Voeden in het openbaar

Discussion in 'Borstvoeding' started by Lindangel, Aug 22, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Ik kan wel zeggen dat de bv bij de tweede behoorlijk goed gaat. En ik vind het ook erg fijn om te doen. Het enige waar ik "mee zit", is het naar buiten gaan. Ik heb immers ook een oudste en kan dus niet de hele dag thuisblijven. Bovendien moet ik wel eens boodschappen doen.
    Ik voed op verzoek, en mijn scheetje is nog heel klein, en verrast me wel eens met zijn honger. Dus ook als ik na een voeding snel naar buiten ga, zit ik nog wel eens ineens met een hongerig kind.

Ik vraag me af hoe jullie dit doen. Hebben jullie tips om dit discreet te doen? Ik lees veel over een topje met spaghettibandjes onder een gewoon shirtje, maar ik ben daar nu mee aan het oefenen en echt discreet lukt me dit nog niet.
    Verder: waar gaan jullie zitten als jullie gaan voeden? Ik woon aan de rand van het centrum en ga vaak even snel de stad in. Nu is het mooi weer en kan ik ook wel even buiten op een bankje gaan zitten (al vind ik dat zelf ook wel een beetje raar), maar hoe moet dat straks als het koud is? Gaan jullie dan ergens in een rookvrije kroeg zitten? Of in de hoek van de La Place in de V&D ofzo?

Nu lees ik ook net in een ander topic dat iemand (zogelukkig) helemaal nooit voedt in het openbaar, en ook niet kolft, maar hoe doe je dat dan? Blijf je dan de hele dag binnen?

Kortom: tips gewenst!

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik heb nog niet echt in het openbaar gevoed, maar van het weekend wel een paar keer in de auto toen we een weekendje weg waren. Ik heb idd altijd een hemdje met spaghettibandjes onder mijn shirt. Als ik ga voeden doe ik mijn shirt omhoog, hemdje naar beneden. Dan pak ik Tobin bij me en leg hem al helemaal "startklaar" in de bv-houding. Vervolgens doe ik de flap van mijn bh los, klap die naar beneden en leg hem aan. Dat gaat inmiddels zo vlot, dat er nagenoeg niks geen tepel te zien is.

3. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Mmm... Tja, het heeft er ook mee te maken dat ik (nog) geen goede bv-bh heb. Die ik heb (van de vorige zwangerschap nog), moet je juist helemaal naar beneden trekken, waardoor je hele borst vrij is.

En - ik heb niet zulke grote borsten, misschien heeft dat er iets mee te maken - als ik mijn hemdje naar beneden trek en mijn truitje omhoog, moet ik echt een groot stuk borst vrijmaken zodat meneer goed kan aanhappen. Anders zit er weer een truitje tussen ofzo. En dan heb ik wel erg het gevoel dat ik er nogal erg bloot bijzit...

4. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier is dat ook wel eens wat prutsen. Vooral omdat ze met tepelhoedje drinkt en als daar een stukje kleding tussen zit, lukt het niet.
    Maar een goede voedingsbh scheelt al wel en je wordt er steeds wat handiger in.
    Ik had ook wel eens een vest aan en dan ging ik wat opzij zitten zodat de zijkant van m'n vest er voor zat.
    Maar op een gegeven moment werd ik wel steeds makkelijker.
    Ik heb idd veel bij de V&D gevoed of bij de Hema. Ook wel eens in de auto. Net hoe 't uitkwam.
    Niet in het openbaar voeden had hier niet gewerkt, hier wilde ze soms ook snel weer wat drinken.

5. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik heb een omslagdoek en die drapeer ik over mn buik/borst/schouder zodat er weinig te zien is voor de buitenwereld.
    Moet zeggen dat ik voeden in het openbaar bij de oudste ook totaal niet zag zitten, maar door het gewoon een keer onopvallend te doen wordt je daar vanzelf handiger en relaxter in.
    Ik voed nu overal waar ik maar ben, maar wel discreet.

6. Gul83

Gul83 Bekend lid

Apr 22, 2010
    564
    27
    28
    Als je aan het winkelen bent en het is niet zo druk mag je meestal ook wel even in een pashokje zitten. Ik heb dat wel eens bij de bijenkorf en de steps gedaan. Sommige winkels doen er wel moeilijk over maar ik vraag het gewoon. Nee heb je ja kun ja kun je krijgen.
    En ook in een hoekje van de la place en zo lukt het goed.
    Ik heb ook een sjaal geprobeerd maar mijn zoon houdt daar niet van. hij trekt er aan en stopt met drinken.

7. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Hier voed ik niet heel vaak in het openbaar en mijn kleine is al wat ouder dus verrast me minder snel met een gekke voedingstijd waardoor ik het vaak een beetje kan plannen.
    Als we wat langer gaan winkelen (dus na de voeding vertrekken en niet halen om binnan 4 uur terug te zijn) dan zijn we meestal wel even ergens om wat te drinken of een broodje te doen (inderdaad la place of gewoon een lunchroom). Meestal kies ik dan een hoekje met mn rug naar de meeste mensen toe en leg ik de kleine startklaar, drappeer ik een omslagdoek over schouder, borst en buik en haal ik dan mn shirtje omhoog en klepje van voedingsbh omlaag.
    Knappe snuiter die dan nog iets ziet hoor :D.

Moet zeggen dat het na een paar keer steeds makkelijker wordt en bovendien wordt de kans steeds groter dat je alweer thuis bent voor de volgende voeding want er zit steeds meer tijd tussen :).

8. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik hoef nu niet meer in het openbaar te voeden omdat ze er dan niet meer om vraagt, maar toen ik nog voedde in het openbaar was de La Place een favoriete plek. Daar was er ook altijd veel begrip voor wat ik erg fijn vond. Ik haalde een kop koffie, ging in een hoekje zitten, beetje met mijn rug naar de andere mensen, en voeden maar. De eerste 5 x was spannend maar daarna was het alsof ik het al jaren deed.

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nee hoor, ik bleef zeker niet binnen!:)

Nu had ik de eerste maanden last van hyperlactatie en nog erge last van bi en een zere buik van de ks, dus ging ik met de wagen max. 1,5 uur naar buiten, dat was voor mij ook genoeg.

Na een aantal maanden ging ik wel langer weg en ging ik ook weer met de honden wandelen en dan ging ik wel lekker op een bankje in het bos zitten.

En ik heb veel in de auto gevoed.

En als ik eens in de stad was en zoon had vreselijke honger, dan ging ik in een kledingzaak zitten waar ze me kenden. Ruime paskamers waar de wagen mee naar binnen kon en ze kwamen me zelfs een kopje thee brengen!

Ik heb ook 1x in de hoek van een cafe gevoed op een warme zomerdag toen iedereen buiten op het terras zat.

De reden dat ik niet openbaar voed is geen preutsheid maar is zo ontstaan. Zoon wou de eerste week niet aan de borst en ik heb het aanleggen maandenlang heel spannend gevonden. En tel daarbij op melk die maandenlang uit mijn borsten spoot en een prikkelbaar kind dat snel afgeleid was.

Wij hebben een huisje in Zuid-Europa en daar ga ik dus wel zo op een bankje in het park tussen de scholieren en oude mannetjes voeden. Niemand ziet dat of kijkt ervan op. Misschien omdat je ook minder aan hebt door het lekkere weer? Ik weet niet hoe dat komt! Het wordt daar iig een stuk normaler gevonden en je ziet daar ook meer langvoedsters.

10. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    @ Zogelukkig: Van dat minder kleren aan, daar zit wel wat in! Ik merkte het op vakantie als ik in mijn bikini zat, dan had echt helemaal NIEMAND door dat ik Liesbeth aan het voeden was, zelfs Mr Hair niet. 't is dan net alsof je kindje gewoon bij je ligt. Opgetrokken truien enzo, dat valt toch meer op.

11. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ik vind het trouwens wel heel makkelijk om in de auto te voeden, als ik die keuze heb, heeft dat mijn voorkeur. Niet omdat ik te preuts ben om in het openbaar te voeden (in tegendeel), maar ik vind het fijn zitten. Lekker warm, geen geluiden die afleiden en wij hebben in het midden een console die ik mooi als steuntje kan gebruiken. Gaat prima!

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik voed vrij regelmatig in het openbaar, idd omdat mijn oudste ook weleens naar buiten wil.
    Ik heb grote borsten dus dat is lastig. Ik maak alles vrij en hang een hydrofieluier over mijn schouder. Sams hoofdje schuif ik eronder en dan hapt hij zelf aan.

