Hoe zit dit?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Trees, 20 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trees

Trees Niet meer actief

Hallo,

Ik ben uitgerekend op 12-08-2012 en ik wil graag 6 weken voor mijn uitgerekende datum met verlof gaan. Dat wordt dan 2 juli tot ongeveer 21 oktober.

Nu heb ik sinds een aantal maanden een andere baan met twee tijdelijke contracten. Het ene contract is een jaarcontract van 24 uur en eindigt 1 september, het andere contract is een uitbreiding op dit contract van 4 uur lopend tot 1 juli. In totaal werk ik dus 28 uur bij één werkgever, maar met twee verschillende contracteindes.

Mijn vraag is op basis van welk aantal uren wordt mijn zwangerschapsverlofuitkering gebaseerd? De totale 28 uur of de 24 uur? Mijn contract van 24 uur loopt tijdens mijn verlof af. Heeft dit consequenties voor de hoogte van mijn uitekering, mocht het niet verlengd worden?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Groet Trees

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Trees,

Het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) wordt niet gebaseerd op het aantal uren dat je werkt. Maar op het SV-loon van de laatste maand vóór het verlof.

Het maakt daarbij niet uit wat voor contract je hebt. Alleen als deze contracten via verschillende werkgevers lopen, moeten beide werkgevers WAZO voor je aanvragen.

Actuele informatie over hoogte van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Trees

Trees Niet meer actief

Dag Robert,

Concreet betekent dit dat de hoogte van mijn uitkering gebaseerd wordt op het loon van de maand juni en in mijn geval betekent dit het loon gebaseerd op 28 uur. Ondanks dat ik per 1 juli officieel een contract van 24 uur heb en dus een lager maandloon?

En mijn andere vraag over dat mijn contract per 1 september afloopt. Heb ik dan wel recht op een uitkering tot het einde van mijn verlof?

Sorry nog één extra vraag. Het te vergoedde dagloon van het UWV is dat bruto of netto.

Groet Trees

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#4 UWV, 20 dec 2011
    Laatst bewerkt: 20 dec 2011
    Beste Trees,

Inderdaad, de WAZO wordt gebaseerd op het SV-loon van de maand juni. Hoeveel uren je werkt, maakt daarbij niet uit.

Als je een dienstverband hebt in de 10 weken voor je (uitgerekende) bevallingsdatum, heb je recht hebt op 16 weken WAZO-uitkering. Ook als het contract wijzigt of eindigt in deze periode.

Het dagloon dat UWV berekent is een bruto-bedrag.
    Als je wilt dat UWV aan je werkgever betaalt, krijg hij een bruto-betaling, en maakt hij gewoon je netto-loon aan jou over.
    Wil je liever de WAZO zelf ontvangen? Laat dat dan door je werkgever op het aanvraagformulier vermelden. UWV betaalt de WAZO dan direct de netto-uitkering aan jou. Gedurende het verlof krijg je in dat geval geen loon van je werkgever.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Trees

Trees Niet meer actief

Hartelijk dank. Het is mij helemaal helder.

Groet Trees

Deel Deze Pagina