Zindelijkheid topic, deel je ervaringen, tips en de vooruitgang!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MyMiracle, 26 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Zoals de titel al aangeeft is dit een topic over zindelijkheid.
    Is jouw kindje er klaar voor? Schrijf mee en deel hoe het bij jullie gaat.
    Kind al zindelijk? Dan heb je vast goede tips, adviezen en je ervaring die je met ons kan delen.

Ik ga vanaf vandaag beginnen met mijn dochtertje.
    Ik denk dat ze klaar is om zindelijk te worden.
    Haar luiers zijn meteen na wakker worden altijd droog(dit is wel al bijna een jaar zo).
    Gister proef gedraaid en dat ging goed, ze weet wanneer ze moet plassen.

Vandaag dus begonnen:D
    Wel een beetje een spontane actie.
    Malloit- check
    Potje- check
    Beloon schema- check
    Stickers- check

Na het wakker worden heeft ze eerst wat gedronken en daarna heb ik haar op het potje gezet(morgen gaat ze eerst op het potje).
    1ste flinke plas op het potje een feit:D luier was wel nat.
    Samen hebben we het potje leeg gegooid in de wc en mijn meisje mocht doortrekken.
    20 min later ging ik naar de wc, toen ik terug kwam zat ze weer op het potje te plassen:D
    Meteen maar een beloon schema gemaakt en stickers gepakt, zoals ik eerder al schreef het was een spontane actie;).
    Die stickers plakken vind ze hartstikke leuk, dus ging ze nog maar een keer en ja hoor weer een plasje.
    Een uurtje later heeft ze weer uit zichzelf een plasje gedaan.

Mijn plan(geef vooral tips of adviezen!):
    Dochter blijft zonder luier lopen op middag dutje, nacht en onderweg na.
    Voordat ze een luier om krijgt eerst op het potje en bij het uit doen van de luier ook meteen op het potje.
    Elke keer dat ze op het potje gaat, plasje of niet, mag ze een sticker plakken. Bij een plasje mag ze die ook nog door de wc spoelen, vindt ze leuk;)

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn zoon is 23 maanden en plast al een hele poos op zijn verzoek en op ons verzoek op de wc, 's ochtends maakt hij me ook wakker "mama plas!" en plast dan ook echt goed, als zijn zus onderweg wilt plassen wil hij ook vaak. Toch heb ik ( Luiheid, ik heb er tenslotte 2 dicht op elkaar ) zijn luier nog niet vaak uitgelaten. 's Ochtends ging dit vaak wel goed maar laatst plaste hij in een half uur 2x de bank nat en toen ging de luier toch weer aan.

Nadeel is dat hij niet op de po wilt en hij met zn kleine lijfje echt nog niet zelf op de wc + verkleiner kan klimmen en dan zn piemel in de wc richten. Dus loop ik soms 10x per uur naar de "cee! plas!" Ik moet eigenlijk gewoon dorozetten want hij kan 't zelf aanvoelen... Mn dochter was met 2,5 zindelijk in de zomer dus lekker buiten.

3. tassie1980

tassie1980 Actief lid

1 jul 2011
    473
    52
    28
    beilen
    Ons zoontje heeft sinds 2 maanden geen luier meer aan overdags.hij wilde geen luier om.gaat steeds vaker op de grote wc plassen.poepen gaat ook goed.van het weekend naar ouders geweest en voor eerst zonder luier gezeten.het is twee uur rijden.kleinere afstanden gingen prima.heen weg geslapen terug weg hoopte we dat hij sliep en uit voorzorg luier omgedaan.meneer wilde niet in de luier plassen dus stonden we twee x op parkeerplek te plassen.heel soms doet hij een middag dutje maar heeft dan geen luier om gaat altijd goed.snachts wel luier om is goed verzadigd.heel soms heeft hij nog een ongelukje en we hebben hem geen sticker of wat anders gegeven wel overdreven geklapt.heerlijk nog 1 luier per.dag haha.

4. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Mijn ervaring heeft vandaag geleerd dat bij onze knul het beste in de blote billen laten lopen werkt. Hij heeft de hele ochtend alles uit zichzelf op de pot geplast. Hij plaste (en poepte) al weken voor en na het slapen maar nog niks op eigen verzoek. Ook in onderbroek zei hij Nijs en hij zit nu voor de 9e keer op de pot om te plassen. Wel vaak kleine beetjes nog maar dat is normaal begrijp ik. Zo trots op hem!

5. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik ben gisteren (maar weer eens) begonnen met mijn dochter. Ze heeft gister een aantal keer op het potje gepoept (onder lichte dwang), maar ze geeft het nog niet zelf aan. Net belde mijn moeder (die aan het oppassen is), dat ze zojuist ook geplast heeft op het potje. HOERA! Hopen dat het nu dan wil lukken... Ik ben zo klaar met luiers verschonen ;).

6. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Eregisteren heeft mijn moppie voor het eerst een plasje op het potje gedaan en dat smaakte schijnbaar naar meer ;)
    Gister na het middagslaapje de luier afgelaten en het ging wonderbaarlijk goed! 8 plasjes netjes op de pot/wc en ophouden lukte ook al goed :) 1 ongelukje en 1 grote boodschap staand op de grond met het voornemen dat voortaan ook op de pot/wc te gaan doen lol.

Vanmorgen vol goede moed weer de luier af toen ze uit bed kwam maar ik had haar deze keer kleren (makkelijke) aangedaan omdat ze dat toch ook moet leren... maar dat werkte dus niet. Na 4 of 5 natte broeken maar weer in de blote billen laten lopen en dat gaat weer goed! Het lijkt of ze alert is als ze niks aan heeft maar zodra ze iets om de billen heeft, al is het maar een onderbroekje, dat ze dan vergeet dat ze bezig is met zindelijkheid (herkenbaar??)
    Ik denk dat ik haar vandaag en morgen dus toch maar half naakt laat rondlopen om goed op weg te komen en dan daarna maar weer proberen met makkelijke kleding aan.

7. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Dit heeft zoontje precies hetzelfde. In onderbroek plast hij gewoon en in blote billen gaat echt elke plas op het potje. Gister zag ik dat met poepen toen hij even in zijn blote billen liep. Hij kneep en ging uit zichzelf op potje poepen. Meteen deze ochtend de luier uit gelaten en voilà alle plasjes in de pot.

Hij gaat vandaag en morgen logeren maar met oma al overlegd en hij mag daar ook thuis in de blote billen lopen. Wil dit doorzetten en dan als dit goed blijft gaan met alleen onderbroek gaan oefenen. Hij kan het en weet dus precies wat hij moet doen alleen met kleding aan dan boeit het hem niet zo.

8. Amethist

Mijn dochter heeft vandaag gewoon al 2x op het potje geplast! De 2e keer zei ze zelf dat ze moest plassen (althans, ze noemt het allemaal poepen, maar dat terzijde ;)).

*TROTS*

9. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    Hoi
    Ik maak me erge zorgen en hoop dat ik hier antwoorden vind.

Dochter is volgende maand drie jaar

Toen mij dochter 2,5 was was ze ineens uitzichzelf zindelijk, ondanks de geboorte van haar zusje, echt meteen poep,plas en nacht, geen ongelukjes.....te mooi om waar te zijn vreesde ik

Nu al sinds febr gaat het fout, poepen doet ze in broek. Ene keer roept ze me en komt met benen wijd naar me toe en gaat op wc verder, andere keer doet ze alsof er niets aan de hand is.....als ik vraag of ze al gepoept heeft zegt ze.....nee mama ik ben droog nu mag ik naar school......terwijl ze dan toch echt al in broek begonnen is.......met plassen idem, ze begint en roept dan pas......als we haar stelselmatig op wc zetten zegt ze ook dat ze niet moet en plast uiteindelijk wel.

Klinkt niet raar miss.....maar wel als ze al twee maanden helemaak zindelijk was.

Nacht ging ook weer slecht, twee keer per nacht een nat bed en dus huilend kind, plassen op comandon deed ze niet dus ny een "slaapluier" om.

Waar ik me zorgen om maak is dat ze met plezier een luier broekje uitzoekt en dus geen problemen heeft met een slaapluier......ook roept ze lachend dat ze droog is en naar school mag terwijl ze nat is

Ze krijgt veel aandacht ondanks de baby, belonen heeft geen zin want ze poept in broek en vraagt dan om een sticker. Ze snapt dus wel hie meoet maar toch

Ik wil het negeren maar ben bang dsat ze dit dan blijft doen en zelf geen last meer heeft van haar poepbroek en steeds natte kruis

Vaak genoeg gaat ze wel zelf naar de wc

Ze is van 100% naar 50% gegaan en kan niet vinden waarom

Wat moet ik doen, hoe gaat dit over?

Zal ze vanzelf wel alles op wc doen?

Liefs

10. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Even een update na 2,5 dag bezig zijn :)

DL heeft vandaag hoofdzakelijk een luierbroekje gedragen met daar overheen een onderbroekje. Buiten een tijdje ook nog een pyjamabroek er over.
    Ze denkt dat een luierbroekje ook een onderbroek is en is nu ook alert op geen plasjes meer in het broekje doen (gisteren ging op tijd naar de wc/pot gaan goed in de blote billen maar nog niet met iets aan, dit is in een dag tijd dus al een hele verbetering!)
    Ze kan het ook lang genoeg ophouden, roept dat ze plassen moet en heeft dan nog tijd om iets op te ruimen of te wachten tot ik bij haar ben als ik net de kamer uit ben en dan dus op tijd de wc bereiken, broekjes naar beneden doen en plassen :) Echt knap vind ik dat.
    Tussendoor vraag ik heel regelmatig of haar broekje nog droog is (de bedoeling positief benoemen) en meestal krijg ik een volmondig 'ja' te horen en dan zijn we samen trots.
    Ik denk dat ze al met al van de (gok ik, teveel om bij te houden) 20-25 wc beurten een keer of 4 a 5 een plasje in het broekje heeft gedaan omdat ze haar aandacht volledig ergens anders bij had. Al met al vind ik het reuze knap allemaal! We gaan lekker zo door.

11. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Och jee, ik heb helaas geen tips/ervaringen voor je. Maar kan me voorstellen dat dit wel heel zuur is na zo'n goede en helemaal zindelijk periode. Ik zou me dan denk ik ook wel zorgen maken...
    Misschien zijn er moeders hier die weten of zoiets vaker voor komt na een periode helemaal zindelijk zijn. Ik hoop het voor je. Anders misschien het CB eens bellen voor advies? Succes!

12. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    :D Toppie!!

13. Amethist

Hm, hier ging het vandaag iets minder. Eerst wilde ze perse niet op het potje plassen, waardoor ze uiteindelijk in haar broek plaste. Ik was toen wel lichtelijk geïrriteerd, wat ze natuurlijk merkte. Wel een beetje zielig, maar ze plaste vervolgens wél op het potje. Vanmiddag vierden we het feestje van ons zoontje, dus was er volgens mij teveel afleiding, waardoor ze met van alles bezig was behalve met plassen. Ze zei wel elke keer dat ze moest, wat ook overduidelijk was, maar vervolgens nam ze niet de tijd om even rustig te gaan plassen. Uiteindelijk dus weer in haar onderbroek geplast, maar als afsluiter van de avond toch ook nog een keer op het potje.

Morgen gewoon weer een rustig dagje, dus dan gaan we er weer volledig voor.

14. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Hier een kereltjebvan nu 26 maanden die ruim een maand redelijk zindelijk is. Dat wil zeggen, hij kan het zelf aangeven, maar doet dat nog niet altijd. Althans, als hij langere tijd (zo'n 2 uur) niet op de wc of het potje is geweest, gaat hij op ons verzoek. Echter als hij afgeleid is (met name op de opvang), heeft hij toch nog wel eens een ongelukje, zeker als we hem niet op ons verzoek laten plassen.
    Poepen echter is lastig. Geeft hij soms wel aan, maar als hij op de wc zit, wil hij niet. Terwijl hij wel echt moet. Poepen gebeurd dus nog vrij regelmatig in zijn broek. Luier wil hij eigenlijk ook niet om. Op t potje poepen gaat iets beter, maar we zijn er nog duidelijk niet.
    In de nacht blijft hij droog, op 1 1/2 ongelukje na in 2 maand tijd.

15. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Ons zoontje van 2,5 kan wel zijn plas ophouden. Maar hij weet niet hoe hij het bewust moet doen op het potje.

Hij loopt dan in zijn blootje, hij voelt het aankomen of verliest een drupje. Gaat op het potje zitten maar vervolgens komt er niks...

