Financieringsvoorbehoud?

Discussie in 'De lounge' gestart door Aegyo, 25 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Begin december hebben wij geboden op een huis wat al onder voorbehoud verkoop eigen woning verkocht was. Na de 48-uurs clausule kregen we te horen dat de eerste koper had besloten om toch onvoorwaardelijk te kopen.

Pech voor ons, maar we hielden er natuurlijk al rekening mee :)

Maar dat huis bleef op te koop staan (ik check Funda regelmatig omdat we serieus op zoek zijn)... Dat vond ik al een beetje apart, maar ach, decemberdrukte misschien? Begin januari werd de status opeens aangepast naar "Verkocht onder voorbehoud" o_O

Dus toen heb ik toch maar even contact opgenomen met onze aankoopmakelaar. Die heeft de desbetreffende makelaar gebeld en kwam er achter dat de financiering nog niet rond was?

Nu is het inmiddels bijna februari en staat het huis nog steeds op die status. Ik dacht dat een financieringsvoorbehoud meestal iets van 6 weken was? Wanneer gaat zo'n termijn dan in? Toevallig een makelaar in de zaal? :D Ik heb er een beetje een apart gevoel bij, maar dat is misschien misplaatst? Ik ben immers geen expert wat betreft makelaardij en hypotheken :p

2. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Wij hebben ons financieringsvoorbehoud met twee weken verlengd en toen was het nog niet rond. Op zich is 6 weken inderdaad de gebruikelijke termijn maar het kan zo lang als de verkopers willen toestaan.

Aegyo vindt dit leuk.
  3. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Dit bij ons duurde het uiteindelijk 9 weken..

4. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Dus op zich nog niks raars aan de hand :)

Maar vanaf wanneer gaat zo'n termijn dan in? Vanaf het moment na die 48-uurs clausule dat een koper besluit onvoorwaardelijk te kopen?

5. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ohh dat kan lang duren.

Bij ons ging het om chinezen die het gekocht hadden. Makelaar had het goed in geschat en tijd tussen bod en overdracht was 4,5 maand. Die tijd waren hun ook echt nodig om alles rond te krijgen. Aan onze kant was het binnen een week rond.

Er kan zoveel verschil in zitten.

6. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Die status wordt pas aangepast zodra de makelaar daar opdracht voor geeft.
    Wellicht is de financiering dus al rond, maar gewoonweg de status nog niet aangepast.

In de meeste koopovereenkomsten wordt overigens een termijn van tussen de 6 en 8 weken aangehouden.

Aegyo vindt dit leuk.
  7. Deliana

Deliana Niet meer actief

Gewoon nog een keer bellen ;)

8. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Ik durf niet hahaha! :p

9. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Er wordt een datum aangehangen. Wij hebben destijds geboden onder voorbehoud financiering 6 weken na tekenen koopovereenkomst door beide partijen. Het duurde nl ff voordat de verkopers het contract hadden ondertekend. Ook hadden we t voorbehoud opgenomen dat als verkoop eigen woning niet door zou gaan we er ook nog van af zouden kunnen.

Haha..hoezo niet? Gewoon bellen en vragen hoe t er voor staat. Zijn ze daar wel gewend hoor.

10. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    #10 Loeki82, 25 jan 2018
    Laatst bewerkt: 25 jan 2018
    Net een huis gekocht en bij ons is de status van onze de woning gewijzigd naar verkocht onder voorbehoud pas na de 3 dagen bedenktermijn wat ingaat na het ondertekenen van de koopovereenkomst.

Financieringsvoorbehoud gaat in op de dag dat je de koopovereenkomst hebt ondertekend. Bij ons was de hypotheek ondanks de drukte van de feestdagen in 3 weken rond.

Onvoorwaardelijk verkocht... dan zou dat niet erbij moeten staan. Misschien had de koper de financiering toch nog niet voor elkaar en is het toch voor ovb verkocht?

11. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Ik begrijp jouw openingspost niet. De eerste koper heeft besloten om onvoorwaardelijk te kopen. Dit betekent zonder voorwaarden. Daarmee is de koop gelijk definitief en niet "onder voorbehoud". Wat apart dat het dan toch zo op Funda staat. En nu blijkt dus ook nog de financiering niet rond te zijn. Normaal gesproken heb je de financiering juist al voor de koop in orde gemaakt als je onvoorwaardelijk koopt. Wat een aparte gang van zaken. Volgens mij rammelt het verhaal van de makelaar / verkopende partij. Wij hebben vorig jaar ook onvoorwaardelijk een woning gekocht. Drie dagen na het tekenen van het contract (3 dagen ivm wettelijke bedenktijd) stond de woning op Funda bij de verkochte woningen. "Verkocht onder voorbehoud" heeft dan ook geen enkele toegevoegde waarde meer, want de woning is dan gewoon verkocht. Als je onvoorwaardelijk koopt is dat namelijk ook zonder voorbehoud van financiering. Als ik jou was, zou ik nog eens naar de makelaar bellen om te vragen hoe het zit. Volgens mij klopt er iets niet in dit verhaal...

12. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Ja dit is dus precies waarom ik er zo'n raar gevoel over heb. Onze aankoopmakelaar vond het ook een beetje een rare gang van zaken. Maar ging er wel vanuit dat het toch echt "gewoon" verkocht is (daarom durf ik dus niet weer te bellen...voel me dan een zeur). Maar ondertussen dus die rare status... Alleen weet ik niet genoeg van dit soort zaken af om er een oordeel over te kunnen vellen en vraag ik me dus af of mijn rare gevoel correct is :p

13. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Tja, als het echt jullie droomhuis is, zou ik er wel bovenop gaan zitten. Niet letterlijk natuurlijk. :D Dus nogmaals aan de (makelaar van de) verkopers laten weten dat jullie echt serieuze interesse hebben en evt. vragen hoe het er nu voor staat. Wees niet bang om over te komen als een "zeur". Makelaars maken wel ergere dingen mee. ;) Je geeft daarmee juist aan dat je echt voor die ene woning gaat.

14. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Soms veranderen ze het pas op de dag van de overdracht.
    Onze makelaar zegt ook altijd: het is pas rond als je de sleutel daadwerkelijk in handen hebt!

Maar ik denk dat als jij aangeeft grote interesse te hebben en de eerstvolgende in rij te willen zijn ze dat echt wel onthouden.

Iemand die zijn huis ter koop zet wil er vanaf.
    De bank doet er soms langer over.
    Dan kan je toezeggen tot verlengen van de afspraak ovf, met de grootste kans het op korte termijn te verkopen of je ketst de koop af met de zekerheid dat het minstens 6 weken (reken maar 2 maanden met onderhandelen etc) voor je het kwijt bent. Als je überhaupt direct een koper hebt.
    Als het huis leeg staat kost het alleen maar geld.. dat wil je niet.

Dé markt trekt weer aan maar dat is nog niet overal. Dus nog niet overal sta je in de positie de koop af te ketsen.

Zouden jullie het zeker rond krijgen denk je?

15. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Bij de verkoop van onze vorige woning ging de status pas op verkocht toen er bij de notaris getekend was, dus pas na de sleuteloverdracht. Stel dat ze deze termijn op 1 april hebben afgesproken, dan kan het zomaar nog tot die tijd zo blijven staan. Dat is maar net wat de verkopende makelaar hanteert.

16. Deliana

Deliana Niet meer actief

Gewoon doen! Wie niet waagt....

En dan weet je tenminste iets ipv dat je je steeds blijft af vragen hoe het nou zit.
    Het kan ook dat de status van Funda nog niet bijgewerkt is, daar zijn sommige makelaars ook niet zo snel mee...

17. roundandaround

roundandaround Niet meer actief

Als ik het niet snap zou ik sowieso bellen om te vragen hoe het zit.

Dat lijkt me dan weer simpel :p

18. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.619
    113
    Met het onvoorwaardelijk kopen bedoelde ze waarschijnlijk alleen maar dat het voorbehoud verkoop eigen huis eraf ging. Die 48 uur hoort namelijk bij dat voorbehoud en niet bij de overige voorbehouden.

19. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Is hier geen sprake van de no-risk clausule?
    Overigens hier vorige zomer een huis gekocht zonder voorbehoud van financiering en dat huis stond dan ook een dag later op verkocht.

20. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Klopt, dat is die 48-uur die ik noemde :) Wij kregen daarna te horen dat het "definitief en onvoorwaardelijk" aan de eerste koper verkocht was.

Maar toen bleef het dus toch op Te Koop staan, om dus na een maand opeens op Verkocht Onder Voorbehoud te worden gezet. Dat vond ik een aparte gang van zaken.

@RoIn Ons bod was vrijwel de vraagprijs zonder voorbehoud van financiering. Maar ja, wie het eerst komt... ;)

Deel Deze Pagina