Hallo, Ik kom net weer bij de vk weg na de standaard controle. Nu liep daar een stagaire die aan de VK vroeg : Moeten we nu al vertellen over de 30 weken echo waarop de vk zei nee dat doen we bij de volgende controle.. Toen mijn eerste zoon geboren werd was er dacht ik geen 30 weken echo dus kan iemand mij vertellen wat ze gaan bekijken bij die echo en wat ik me daarbij moet voorstellen? Groetjes Joy
Zo ver ik heb begrepen van een zwangere vriendin is het vanaf 30-06-2011 standaard dat iedereen ook een 30weken echo krijgt Denk om te kijken hoe het met de groei is, vruchtwater e.d. En of het kindje zich nog lekker voelt etc.
is volgens mij gewoon een groeiecho....heb ik ook gehad...dan controleren ze nog eens of alles goed groeit...leuk dat jouw`n vk dit doet want de meeste doen dit helemaal niet..
ik krijg rond de 35 weken volgens mij een liggings echo .. hebben ze geen site daar staat het waarschijnlijk ook wel op
groeiecho heb deze ook gehad en daarna krijg je vaak nog een liggingsecho met 36 weken ongeveer. Groeiecho checken ze alles nog even iets minder uitgebreid dan de 20weken echo. Maar of alles klopt met t aantal weken dat je bent. Of de nieren van je kindje t nog goed doen , de blaas vol of leeg is , hartje nog goed uitziet , de navelstreng nog goed doorvoed en bloed is etc..
Mijn verloskundige laat 'm alleen doen als ze vindt dat het nodig is. Ik heb 'm niet nodig vindt ze dus de 20 weken echo was mijn laatste.
Ik heb ook nog niet eerder gehoord van een 30 weken echo.. Hier krijg je inprincipe alleen de termijn en de 20 weken echo. Tenzij het veranderd is in tussentijd. Heb bij mijn dochter op het laatst nog wel wat extra echo's gehad maar dit was omdat ik weinig vruchtwater had.
leuk toch nog een keertje kijken naar je baby, als het mij werd aangeboden zou ik geen nee zeggen.. Ik ging naar de gyn dan is het weer een andere verhaal natuurlijk...
recent heeft de minister van VWS besloten een extra echo verplicht te stellen in het laatste trimester van je zwangerschap. Dat is een van de maatregelen tegen de hoge babysterfte rond geboorte. De echo is bedoeld om te kijken hoe het kindje het maakt, hoeveel vruchtwater er is, hoe het kindje ligt etc. Het is dus geen groeiecho en het is iets meer dan een liggingsecho. Ik denk dat deze echo bedoeld wordt met de 30-wk echo waaraan de stagiaire refereerde.
Ik vindt het ook goed dat ze dit doen...puur alleen door te voelen kun je de grote toch niet percies schatten als vk/gyn. En erge verkalkingen enz zie je dan ook....
Bedankt meiden, nu snap ik het en vind het alleen maar goed dat ze nog even kijken hoe onze knul erbij ligt en of alles nog in orde is.
toevallig vandaag de 30 weken echo gehad. Bij mij hebben ze gekeken naar de groei van het hoofd, buikje en bovenbenen. Ze zag hoe de beeb lag en voldoende vruchtwater. Meer hebben ze niet gedaan, maar toch leuk een extra echo
Een 30-weken en 36-weken worden idd standaard miv een bepaalde datum. Heel veel verloskundigen doen het al. Ik kreeg met 30 weken een groei-echo bij een echobureau in het ziekenhuis en met 36-weken een liggings-echo bij de verloskundige.