We hebben twee toevaltreffers gehad een plas en een poep.

16. mamavanpoppetje

mamavanpoppetje Bekend lid

15 jun 2012
    528
    1
    18
    Zaanstad
    Ik heb het tot nu 1 keer geprobeerd, alleen dat was geen succes. ze bleef gillen en wou absoluut niet op het potje. Toen ben k ermee opgehouden omdat ik het zielig vond.
    Nu wil ik het weer gaan proberen.
    Heeft er iemand tips voor een bang kindje?

17. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Trotse update na 3,5 dag:
    Vandaag is ze de héle dag droog gebleven! Ongelofelijk!
    Ze had een luierbroekje (in haar beleving een echt onderbroekje) aan met een legging erover vandaag. Ook een tijdje een echt onderbroekje ipv luierbroekje.
    In totaal 10 x geplast en allemaal op de wc :)

Ze geeft het zelf goed en op tijd aan als ze moet plassen.
    Als ze een tijdje niet geplast had en ik dacht dat het toch echt wel weer tijd was voor een plasje, nam ik haar zelf mee naar de wc ondanks dat ze zelf zei dat ze niet hoefde. Toch maar even proberen, maar nee ze hoefde deze keren ook echt niet.
    Ik ga nu maar niet meer vragen of ze echt nog niet hoeft te plassen, ze geeft het zelf heel goed aan en de 'verplichte' probeerrondes waarbij ze dus echt niet kon plassen, vond ze ook niet zo leuk want ze wilde dan wel graag. Voortaan alleen nog af en toe vragen of de broek nog droog is dus ;)

De komende 2,5 dag gaat ze naar het kinderdagverblijf, ik ben heel benieuwd hoe het daar gaat. Ze hebben daar natuurlijk minder tijd voor haar en er is ontzettend veel afleiding met spelen natuurlijk. Ik verwacht dat het dan wel een stuk minder goed zal gaan, maar we zullen zien.

18. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Misschien proberen in de blote billen te laten lopen met het potje vlakbij? Dan kan ze zelf kiezen of en wanneer ze erop gaat.
    Zo ben ik begonnen en dat ging perfect.

Edit: en dan zeggen dat ze op het potje mag als ze het leuk vindt. Niks moet, maar het mag wel.

19. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Hoe ging het vandaag?
    Als er veel afleiding is, is het ook enorm moeilijk voor ze denk ik. Het moet een gewoonte worden om de aandrang op te merken en daar is veel concentratie voor nodig. Heeft een tijdje nodig ;)
    Hoe lang zijn jullie bezig nu?

20. Amethist

Het begon als een drama'tje. Ze moest heel nodig, zei ook elke keer dat ze moest plassen, maar weigerde gewoon te gaan plassen. We hebben uiteindelijk wel bijna een uur met haar op het potje en de wc gezeten en toen hield ze het niet meer en plaste ze een beetje. Toen nog langer laten zitten en uiteindelijk deed ze een grote plas. Later was het weer even een gedoe'tje maar deed ze in 1x een hele grote plas. Ze vond het wel heel eng en ik moest moeite doen om haar op het potje te houden. 'S Middags nog een keer zelf op het potje waarna er bijna gelijk een flinke plas kwam. En later op de middag zei ze ook dat ze moest en wilde ze op de wc. Dus daar heb ik met haar gezeten met haar kdv-boekje (daar staan veel foto's in, vindt ze geweldig) en toen deed ze redelijk snel een grote plas en heeft ze ook gepoept. Dat poepen vond ze wel heel eng, want ze ging al staan (er staat een krukje bij de wc) om het tegen te kunnen houden, maar toen heb ik haar onder lichte dwang terug gezet en kwam er echt een flinke drol :). Ik heb daar ongeveer staan juichen in de wc, zo trots was ik. Ze heeft dus heel wat stickers mogen plakken vandaag.

We zijn donderdag begonnen. Vooral omdat ze elke keer heel weinig poepte en het dan weer ophield en dus hele kapotte billen kreeg. En omdat ik na ruim 4 jaar best klaar ben met haar luiers verschonen ;). Ze heeft een lichte verstandelijke beperking en hoeft, als ze in september, naar school gaat nog niet zindelijk te zijn. Maar het gaat nu goed, dus we zetten nu door!

Deel Deze Pagina