Rijden op zwarte zaterdag 4 augustus...hoe zou jij het aanpakken

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door siriel, 12 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Wij gaan dit jaar +- 3,5 week naar de Atlantische Oceaan. Nu was het plan om de donderdag voor 4 augustus al te gaan rijden (donderdag op vrijdag) mijn man heeft de vakantie al in september in de agenda gezet. Hij heeft 2 jongens onder zich dus met hun overlegt alles prima geregeld zoals altijd. Nu heeft dus een van die jongens het niet helemaal goed gepland en een extra week gepland en die blijkt er nu ineens vrijdag niet te zijn, wat dus betekent dat mijn man vrijdag onverwacht zelf "moet" werken. Hij wil z'n andere collega ook niet er alleen mee laten zitten ik snap het wel, maar baal enorm..Die andere collega is flink op z'n vingers getikt dat hij de planning zonder overleg overhoop gegooid heeft, Maarja..
    Wij zouden op z'n vroegst op vrijdag 3 augustus om 18 uur kunnen vertrekken. We reizen met een luxe camper dus hebben alles aan boord.
    Mijn man heeft natuurlijk niet geslapen, maar we zouden een uur of 4/5 kunnen gaan rijden,even een paar uur slapen en dan door bijvoorbeeld.
    Op maandag kunnen we op onze eindbestemming terecht, en de bedoeling was van vrijdag tot en met maandagochtend op een camping te blijven ter hoogte van Tours ( aan de A10 rechtsboven)
    Wij komen uit Gelderland en het zou zonder file 7 uur rijden zijn, dwars door Parijs..
    Ik neig er nu naar om via rouen te rijden, dat is een flink stuk om, maar ik lees op diverse fora's dat je dan wel kunt doorrijden ipv misschien wel 3 uur stap voets rijden door Parijs.
    Hebben jullie nog tips of ideeën?

Er is een heel piep klein kansje dat er misschien toch iemand anders voor mijn man kan invallen zodat we gewoon van donderdag op vrijdag kunnen gaan, maar dat hoort hij maandag of dinsdag pas..

Wij reizen altijd heen op donderdag/vrijdag en dat is appeltje eitje, maar nu weet ik even niet wat handig is.
    Ik lees wel op de ANWB site dat vroeg in de nacht van vrijdag op zaterdag totaal geen zin heeft.. dat blijf ik dus liever voor, of omrijden..

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

In de ideale wereld... zou ik er voor gaan om vrijdagavond nog voorbij Parijs te komen... als je om 18:00 uur vertrekt, kun je daar rond 01:00 uur zijn (denk ik? Ik weet niet hoe snel je met een camper mag/kan). Kunnen jullie allebei rijden? Dan kan je man eerst even rustig bijkomen en wat eten en kun jij vast de eerste kilometers maken.

En dan zaterdagochtend rustig opstarten en doorrijden naar de geplande camping bij Tours. Misschien heb je dan nog steeds wel file, maar dan heb je Parijs maar vast achter je!

Angel1980 en siriel vinden dit leuk.
  3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wij hebben vorig jaar op zaterdag gereden, en dat was niet eens een zwarte. Vanaf een uurtje of 7 's ochtends zat alles potdicht. Zeker rond de steden. Wij reden wel over de route soleil.
    Ik zou dus sowieso proberen voor zaterdagochtend parijs door te zijn. En anders zaterdagavond/eind van de middag pas vertrekken. Zondag is over het algemeen een erg rustige dag in Frankrijk omdat er dan geen vrachtverkeer rijdt.
    Aan de andere kant is het 'maar' 7 uur rijden. Waar je dus eigenlijk 3 dagen over kunt doen. Als het echt te gek wordt onderweg dan kun je nog altijd je camper ergens neerzetten en de volgende dag verder gaan.

4. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Nooit door parijs rijden! Ik weet niet wat de eindbestemming is. Maar mijn oom en tante rijden meestal door tot omgeving orleans. En dan daar overnachten. In ieder geval overnachten als je parijs voorbij bent.

5. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.839
    5.571
    113
    Wij zijn afgelopen jaar op zwarte zaterdag door Parijs gereden en hebben welgeteld een half uur vertraging opgelopen. De grote files stonden veel zuidelijker. Bij Parijs was “ niets te doen”.

Ahava en siriel vinden dit leuk.
  6. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.108
    12.090
    113
    Ik ken het bedrijf van je man niet, en het is heel sociaal van hem dat hij samen met de andere collega wil werken, maar een vrijdag in een vakantie is bij ons niet bepaald een van de drukste dagen in het jaar. Daarnaast kan er ook iemand ziek worden, waardoor de ander ook alleen is, ik vraag mij dus vooral af of je man echt niet vrij kan nemen die dag.
    Daarnaast, hij had het in zijn agenda staan, waarom moet hij dan zijn plannen omgooien? De andere collega kan ook een dag eerder terugkomen.
    Misschien een beetje direct geschreven, maar met alle goede bedoelingen voor jullie :)

7. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw

Ik snap exact wat je bedoeld, op de afdeling van mijn man is vrijdag de drukste dag. Maar idd als hij zijn been breekt dan kan hij ook niet.
    Die collega gaat vliegen dus eerder terugkomen zal niet gemakkelijk gaan.
    Het is ook meer dat ik "me druk maak"

Mijn man is meer zo van "joh jij hebt die camper woensdag al helemaal spik en span en klaar voor vertrek. Ik douche me vrijdag ff af en dan gaan we gewoon die kant op.
    We rijden gewoon om parijs heen, maak je niet druk komt gewoon goed doen we er toch wat langer over"

Mijn man zal zijn collega gewoon niet laten zitten, helemaal omdat wij eigenlijk ruim de tijd voor het reizen hebben staan, hij is daar veel relaxter in dan ik.
    Ik plan het liefst alles helemaal tot in de puntjes en vind het lastig dat het nu misschien toch anders wordt;)

Maar misschien kan hij toch nog iets regelen, dat is even afwachten.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  8. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Met een camper mag je gewoon de normale snelheden aanhouden als ook met de auto.
    We kunnen wel allebei rijden, maar ik vind het niet prettig om zelf met de camper te rijden (en daar baal ik enorm van:mad:)
    Ik denk idd dat als we toch op vrijdag "moeten" reizen dat 18 uur vertrekken de beste optie is, al vermijd ik dan liever Parijs. En dan of een camperplaats pakken onderweg of de camper neerzetten bij een druk benzinestation en daar even paar uur slapen, en het laatste stukje naar Tours nog afleggen.

9. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Zaterdag rijden adviseren ze idd ook bij de anwb dan rijd je als het ware achter de file aan. Maar ik wil niet pas op zaterdag weg:rolleyes:
    Het is juist zo lekker als je op zaterdag ergens aankomt en dan tot maandagochtend heerlijk rustig aan kan doen, om vervolgens op maandag nog een paar uurtjes naar de kust te rijden en relaxed op je eindbestemming aan te komen.
    Ik denk dat we toch dan voor de vrijdag kiezen direct om 18 uur..

10. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Ja dat kan idd, dan rijd je rechts om Parijs heen (vanuit Nederland) daar hebben we het ook over gehad, je rijd dan wel om maar de kans dat je doorrijd is een stuk groter

aicirtap vindt dit leuk.
  11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij gaan die zaterdag ook weg, denk rond 6:00. Gaan voor Parijs rechtsaf (gaan naar Normandië) en ik denk dat het wel zal meevallen met de drukte. Alleen bij Antwerpen zal het wel druk zijn, even kijken of we dat kunnen omzeilen.

siriel vindt dit leuk.
  12. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.341
    8.344
    113
    Amsterdam
    Enige tip is Parijs vermijden, doen we ook altijd en zijn dan altijd sneller dan degene die dat niet doen. En ja oo een zwarte zaterdag rijden ga je echt wel in de file komen of je moet n-wegen gaan rijden. Maar je zal niet alles kunnen vermijden als je vooral snelwegen gaat doen.
    Heel veel succes!
    Ik ben zelf blij dat we nog buiten de grote vakanties kunnen voorlopig;)

13. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Welke weg om Parijs heen nemen jullie als ik vragen mag?

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik gebruik trouwens ook altijd Google maps zodat ik de files kan zien en ook kan zien hoe we daar omheen kunnen rijden. Mijn mb's gaan er dan wel snel doorheen maar dat heb ik er wel voor over ;)

15. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.341
    8.344
    113
    Amsterdam
    Hangt er vanaf waar we naar toe gaan!
    Je kan er li en re omheen, je moet heel even kijken wat handig is. Je kan via Google maps kijken of via je navigatie Parijs vermijden.
    Eb wat wij ook altijd nog doen als je lid bent van de ANWB even de gratis kaarten ophalen heb je ook altijd een mooi overzicht.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb even gekeken en ik denk dat we via Terneuzen gaan rijden. Google maps geeft aan dat dat een half uur langer is maar dan komen we niet in de buurt van Antwerpen en ik denk dat dat meer dan een half uur file gaat schelen ;). En dan via Gent door naar Frankrijk.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik voer altijd bij Google maps een tussenstop (of meerdere) in (een plaatsje in de buurt van Parijs in dit geval) en kijk hoeveel dat om is.

18. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Mijn oom en tante wonen in Frankrijk. Maar komen geregeld in Nederland. Dus zij kennen de weg ;)

siriel vindt dit leuk.
  19. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.839
    5.571
    113
    http://www.vakantiespreiding.eu/zwarte-zaterdag-files/

Op deze site kun je zien wat de verwachtingen zijn nav ervaringen van voorgaande jaren. Verwachting is dus dat vrijdagavond het heel druk zal zijn bij Parijs. En dan pas zaterdag namiddag weer.
    Als je dus op tijd aanrijdt zaterdagochtend heb je de meeste kans Parijs zonder enorme files voorbij te komen. ( dit klopt ook met onze ervaring van afgelopen jaar)

siriel vindt dit leuk.
  20. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    En als je man dan een halve dag werkt, dat je dan rond 13.00 uur aanrijd die vrijdag, is dat een optie?

Lola1982 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina