Hallo ik heb even een vraag Afgelopen maandag had ik een echo n.a.v de 2e miskraam dus een nacontrole. ze zag dat er slijm in de baarmoedermond zat. Dus misschien dat mijn ei er zo aankomt. Hoe snel nadat je slijm hebt kan je ei zichtbaar zijn op de echo? Ik vroeg het me gewoon af. Ik heb al 4 dagen cervixslijm en buikpijn af en toe zere borsten en misselijk bij vlagen. Ik vraag dit omdat ik dacht (zal wel verschillen) dat als je slijm heb vaak de ovulatie binnen enkele dagen komt en dus je ei al zou moeten zien. Of kan je wel een week slijm hebben en dan pas een ei? hopelijk kan iemand mij antw geven
Voor zover ik weet zou je dan al een ei moeten zien. Wanneer die van mij rond de 14 mm is heb ik nog geen slijm, maar is mijn ei al wel te zien op de echo. Een paar dagen later heb ik slijm en dan mijn eisprong.
Het follikel (waarin je ei zit)/follikels is/zijn al lang zichtbaar daarvoor in 1 of beide eierstokken. Het dominante follikel groeit dan door. Als je vruchtbare slijm er al is, hoort het follikel toch uiterlijk binnen een paar dagen te knappen (ik geloof dat het follikel dan 18 mm of meer is meestal). Het eitje zelf is niet zichtbaar met het blote (echo) oog omdat het microscopisch klein is.
oke dus dan hadden die follikels al aanwezig moeten zijn op de echo? ik heb wel een lange cyclus maakt dat nog wat uit voor de duur van het slijm? of stel ik nu een domme vraag
Nee joh, helemaal geen domme vraag! Het echte vruchtbare slijm (lijkt op eiwit, je kunt er met een wc-papiertje of tussen je vingers draden van trekken) ontstaat onder invloed van oestrogeen als die hoeveelheid stijgt in je bloed. Dit slijm ontstaat bij sommige vrouwen al 5 dagen voor de eisprong, bij andere maar 1 dag en sommigen merken er aan de buitenkant niks van. Het is nodig om de zaadjes goed te laten zwemmen. Soms kan je een beetje vruchtbaar slijm hebben voordat je eisprong eraan komt. Ik heb bijvoorbeeld na mijn vmk de eerste dertig dagen geen eisprong gehad (weet ik door echo's), maar ben daarna wel gaan menstrueren. In die dertig dagen heb ik af en toe, maar nooit aansluitend en veel, wel vruchtbaar slijm gehad. Heel klein beetje maar. Dit kan ook gebeuren bij een heel lange cyclus, al dan niet voorafgaand aan de eisprong die dan ook laat komt. Heeft je gyn./echoscopist niet verteld of er al een follikel aan het rijpen was? Als je Engels goed genoeg is en je wil van je eisprong veel afweten, kun je eens een kijkje gaan nemen op fertility friend.com. Ze hebben zelfs een cursus om alles te weten te komen van je cyclus, temperatuur, slijm, baarmoederstand etc. heb 'm zelf ook gedaan en vond het leuk
Nee, want ik had helemaal niet verwacht dat ik een echo zou krijgen gebeurde de 1e keer bij controle mk ook niet. Na de echo had ik het er zo met de gyn over dat ik dach dat ik nu van alles voelde.. en ze zei dat ze geen ei had gezien en dat ik wel slijm in de baarmoederhals had dus zei ze dan kan je vruchtbare periode eraankomen. Ze heeft het niet over de follikels gehad. Ach ja en dan ben je thuis en dan heb je weer duizend vragen!! Mijn engels is goed, dus ik zal eens een kijkje nemen