Cyste na ovitrelle

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Stphax, Jul 25, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Stphax

Stphax Lid

Nov 28, 2021
    63
    75
    18
    Female
    Hoy allen!

Vorige maand hadden wij onze eerste IUI-poging.
    Ik heb altijd een nagenoeg perfecte cyclus gehad, met elke maand keurig een korte, maar zekere LH-piek en eisprong. Vorige maand zat er dus ook 1 follikel. Ovitrelle gespoten en eerste poging was een feit. Nu voelde mijn lichaam helemaal anders aan tijdens deze cyclus, ik wist dan ook al dat het foute boel was.
    Mijn menstruatie was dagen later dan verwacht, nog nooit zo'n lange cyclus gehad. Bleek bij de echo dat ik dus een cyste in mijn rechter-eierstok heb gekregen van de hormoonstimulatie. De cyste is persistent voorlopig. Ik heb dus al anderhalve maand superpijnlijke borsten en geen eisprong meer. (Progesteron blijft gewoon heel hoog). Ik moet

2. Stphax

Stphax Lid

Nov 28, 2021
    63
    75
    18
    Female
    * een volgende bloeding afwachten. Volgens de gyn is dit een supervreemde reactie op ovitrelle.

In de hoop dat misschien iemand anders dit ook al heeft voorgehad, heb ik enkele vragen:

- Hebben jullie tips om de cyste sneller te doen krimpen/verdwijnen?
    - als ik geen eisprong heb, vind ik het raar dat ik een bloeding moet afwachten... zou deze dan komen wanneer normaal mijn menstruatie is of kan dit alle kanten op?
    - alle andere tips die jullie hebben zijn welkom!
    - gezien ovitrelle dit veroorzaakt in mijn lichaam, ben ik niet happig om dit opnieuw te proberen. Wie doet er IUI met een natuurlijke eisprong? Wat zijn volgens jou de voordelen of nadelen?

Liefs

3. Orchid24

Orchid24 VIP lid

Nov 19, 2018
    16,402
    13,232
    113
    Female
    Ik heb ook een cyste gehad (maar heb ook PCOS) mijn gynaecoloog zei toen dat een cyste heel normaal is, dat vele vrouwen dit sowieso regelmatig weleens krijgen maar niet doorhebben. Het verdwijnt vaak vanzelf weer, in sommige gevallen moet het in de gaten gehouden worden als er klachten zijn.

Maar dat het vooral lastig is met een kinderwens, ik kreeg het met clomid laatste cyclus. Toen moest ik 1 cyclus wachten, want een cyste verdwijnt vaak weer na een menstruatie en anderen verdwijnen binnen 6 maanden. Maar ik had geen cyclus van mezelf dus ik kreeg na 21 dagen ongeveer provera om menstruatie op te wekken.

Vervolgens bleek dat hij er nog zat en ietsjes groter was, toen met gynaecoloog overlegd dat omdat wij in een traject zaten om via kijkoperatie weg te laten halen + meteen HSG omdat een halfjaar wel lang wachten was.

Cyclus erna met gonal-f+ovitrelle heb ik het niet nog een keer gehad. Dit was wel OI, dus geen IUI.

-Er zijn geen manieren om hem te laten krimpen of laten verdwijnen zover ik weet. het is helaas geduldig afwachten :(
    -In ons ziekenhuis was protocol dat er 21 dagen afgewacht werd of mijn lichaam iets deed en anders provera kuur werd gegeven, je zou dit misschien even kunnen overleggen?
    -Je zou eventueel vast kunnen vragen of kijkoperatie mogelijk is of wat hun plan van aanpak is als hij niet krimpt bij de volgende menstruatie?

Veel succes!

4. Stphax

Stphax Lid

Nov 28, 2021
    63
    75
    18
    Female

Bedankt om je verhaal te delen! Ik heb ondertussen een nieuwe bloeding (mn menstruatie was 2 weken geleden), maar voel nog steeds in mijn borsten en mn zij dat ze niet weg is. Hopelijk gaat het inderdaad een beetje vooruit weer zoveel maanden moeten wachten is toch wel echt een domper. Ach, lessen in geduld zeker...

Mocht ze zich niet vanzelf oplossen in de komende weken ga ik zeker eens bespreken wat de mogelijkheden zijn. Ik wil liever niet meer te veel hormonen e.d. gebruiken als het niet nodig is. Ik heb altijd een nagenoeg perfecte cyclus gehad en nu is alles eigenlijk om zeep ‍♀️

Bedankt voor je inzichten

5. Orchid24

Orchid24 VIP lid

Nov 19, 2018
    16,402
    13,232
    113
    Female
    Ja dat lijkt me heel frustrerend! Als je eigen cyclus hebt dan zet je de boel op die manier toch weer wat op stelten.. Hopelijk lukt IUI in natuurlijke cyclus en gaat de cyste gauw weg!

Share This Page