Hallo allemaal, Wij hebben besloten om voor een 2e kindje te gaan. Omdat ik erg weinig ongesteld wordt, doe ik nu ovulatietesten. Ik vind ze alleen niet erg duidelijk. Elke dag komt er een 2e streep.. niet zo dik als de controle streep maar er wel tegen aan.. Hoe moet ik deze nu aflezen? Groetjes, Jojo
Dat hoort. In principe komt er bijna altijd wel een tweede streep omdat je altijd LH in jr lichaam hebt wat de testen dus oppakt. Je hebt pas je piek als de tweede streep even donker of donkerder is dan de controlestreep.
Gedurende je gehele cyclus zit er LH in je lichaam. Je zal dus altijd een 2e streepje heen hoe licht of hoe donker ook. Een test is positief als beide streepjes even donker zijn, je hebt je piek gevonden als de teststreep donkerder is dan de controlestreep. Doorgaans bij een cyclus van 28 dagen start je zo rond cyclusdag 10.
Ik weet niet hoe vaak je ongesteld wordt? Als je bijvoorbeeld PCOS hebt, kan het zijn dat ovulatietesten reageren op je verstoorde hormoonwaarden. Soms zijn de testen dan constant positief, of ze blijven juist altijd negatief. Maar het kan ook zijn dat ovulatietesten wel werken bij PCOS. Dat kan per vrouw verschillen.