Hey meiden, Afgelopen maandag begonnen met het spuiten van Puregon voor onze eerste ICSI behandeling. Vandaag de eerste follikelmeting gehad en bij mijn rechtereierstok zaten 4 follikels, waarvan maar 1 aan het groeien was en nu 10x10 mm was. Bij mijn linkereierstok zat maar 1 follikel, die was 12x9 mm. Niet zo'n bijster goed uitgangspunt, want ik heb dus maar 2 follikels die er toe doen. De gyn vroeg nog of ik een verhoogd FSH had, waardoor mijn eierstokken niet zo goed reageren op de Puregon, maar de 1ste en enige check die ik daarop gehad had was in januari en die was goed nl. <10. Nu moet ik morgen wel beginnen met het bijspuiten van Orgalutran. Ik ben me uiteraard alweer enorm druk aan het maken. Gaat dit wel goed? Krijg ik straks wel een punctie? Ik las ergens dat ze bij minder dan 3 follikels helemaal geen punctie uitvoeren. De gyn zei wel, het gaat om de kwaliteit en niet om de kwantiteit, maar toch... Kan het zo zijn dat de andere 3 follikels ineens heel hard gaan groeien en toch gaan meedoen? Komt er een punctie als het maar 2 follikels blijven? Vragen, vragen, vragen! Maandag is de tweede meting, maar ja, ik heb nog een heel weekend om me druk te maken... Zijn er andere meiden die dit hebben meegemaakt? X Sikki
Hey Sikki, Jeetje, wat een onzekerheid meteen zo'n eerste behandeling. Hoeveel Puregon spuit je? Het komt vaker voor hoor, dat er onder de 5 follikels zitten en nee, dat is inderdaad niet ideaal. Uiteindelijk hoeft het niet uit te maken. Als je er 10 zou hebben, 1 a 2 terugplaatsen en geen geschikt om in te vriezen (cryo) heb je hetzelfde resultaat als dat jij nu 2 tp zou krijgen en geen cryo's. Snap je? Tuurlijk voel je je veel geruster als je er meer hebt, dat is ook mooier! Je hebt dan keus. Nu moet je ook maar hopen dat de eicellen goed rijp zijn en dat er bevruchting optreedt. Ik wil je vooral heel veel succes wensen! Er kan nog van alles gebeuren. Elmo
Hey Elmo, Bedankt voor je reactie! Je hebt helemaal gelijk. Kwaliteit is belangrijker dan hoeveelheid, dus daar gaat mijn lichaam hopelijk voor! Vandaag de 2e meting gehad en er waren er nu 4 follikels en alle 4 zijn ze gelukkig goed gegroeid. Het houdt nog niet over, maar als ze alle 4 van goede kwaliteit zijn en blijven, dan hoor je mij niet meer klagen! Nog wel even gevraagd of ze met zo weinig follikels wel een punctie uitvoeren. Vroeger deden ze dat niet, maar sinds de verzekeringen een poging tellen vanaf de stimulatie voeren ze indien mogelijk altijd een punctie uit. Ik ben dus alweer een stuk geruster. Woensdag weer de 3e follikelmeting en dan mogelijk vrijdag of zaterdag al de punctie in Düsseldorf. X Sikki
Ha Sikki, Wat fijn dat er nu twee bij zijn gekomen...wij zitten met hetzelfde maar ik denk dat mijn uitgangssituatie een beetje anders is: ik ben 39 en mijn fsh is een paar maanden geleden gemeten en dat was toen 18. Deze maand, nu ik geen cyste heb (eindelijk!), mochten we beginnen met stimuleren en vanochtend bij de eerste meting bleek dat er maar 2 follikels meededen ...bij de eerste echo op dag 2 zaten er 5 follikels in aanleg, ook al niet veel, maar nu er maar 2 doorgroeien is er natuurlijke een kans dat er iets misgaat met 1 van deze twee....maar goed: het zijn er wel twee!! ...en bij jou nu al 4! Ik spoot al per dag 300 Menopur dus er komt niets bij maar we hopen toch dat het kleintje van 6 dat er ook nog was, naast de 2 van 11, nog mee gaat doen. Gelukkig wil de gyn sowieso een punctie doen, da's fijn! Hopen dat er goede eitjes uitkomen voor jou en natuurlijk ook voor mijzelf!! Heel veel succes! Groet, Koosje