Ik voed idd in de la place van de v&d of in d speeltuin op een bankje. Mijn kind moet toch eten en heb nog nooit meegemaakt dat iemand er moeilijk over deed.

13. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    In het begin droeg ik altijd een (dun) vest wat ik handig over zoon kon draperen (omslagdoeken enzo vergat ik altijd haha). Inmiddels ben ik er handiger in geworden en is het hoofd van zoon ook groter natuurlijk en dat maakt het wel makkelijker. Ik vraag het wel altijd eerst (nog nooit nee als antwoord gehad), als het warm is en dus druk op het tarras ga ik liever rustig binnen zitten (zijn vaak ook prettigere stoelen en ik wat koeler). En anders zoeken we een plek in een hoekje waar ik rustig kan voeden. Ik zit wel altijd graag in kleermakerzit en dat is soms even wringen, het voeden zelf is inmiddels zo gepiept ;)

14. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik voed in het openbaar met een sjaal waar ik drin leg (net zo als een draagdoek) en dit gaat goed maar het blijft oefenen en soms is discreet aanhappen nog wat moeilijk.

Mijn moeder heeft toevallig 2 voedingstops voor me besteld bij de H&M, handig als ik een keertje een etentje heb of ergens op visite ga :)

Gewoon overal voeden, als het straks winter is heeft ze gewoon dr winter kleren en jas aan dus veel kouder als in de wagen zitten is het dan niet denk ik.

15. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Bedankt voor de tips allemaal!

Ik heb het laatst ook met een hydrofielluier over zoonlief heen gedaan en dat was idd wel discreet, maar dan is het ook wel overduidelijk dat je zit te voeden. Maar zo'n omslagdoek (bedoelen jullie nu gewoon een brede sjaal?) vind ik ook wel een goed idee.

Ik moet zeggen dat ik het helemaal niet zo'n probleem vind om te voeden bij onbekenden (afgelopen vrijdag twee keer gevoed in Sprookjeswonderland en dat kan me eigenlijk niet boeien), en bij vrienden en familie maakt het me ook niet zo uit. Het is meer dat ik me een beetje opgelaten voel bij vage kennissen enzo. En wij kennen nogal wat mensen hier in de stad, dus dat voelt dan niet zo prettig.

Maar jullie hebben gelijk: ik moet het eigenlijk ook gewoon vragen als ik ergens wil voeden. Dat vind ik alleen wel nog een beetje moeilijk...

16. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Oh, en nog een vraagje: voeden jullie ook wel eens in een cafe-restaurant ofzo? Op de een of andere manier voel ik me minder opgelaten bij de V&D dan in een leuk, hip cafe. Maar ik zit nooit bij de V&D...

17. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Dit weekend waren we in de dierentuin en ik heb gewoon op het terras gevoed. Kindjes waren aan de patatjes en manlief lette op hun. Ik heb wel een hydrofielluier over hem heen gelegd, maar het was erg warm, dus heel veel meer ging ook niet. Ik heb eigenlijk altijd kleding aan die makkelijk zijnmet voeden. Idd tshirt met spagettiebandjes of een bloes.

Tja, voor de rest kijken ze maar een andere kant op als iemand er moeite mee heeft. Ik heb mijn dochter ook altijd overal gevoed en heb er zelf nooit moeite mee gehad dat je met aanleggen even wat borst ziet maar ik heb ook nooit een vervelende opmerking gehad. Eigenlijk alleen maar positief. :)
    Vind je het zelf vervelend als anderen wat zien, of ben je bang voor wat anderen er van vinden?

18. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Je hebt in de grote sten borstvoedingscafes of uurtjes speciaal voor vrouwen die bv willen geven.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik voedde altijd en overal, heb nooit iets gevraagd. Meestal hebben ze toch niet door wat je aan het doen bent, dus waarom dan de aandacht er op vragen?

20. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Bij de La Place en dergelijke vroeg ik het ook nooit. Ik heb 2 x bij chiquere tentjes gezeten en het daar wel gevraagt. 1 x in een vrij chique restaurant, toen hebben we meteen bij binnenkomst om een tafeltje in een hoekje gevraagt omdat ik mogelijk onze baby zou moeten borstvoeden. Dat was geen probleem.

Share This Page