Zindelijkheid - wanneer zonder luier naar opvang?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kimmy, 17 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmy

Kimmy Actief lid

25 jun 2010
    315
    0
    0
    Dames,

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ben met dl bezig met zindelijk worden. Sinds dat ze 21 mnd is gaf ze regelmatig signalen als ze moet plassen (maakt een geluid iets van 'ehhh' wn grijpt naar onderbroek). Vanaf toen begonnen met potje. Ging eigenlijk direct goed dus thuis luier uitgedaan en geoefend. Een maandje volgehouden. Vaak hele dag droog en af en toe 1 natte broek op een dag. Wel vaak plassen (circa 10x per dag, drinkt ook veel 1 liter à 1.2 ongeveer). Naar buiten luier omgehouden want vaak redde ze het buiten niet lang genoeg. Uiteindelijk weer even gestopt omdat ze het naar Mijn idee niet lang genoeg kon ophouden dus als we weg van huis waren + niet fit en wat dwars door kiesjes. Nu sinds woensdag (6 dagen vrij) weer opgepakt. Resultaat: donderdag 1 natte broek (8 plasjes pot en 1x poep), vrijdag 2x natte broek (1x poep en 8x plas pot), zaterdag 1x broek gepoept en alles plasjes (8x pot), vandaag alles op pot. Gaat dus weer super. Verschil met vorige keer is dat ze nu ook droog blijft bij weggaan (winkel en restaurant). Ik had in restaurant luier aan gedaan en ze gaf aan dat ze moest maar durfe niet op grote wc en toen 2 uur opgehouden! Bij thuiskomst direct op pot.

Ik twijfel of ik haar nu dinsdag zonder luier maar Kdv moet doen. Is verwArrend lijkt mij als ze weer luier aankrijgt. Anderzijds geeft ze misschien nog niet duidelijk genoeg aan dat ze moet. Ze begint nu de woorden plas/poep te leren en zegt soms als ze moet 'plassen' maar meestal is het alleen nog 'ehhh en naar onderbroek pakken'. Ik ben daar alert op en begeleid haar naar de pot, maar in een groep Kdv is misschien lastiger. Vindt het sneu als ze onnodig ongelukjes daardoor krijgt..ze is natuurlijk nog redelijk jong (net 2 jr). Oudste was al bijna 3 en qua communicatie toen een stuk verder (duidelijk: ik moet plassen/poepen etc)..

Wat vinden jullie?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou met het KDV zelf overleggen..
    Ons kdv was er met de oudste heel makkelijk in. En ook de psz van mijn jongste nu. Ze volgen de ouders in hun aanpak. Dus zonder luier als de ouders dat ook doen, elk uur naar de wc sturen, etc. Zolang de aanpak van de ouders de dagelijkse dingen op het KDV/PSZ niet teveel verstoort kon dat prima.

Anders eerst proberen en na 1/2 ongelukjes toch weer de luier laten aantrekken. Beetje op inschatting van het KDV?

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou het daar uitleggen wat ze doet als ze moet plassen, en gewoon zeggen dat ze geen luier aan heeft. Misschien kan er een potje op de groep staan voor haar?

Bij ons was de PSZ erg terughoudend en heb ik haar zelfs wel eens met een luier aan terug gekregen naar huis (omdat ze 1 ongelukje had gehad :(), maar ik ben steeds gewoon stellig gebleven: schone kleren gaan mee, thuis kan ze het zonder luier, en steeds wisselend wel of niet een luier aan doen is erg verwarrend op die leeftijd. Dus gewoon helemaal niet meer doen en altijd wat schoons mee!

4. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Ons kdv werkt graag mee aan zindelijk worden. Omdat zindelijke kinderen veel makkelijker zijn. Die investering in tijd hebben ze er graag voor over bij ons.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier ook. Onthaalmoeder had daarvoor een aantal potjes in de leefruimte staan. Even overleggen dus. Zou jammer zijn als ze daar niet zouden willen meewerken.

6. Kimmy

Kimmy Actief lid

25 jun 2010
    315
    0
    0
    Bedankt voor het meedenken dames, vandaag hele dag droog geweest. En ze benoemd ook goed plas/poep wat er in de pot zit. Ook 1x op wc met wc-verkleiner geplast. :D

Alleen op het moment van aandrang kan ze het nog niet verwoorden. Morgen nog even dagje thuis oefenen en dan dinsdag proberen. Ik zal ze duidelijk uitleggen wat de signalen zijn en Indd goed idee bij max 2 ongelukjes luier om laten doen.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Bij ons op het kdv was dat ook precies de 'regel': 1 keer ongelukje 'mag', na de 2e keer doen ze weer een luier om.
    Daarnaast besteedden ze er veel aandacht aan als een kindje net wel/net niet zindelijk is.
    Succes dinsdag! ;)

