Beste Fon, heel veel succes! Het is inderdaad een emotionele achtbaan, verder ben ik het met vele bovenstaande reacties eens!
Ik weet dat dit een heel moeilijk onderwerp is en dat veel mensen er een onaardige reactie op geven. Voor zover ik weet meestal alleen als je wel de testen laat doen, maar nu lees ik dus ook dat het ook andersom kan. Ik ben goed geinformeerd door de gyn en ben dus ook op de hoogte wat het inhoud en dat het dus meer is dan alleen down. Ik wil ook absoluut de testen laten doen. Overigens is de kans van een miskraam na de vlokkenstest ongeveer 0.5%. en de vruchtwaterpunctie nog iets minder. Dat is echt maar een heel klein percentage. Ik vind dat iedereen zijn eigen besluit hierin moet nemen en dat anderen daar niets over horen te zeggen en zoizo niet op de hierboven geschreven manier. Zoals de TS aangeeft de testen niet te willen doen is haar goed recht en vind ik het goed dat iedereen er op haar manier over nagedacht heeft en een keuze heeft gemaakt.
Het mooie van een land als Nederland is dat je als vrouw of stel je eigen keuzes mag maken. Waar mensen het vandaan halen om te oordelen over andermans keuzes, dat snap ik niet. De wetgeving in dit land is op die vrijheden ingericht. Dat gezegd hebbende: wij hebben ervoor gekozen geen combinatietest te laten doen. Bij de echo op 20 weken, zijn ook bepaalde afwijkingen zichtbaar, daar willen wij het graag bij laten. Dat als we zouden weten dat ons kindje een (zichtbare) afwijking heeft, weten we ook dat het bij de geboorte extra medische hulp nodig heeft. Dat is een persoonlijke principiële afweging (nadruk op persoonlijk). Gelukkig is de belangrijkste persoon het hiermee eens, en dat is de vader van ons kind! Maar als mensen wel kiezen voor een combinatietest, dan is het toch hun eigen keuze? Ook om de zwangerschap dan niet uit te dragen. Ik zou het nu niet meer kunnen, maar aan de andere kant heb ik in een grijs verleden ook een abortus gehad, gelukkig ook 1 van de vrijheden die we hier hebben!
Ieder zijn eigen keuze. Maar ook op een later tijdstip na de geboorte kan het kind nog van alles krijgen of het blijkt dat het kindje niet gezond is.