Auto vd zaak

Discussion in 'De lounge' started by Eerised90, May 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eerised90

Eerised90 VIP lid

Mijn vriend heeft sinds een week een nieuwe job.. En hij is tot nu toe tevreden en zijn baas ook!
    Bij blijvende tevredenheid van beide kanten, krijgt hij een vast contract en een auto vd zaak.
    Salaris is nog niet echt zaligmakend :) , maar daar zit groei in zei zijn baas.

Wat betalen jullie aan bijtelling en aan eigen bijdrage voor het prive gebruik? Ik weet niet hoe het precies zit allemaal. (heb wel van die bereken programma's gedaan op internet, maar of dat bedrag dan klopt?)
    En wat voor auto hebben jullie?

Wij zouden graag een Volkswagen Golf 6 uitkiezen, en dit was ook geen probleem.

2. Enjoylife

Enjoylife Niet meer actief

Mijn vriend heeft ( nu nog )als bedrijfsauto een splinternieuwe verlengde fiat doblo met dan ook echt de gekste dingen erop en eraan en die kost hem 25euro in de maand met vrije kilometers. A.s. vrijdag moet hij hem inleveren, maar hij gaat naar een ander filiaal 5 min bij huis vandaan :D

Aan de ene kant jammer, want zijn familie woont 100km verderop en was dus al 3 jaar "gratis" op en neer rijden:)

3. zustertje

zustertje Niet meer actief

Wij hebben 2 jaar lang een lease auto gehad (ford focus station) en wij betaalden 200 euro per maand dat lijkt veel maar daar heb je wegenbelasting,verzekering,onderhoud,diesel voor Erg goedkoop omdat je per maand al 90 euro voor wegenbelasting betaald (deze auto dan)

4. Jo33

Jo33 Actief lid

Jul 20, 2011
    382
    24
    18
    NULL
    NULL
    #4 Jo33, May 8, 2012
    Last edited: May 8, 2012
    25 euro in de maand voor een bedrijfsauto? Dat klinkt wel heel gunstig!
    Normaal is de bijtelling afhankelijk van 3 dingen: de catalogusprijs van de auto, de bijtellingscategorie en je inkomen.

De standaard bijtellingscategorie is 25%, maar er zijn tegenwoordig ook veel auto's die in de 20% categorie vallen. Bij de VW Golf zijn daar ook een aantal versies van (maar ik weet natuurlijk niet welke jullie op het oog hebben).
    Stel dat je een Golf van 25.000 euro hebt uitgezocht, uit de 20% categorie. Dan is je bruto bijtelling per jaar 5000 euro (20% van 25.000).
    Wat je vervolgens netto betaalt hangt van je inkomen af (omdat er verschillende belastingtarieven voor verschillende inkomens zijn). Als we voor het gemak even het meest voorkomende tarief nemen (ongeveer 42%) dan is je netto bijtelling 2100 euro (42% van 5000) en betaal je dus per maand 175 euro netto aan je auto.

Soms moet je bij een werkgever nog een eigen bijdrage betalen, maar dit is niet altijd zo.
    Als je een eigen bijdrage moet betalen dan wordt dit bedrag van je bruto bijtelling afgetrokken en dan wordt er pas belasting over geheven.
    Stel dat je per maand een eigen bijdrage van 100 euro moet betalen. In hetzelfde voorbeeld wordt dat dan een bruto bijtelling van 5000 euro per jaar = bruto 417 per maand. Er wordt dan belasting geheven over 317 euro (417 - 100 eigen bijdrage). Je betaalt dan netto 133 euro per maand aan bijtelling (+ die 100 euro eigen bijdrage).

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. :)
    Maar in ieder geval super leuk dat jullie een mooie auto mogen uitzoeken. Vaak is alleen de voorpret van het uitzoeken al een feestje!

5. Sanne1975

Sanne1975 Fanatiek lid

Apr 20, 2010
    2,173
    0
    0
    Flevoland
    Ik heb geen eigen bijdrage voor prive gebruik en de bijtelling is afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto en het percentage aan bijtelling (14%, 20% of 25%).

6. Klessebes32

Klessebes32 Actief lid

Dec 6, 2011
    191
    0
    16
    Luilekkerland!
    Wij hebben sinds september een citroen c4, hele fijne auto!
    Wij betalen ook 200 euro per maand, is altijd voordeliger als zelf een auto moeten onderhouden,en je kan zoveel rijden als je wil!
    Wij mogen zelfs ook in het buitenland tanken, dus kunnen goedkoop
    op vakantie naar Spanje bijvoorbeeld! :D

Ik denk dat een golf 6 wel vrij prijzig is in de eigen bijdrage per maand, want dat is een vrij dure auto om aan te schaffen, ze kijken naar de nieuwprijs van de auto!
    Ligt ook wel een beetje aan wat voor opties je neemt, uitgebreid of niet, telt allemaal mee1

Ik weet ook even niet meer precies hoe ze het allemaal berekenen, maar laat jezelf wel even goed inlichten hierover, wij zitten er namelijk wel 5 jaar aan vast ( of 200.000 km op de teller, dan mag je ook een nieuwe uitzoeken).
    En als je 5 jaar lang voor iets moet betalen wat net iets te duur is , is dat best vervelend, zeker omdat je zei dat het salaris ook nog niet helemaal super is!

7. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Ik heb het even opgezocht, wij betalen 396 p.m

8. Mystify

Mystify Bekend lid

May 24, 2011
    938
    0
    0
    De regels voor bijtelling wijzigen dit jaar.
    Nieuw waarde van de auto en daar 20 of 25 % van.
    Let wel op of je bij uitdiensttreding het leasecontract moet overnemen, of de auto moet kopen. Dat kan een adder zijn als je weg wil/moet.

9. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Dit is een hele duidelijke uitleg! Je hebt er niet zoveel aan om te weten wat anderen betalen, hangt idd van deze factoren af.... :)

10. Bri

Bri Niet meer actief

#10 Bri, May 8, 2012
    Last edited by a moderator: May 8, 2012
    Cataloguswaarde x 25% - eigen bijdrage voor privé gebruik, dat moet je bij je inkomen optellen. En daar betaal je inkomstenbelasting over. Afhankelijk van hoe hoog je inkomen is, is dat 33%, 42% of 52%. Als je dat weer door 12 deelt, weet je je maandbedrag aan belasting.

Tegenwoordig doet de werkgever dat allemaal, komt keurig op je salarisstrook te staan.

Ik heb al een poosje geen lease auto meer, maar toen ik er wel een had ging het zo.
    Ik kreeg een leasevergoeding van ongeveer 800 euro in de maand (inclusief brandstof). Daar kun je een heel aardige auto voor uitzoeken. Standaard eigen bijdrage was 75 euro (of meer als je een duurdere auto uitkoos dan 875 in de maand). Ik geloof dat ik iets van 100 euro eigen bijdrage moest betalen.
    Cataloguswaarde van mijn laatste leaseauto was iets van 30.000 euro. Bijtelling was 14% (toyota prius), dus 350 per maand, minus die 100 eigen bijdrage is 250. Daar moest ik 42% belasting over betalen, is 105 euro per maand. Met eigen bijdrage betaalde ik dus 255 euro per maand voor m'n leaseauto.
    Maar met een vergelijkbare auto in de 25% categorie zou ik op 320 euro per maand zijn uitgekomen.

11. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Leuk hoor, een auto van de zaak.
    Is altijd goedkoper dan je eigen auto. Meteen doen als het aangeboden is!

12. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Wij betalen niets per maand en manlief neemt elke dag ee (andere) auto van de zaak mee :) Daarbij krijgt hij ook nog eens reiskostenvergoeding, dus wij krijgen eigenlijk geld toe :p We mogen er gewoon privé mee rijden, wordt niet moeilijk over gedaan, maar als we echt veel hebben gereden in het weekend bijvoorbeeld, tanken we hem wel zelf af. Hij werkt bij een autozaak en het gebeurd dus ook regelmatig dat we in de nieuwste auto's rijden, leuk! :)

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,162
    8,145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    25 euro per maand en onbeperkte vrije km lijkt me niet.

Mijn vriend werkt bij een autoleasemaatschappij en het is vaak een max vrije aantal km per maand, elke km daarboven kost je 0,25cent de km.

Gemiddelde prijzen liggen tussen de 250-350 euro voor een gemiddelde auto en dan zo'n 3000-4000 vrije kilometers per jaar.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Dat kan best, 25 euro eigen bijdrage aan de baas en dan onbeperkt vrij rijden. Hangt maar helemaal van je arbeidsvoorwaardenpakket af.
    Alleen komt de fiscus dan nog wel even z'n hand ophouden, want er moet wél bijtelling worden betaald...

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,162
    8,145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Dus betaal je geen 25 euro per maand voor een leaseauto, maar 25 euro eigen bijdrage + bijtelling.

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,278
    6,192
    113
    Nou das niet helemaal waar, ten minste waarschijnlijk wel bij een zelfde exemplaar met dezelfde opties etc. Maar als je zelf een klein autootje hebt kan dat nog steeds goedkoper zijn he.

En niet vergeten: de bijtelling wordt opgeteld bij je brutoinkomen, wat weer (negatief) invloed heeft op zorgtoeslag, kindertoeslag en kinderopvangtoeslag. ;) (Wij kwamen op 50 euro minder kot per maand uit.)

17. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Dat is waar. Maar ik ga dan van een gelijkwaardige auto uit.
    Dus niet een 206 van 8 jaar oud vergeleken met een nieuwe Golf. :)

18. Enjoylife

Enjoylife Niet meer actief

En toch is het zo.
    Mijn vriend betaald 25 euro in de maand, mag ermee rijden wat ie wil en tankpas van de zaak.

De werkgever heeft per filiaal leaseauto's staan en deze kunnen werknemers tegen een minimale vergoeding ( 25,- )onbeperkt gebruiken. Hij betaald dus een bijdrage voor een leaseauto van de zaak zeg maar.

19. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Je vriend weet dat hij hiermee de belasting ontduikt en dus een boete kan krijgen? :p

20. Mystify

Mystify Bekend lid

May 24, 2011
    938
    0
    0

Share This Page