8. hopefull89

hopefull89 Actief lid

23 feb 2015
    218
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons op de peuterspeelzaal doen ze er heel makkelijk over; gewoon doen! Onze meid is net drie, en waren al heel lang bezig met het potje en de wc en man wat een lol had ze op de wc, geweldig vond ze het, uren en uren (letterlijk!) achter elkaar op dat kleine hokje doorgebracht en maar lachen haha maar plassen of poepen? No way dus he, nee als we dan echt weg moesten en dus nog een luier om moesten doen, kwam ineens daar dat plasje. Nu 2 weken geleden was dat ineens klaar, ze ging op het potje uit zichzelf deed een nummertje 1 en 2 en was apetrots op zichzelf! En wij natuurlijk ook :) sindsdien nog niet 1 ongelukje gehad en gaat ze inmiddels ook al naar de wc, de eerste dag nadat zij op het potje ging ,was ook de dag dat ze naar de PSZ ging, geen luier aangedaan, extra kleding mee, het daar verteld maar het was niet nodig gelukkig :) ging super! Eigenwijze ukkies zijn het af en toe ook he?

9. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ons kdv was daar heel makkelijk in. Wel even met ze overlegt. Ze hanteren hier na 3 ongelukjes een luier aan. Dl heeft dat nooit gehaald :)

10. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    een tasje met extra schone onderbroeken en broeken mee en hop naar KVD.
    Daar even uitleggen hoe ze het aangeeft.

Ze zal heus niet het eerste kindje zijn dat af en toe een ongelukje heeft daar.

11. Kimmy

Kimmy Actief lid

25 jun 2010
    315
    0
    0
    Nou ben benieuwd! Vanochtend nog netjes een plas en poep op de pot. Vervolgens met een tasje extra onderbroekjes en kleding weggebracht. Duidelijk uitgelegd hoe ze het aangeeft dus we gaan het zien :)

12. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    En, hoe is het gegaan? :).

13. Kimmy

Kimmy Actief lid

25 jun 2010
    315
    0
    0
    Het ging redelijk. 3 plassen op pot en 3 ongelukjes (laatste vlak voor ik
    Haar kwam halen). Ze twijfelden toen of ze luier weer om zouden doen maar ze vonden het zo goed gaan dat ze die uit hebben gelaten. Ze vonden het ook duidelijk hoe ze aangaf.

Ik twijfel wel een beetje of ze er aan toe is zonder luier op Kdv. In de thuissituatie merk ik duidelijk haar signalen als ze moet,
    Maar in de groep is dat lastiger. Anderzijds kunnen we het per keer bekijken en als het teveel mis gaat luier om. Ze begint nu steeds beter te praten dus het is een kwestie van tijd dat ze duidelijk zal Zeggen dat ze
    Moet plassen/poepen (nu benoemt ze het meestal alleen naderhand).

Vandaag thuis weer super. Onderweg naar supermarkt en oudste ophalen wel luierbroekje aangedaan maar netjes drop
    Gehouden en alle plasjes op pot. Trots! :D

14. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Waarschijnlijk zijn ze het op het kdb wel gewend om om te gaan met zindelijk wordende kinderen. Het is natuurlijk ook fijn als jij je dochter het vertrouwen kunt geven; ze is al zo ver, als ze weer een luier om denkt ze misschien weer dat ze het nog niet goed kan.

Gewoon even overleggen met de leidsters. Veel succes!

15. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Dames
    Ik heb zelf ook een vraag over zindelijkheid. Mijn zoon heeft ongeveer sinds een week geen luier meer om (op eigen verzoek). We oefenen dus druk met het potje. En hij vindt het best spannend, maar doet toch af en toe een plasje/poepje op het potje. Zo is hij zelfs al een keer een hele dag droog gebleven. Maar dat was op een rustige dag dat we voornamelijk thuis waren.

Op dagen dat hij ergens anders is of als ik er niet ben doet hij niks op het potje en plast en poept dan dus de hele tijd in zijn broek. Sneu voor hem, hij vindt het ook vervelend.
    Ik heb geen idee, maar is dit gewoon een kwestie van doorzetten; hoort dit erbij? Alle tips zijn welkom!

Dan nog iets
    Hij reageert goed op beloningen, maar dan wel directe beloningen. Bv een (klein) cadeautje wat in het zicht ligt en hij mag uitpakken na het plassen helpt hem echt over de drempel heen. Een uitgestelde beloning als een stickerkaart zegt hem niks. Heeft iemand hier nog tips voor? Ik wil natuurlijk niet constant cadeautjes geven na elke plas maar ik weet ook niet waar ik hem anders mee kan belonen.

16. Kimmy

Kimmy Actief lid

25 jun 2010
    315
    0
    0
    Hoe oud is je zoontje? En geeft die duidelijk aan als die moet plassen/poepen?

17. Kimmy

Kimmy Actief lid

25 jun 2010
    315
    0
    0
    Na gister weer een hele dag droog, vandaag weer zonder luier geprobeerd op Kdv.

Ze had netjes alles op de pot gedaan. Vanmiddag voor zekerheid luier aan naar consultatiebureau en ze gaf toen we bijna klaar waren aan te moeten plassen. Eenmaal bij de wc (kleine wc) durfde ze niet goed. Opgehouden tot we thuis waren en daar op het potje. Ga dit weekend even oefenen op wc met verkleiner. Ze heeft nu duidelijk voorkeur potje.

Deel Deze Pagina