Mijn zoon van 6 jaar zit nu ruim 1,5 jaar op zwemles 1x per week 45 minuten. De kinderen waar hij mee begonnen is hebben inmiddels A en B en hij heeft bij lange na A nog niet eens! Het ziet er ook niet naar uit dat hij binnenkort op mag. Hij krijgt de slagen niet onder de knie. We hebben al een gesprek gehad met zijn zwemjuffrouw maar zij weet ook niet zo goed wat ze ermee aan moeten. We oefenen regelmatig met hem en hij is ook niet bang, alleen hij snapt het gewoon echt niet. Ik raak inmiddels ook behoorlijk gefrustreerd door het vele geld wat ik er al aan kwijt ben en dat het hem niet lukt. Zelf is hij ook erg verdrietig en vindt hij het zwemmen ook echt niet meer leuk. Ik weet niet wat ik hier mee wil bereiken maar ik wil gewoon dat het hem na 1,5 jaar ook eens lukt!
Hoe groot is de groep waarin hij les krijgt? Er zijn ook zwembaden waarbij kinderen in een heel klein groepje of zelfs 1-op-1 zwemles krijgen. Misschien is dat een optie? Waar ligt het aan dat het niet lukt? Is het de motoriek of bijv de concentratie?
Zou een paar privelessen misschien helpen. Mijn oudste heeft ook ruim 2 jaar over A gedaan maar die had op het laatst alleen moeite met de borstcrawl en het gat. De rest ging al een tijd een stuk beter. Hoe is hij verder motorisch? En kan hij zich genoeg concentreren?
Andere instructie? Iemand anders legt het misschien net anders uit waardoor het kwartje valt. Misschien kun je een keer een proefles in een ander zwembad/zwemuur doen om te kijken hoe dat gaat?
Hoe "zwemveilig" is hij? Als je het idee hebt dat ie zich prima kan redden als hij in het water valt en het probleem puur in de technische kant van de zwemslagen zit, zou ik het persoonlijk even lekker laten rusten. Is er nog zoiets als schoolzwemmen? Dan zou ik hem op een gegeven moment daar aan mee laten doen. Ik weet niet hoe erg hij het zelf vindt als ie zonder diploma van zwemles af gaat, maar die frustratie lijkt me ook niks.
Hier doen de meeste kindjes 2 jaar over het a diploma, mijn zoontje leek het ook maar niet te lukken. Zo'n 20 maanden nadat hij was begonnen kreeg hij de smaak te pakken en na 2 jaar had hij A. Dochtertje is ook alweer een jaar bezig en zit nog maar in groepje 2 van de 4. Het is niet heel ongebruikelijk als ze er langer dan 1, 5 jaar over doen. Zit er wel enige vooruitgang in? Op welke leeftijd ben je begonnen?
Groepje bestaat uit 8 kinderen. Hij heeft een heupafwijking en is extreem hypermobiel in z'n linkerbeen. Daardoor houdt hij z'n slag met z'n benen maar paar keer achter elkaar vol en daarna gaat hij spartelen zeg maar. Hij staat op de wachtlijst voor een privé zwemschool maar daar is een wachttijd van 7 maanden.
Hij is begonnen met bijna 5 jaar. Concentratie is verder prima, hij is al geswitcht van zwemjuffrouw. Schoolzwemmen bestaat hier niet meer helaas.
Heeft een kinderfysiotherapeut geen tips en adviezen. Bij hypermobiliteit is het moeilijk om een krachtige slag te krijgen.
Daar komt hij ook al 1x per week. Hij zit nu vollop in allerlei onderzoeken omdat hij dus niet mee kan met de rest. Zoals zwemmen, voetballen, rennen en wandelen. Hij geeft continu pijn aan z'n heup aan. En eerst was het hypermobiliteit maar nu denken ze aan een heupafwijking. Daardoor lukt het zwemmen dus ook niet, maar de zwemschool kan er zo weinig mee en ik baal gewoon gigantisch dat het daardoor extra lang duurt en het zoveel geld kost 😳 Ik betaal per maand, heb geen pakket afgekocht.
Maar als hij het dus door medische redenen niet kan waarom haal je hem niet van zwemmen af? Dan ga je als het toelaat zelf 1x in de week, 2 weken met hem zwemmen.. halfuurtje (?) als hij dat vol houdt baantjes en daarna vrij zwemmen?
