehouden. Dus ja, tantes en ooms heten tantes en ooms. Geen uitzonderingen. Een vriendin van mij heet tante omdat ze zijn peetmoeder is en voor de rest niemand. En ik ben mij ervan bewust dat het tussen mijn kind en zijn jongste tante slechts negen jaar scheelt, maar dat doet er niet toe. TANTE it is. Gewoon omdat ik zoiets heb van dat riedeltje: wat u niet wil dat u geschied... Ik vond het erg en had die erkenning nodig. Nu geef ik tantes/ooms die erkenning, totdat ze zelf aangeven dat het niet hoeft. Tot nu toe nog geen klachten gehad; dus het blijft lekker zo totdat mijn kinderen volwassen zijn; daarna mogen ze het zelf weten. Ik noem mijn tantes en ooms allang niet meer tante of oom maar gewoon bij hun naam.
Wij zeggen tante of oom + naam, maar mijn zoontje zegt altijd alleen de voornaam. Voor als nog doet niemand daar moeilijk over gelukkig. Vrienden van ons worden alleen met de voornaam aan gesproken, geen oom en tante. Ik vind dat altijd een beetje raar en verwarrend. Ik noemde altijd iedereen oom en tante.. heeft een hele tijd geduurd voordat ik echt doorhad wie er nou echt een oom en tante was en wie niet
Hier worden ooms en tantes, gewoon bij voornaam genoemd. Vrienden/kennissen ook gewoon bij voornaam..
hahaha, moet wel lachen om jouw stukje. Waarbij ik me ineens bedenk dat mijn broers en hun vrouwen wél door al mijn kinderen "oom en tante" worden genoemd, maar mijn oudste deed dat normaal niet bij mijn zusje. zij schelen maar 2,5 jaar Hij zegt dat wel af en toe om haar te plagen. Mijn 2 jongste kinderen noemen haar wel tante + naam, maar dat scheelt dan weer veel meer in leeftijd (ook niet bijster veel maar goed haha)
Weet je: Ik kom uit zo'n belachelijk grote familie dat het gewoon véél makkelijker is om iedereen oom en tante te noemen, hahaha. Ik heb neven en nichten die serieus ruim 20 jaar ouder zijn dan ik zelf, en mijn jongste zusje is weer 19 jaar jonger dan ik. Zo veel leeftijdsverschil zit er in mijn familie. Sterker nog: ik heb een neef, waarvan ik dacht dat het een vriend was van mijn oom en tante. Ik was een jaar of 20 toen ik er achter kwam dat dat hun oudste zoon was. En dat is best knap als je bedenkt dat ik toch zeker 2x pm bij deze oom en tante over de vloer kwam.
Mijn kinderen noemen overigens mijn en mijn man's neven en nichten ook gewoon "oom en tante", omdat ook mijn man uit een heel grote familie komt Een "simpele" verjaardag bestaat hier gemakkelijk uit 60 tot 80 man
Oom/tante+voornaam Ik vind dit inderdaad een stukje erkenning. Vond het dan ook niet leuk dat mijn neefje en nichtje mij niet tante noemen maar slechts mijn voornaam. Op een vraag van een vriendje van wie ia dat zeggen ze wel mijn tante, maar toch. Ik vind inderdaad oom/tante voor de erkenning.
Bij voornaam of met oom + naam en tante + naam. De ooms en tante maakt het ook niet uit. Vrienden zal ze hier niet met tante of oom aanspreken, omdat hun geen oom of tante zijn. Mijn oude tantetje spreek ik ook aan met tante. Nooit voornaam, voor mij is dat een vorm van respect naar haar toe.