Inderdaad. En kijken of je je geld terug kan krijgen bij de zwemschool. (Onvoorziene medische toestand).
Inderdaad. Kinderen die hypermobiel zijn doen er in het algemeen ook wat langer over om hun zwemdiploma te behalen. Naar andere kinderen zou ik sowieso niet kijken, de een is nu eenmaal wat sneller als de ander.... Ik zou tijdelijk stoppen, zo dat je er achter te komen waar hij niu precies aan ligt; heupafwijking of hypermobiliteit? Hij vindt het nu ook niet leuk meer, dus dat helpt natuurlijk ook niet echt mee... In het nieuwe jaar pak je het gewoon weer op (ander zwembad?). Wanneer het echt kracht is dat hij tekort komt kan je je daar op richten, evt. iom de fysiotherapeut, door 2x in de week te zwemmen, hem op judo te doen of andere activiteiten waardoor hij kracht sterkter wordt. (Zoontje van 4,5 is ook hypermobiel) Sterkte, hopelijk hopelijk valt het mee met zijn heup!
He wat lastig zeg, ik zou het even laten rusten, even bijkomen en hem sterker laten worden. Mijn jongste is ook hypermobiel en hij gaat pas met zes jaar beginnen, eerder hoeven we het niet te proberen zei de fysio.
Ik zou ook stoppen totdat alle onderzoeken zijn geweest. Scheelt een hoop frustratie bij hem en bij jou.
Hier ook een hypermobiel mannetje, hij wordt in december 6 en heeft net zijn tweede zwemles gehad, volgens de fysio had het eerder geen zin omdat hij toen nog controle over zijn gewrichten en spierspanning miste (hij heeft juist een te hoge spierspanning en kon daardoor niemand bij houden omdat het net een houten robotmannetje was) hij is nu zo goed als klaar bij de fysio, alleen nog stukje fijne motoriek maar de grove heeft hij onder controle, wel op zijn manier, en nu zijn we dus begonnen met zwemles, wij hebben dit bij het zwembad ook direct aangegeven zodat ze weten dat bepaalde bewegingen nooit vloeiend zullen gaan , ze schreven het direct oo en zeiden er rekening mee te houden. Dus ik zou zeggen bij zoveel frustratie en een waarscijnlijk medische oorzaak zou ik even stoppen en eerst het medische duidelijk hebben en dan overleggen met fysio wat handig is en wat hij onder controke moet hebben of extra moet oefenen om goed te leren zwemmen en zodra hij dat beheerst weer laten starten.
Het was misschien handig geweest om in de openingspost te melden dat hij hypermobiel is en de slag niet lang kan volhouden. Heeft de fysiotherapeut er trouwens niets over gezegd? Zou hem van zwemles halen, want je weet dat het voorlopig niet gaat lukken. Voor hem heel frusterend en het kost jou onnodig geld.
Ik zou even lekker een pauze inlassen van het zwemmen. Je zoontje heeft er nu geen lol in en dat helpt natuurlijk niet mee. Je kunt het ook echt zo brengen. Je vind het niet leuk dus we stoppen er een tijdje mee. Zodra jij het weer leuk vind mag jij weer gaan zwemmen. In de tussentijd inderdaad gewoon lekker met zn 2en naar het zwembad toe en gewoon even lol maken. Zwemmen zonder druk zeg maar . Ik weet zeker dat er een moment komt dat hij de smaak zo te pakken heeft dat hij binnen no time zijn zwemdiploma haalt.
Is het een idee om een verwijzing te vragen naar een revalidatiearts? Ik werk in een revalidatiecentrum in het kinderteam. Er komen hier vaak kinderen met problemen aan het houdings- en bewegingsapparaat zoals pijn, motorische achterstand en hypermobiliteit. Er is ook speciale zwemles/hydrotherapie voor hen. Je moet verwezen worden via de huisarts of kinderarts (of andere arts als je zoontje daar bekend is).
Hier dochter 2 jaar over A gedaan, ze heeft uiteindelijk A certificaat gehaald. Later bij de fysio bleek zij hypermobiel te zijn, dus niet handig icm het zwemmen, ze wou zelf ook niet meer doorgaan met zwemmen, en wij vinden het ook prima, ze heeft geen schrik en kan zichzelf goed redden!