Hey Koosje, Wat spannend! Ik weet niet hoeveel follikels er zaten bij mijn uitgangsecho, maar bij de eerste meting zagen we maar 4 aan de ene en 1 aan de andere kant. Hiervan deden dus aan elke eierstok maar 1 mee. Eigenlijk hetzelfde als jouw eerste meting. Nu zijn er afgelopen weekend gelukkig twee bijgekomen die meedoen en de 5e was helemaal niet meer zichtbaar. Dus wie weet maken die van jou ook nog een sprintje Toch denk ik dat mijn FSH deze cyclus ook hoger lag. Mijn moeder was erg vroeg in de overgang en ik heb zelf ook maar een menstruatie van 1/2 dagen. Afgelopen menstruatie voor de start van deze ICSI was zelfs maar een halve dag. Maar goed, ze hadden geen aanleiding om mijn FSH te meten voordat ik begon, dus we zullen het nooit weten. En ook heeft de gyn mijn dosis Puregon niet willen verhogen. Ik spuit nu nog steeds 150E. Als deze poging niet lukt wil ik het FSH wel gemeten hebben voor een nieuwe poging! Ik duim voor onze follikels. Dat ze maar goed groeien, ook degenen die een achterstand hebben in te halen!!! En zoals mijn gyn zei, het gaat om de kwaliteit en niet om de kwantiteit! Ik ben benieuwd naar je volgende meting. Laat je het hier weten? Groeten, Sikki
Ja, dat zei mijn gyn ook...dat scheelt toch wel EN het IS natuurlijk ook zo, maar 2, als het zo blijft, is wel errug weinig. Ach, mijn verzekering telt pas een ivf als poging als er ook een terugplaatsing is dus we hebben niet veel te verliezen alleen ben ik bang dat mocht het deze keer niet lukken dat mijn gyn dan gaat zeggen (ook samenhangend met mijn leeftijd en fsh) dat het geen zin heeft door te gaan. Dat schijnt te kunnen.. We zouden dan naar het LUMC kunnen of naar Gent, maar dan wordt het zo'n enorm geleur en gedoe...ik hoop zo dat we dat kunnen voor zijn!! Anyway, we proberen maar stapje voor stapje te denken en hopen er het allerbeste van!! Jij moet ook 13-5 weer voor een fol meting he? We gaan een beetje gelijk op...zullen we elkaar op de hoogte houden? Koosje
Koosje, gaat vast helemaal goedkomen! Wat je zegt, we gaan stapje voor stapje! En we gaan elkaar zeker op de hoogte houden! Ik vind het wel fijn om het met iemand te kunnen delen die gelijk met mij opgaat. En een beetje gelijk in de eieren zit Wordt vervolgd woensdag!
Ik houd ook goede moed hoor!! ..net als jij. Heb wel na 5 dagen Menopur 300 spuiten wel wat meer last van mijn buik en moeheid merk ik.....of zou dat gewoon van het snoepen komen en te laat slapen? 8) OF...er groeien trosjes eitjes in een groeispurt door...daar houd ik het maar op! Voel jij ze ook 'opploppen'? grtz, Koosje
Hey Koosje, Nog 1 nachtje slapen en dan weten we weer wat meer. Blijft spannend vind ik. Ik heb ook het idee dat ik ze voel opploppen! Ik dacht dat ik het me inbeelde (er valt immers niet zo veel te ploppen met maar 4 follikels), maar als jij dat ook merkt dan zal het wel zo zijn! Vandaag dacht ik zelfs dat ze al aan het springen waren! Ik voelde ze echt heel goed. Ben dus zeer benieuwd morgen hoe het er voor staat! Misschien zijn er wel wat 'bijgeplopt' Groet, Sikki
Krijg nu trouwens ook last van blauwe plekken. Die naalden van de Orgalutran lijken met de dag dikker te worden
Koosje, hoe is het bij je follikelmeting gegaan? Zijn de twee die je had goed doorgegroeid en zijn er misschien nog wat bij gekomen? Mijn 4 follikels zaten er gelukkig nog en waren redelijk doorgegroeid. Twee grote en twee iets kleinere, waarvan we hopen dat de 2 kleine nog een boost krijgen door de Pregnyl. Vanavond dus de Pregnyl zetten en dan vrijdag de punctie in Düsseldorf! Vanmiddag moet is met ze bellen hoe laat ik terecht kan en hoe laat de spuit er dus in moet. Spannend! Omdat ik gelukkig geen kan heb op overstimulatie heb ik Pregnyl gekregen voor na de terugplaatsing (er van uitgaande dat er iets terug te plaatsen is!) en hoef ik niet liggen te knoeien met van die vaginale roze tabletten. In ieder geval iets positiefs aan weinig follikels Ben benieuwd hoe het met jou is! Groeten Sikki
Hey meis, Wat fijn dat de 4 zijn doorgegroeid..en dan met een boostje van de pregnyl, dat moet goed komen. Dan ZOU je toch denken dat er van de 4 een paar moeten kunnen bevruchten.... [-o< En vrijdag de punctie al...spannend hoor!!!! Ik ben benieuwd hoe je het vindt, een ander voordeel van weinig follikels is dat de punctie echt veel minder pijnlijk is en je sneller herstelt, naast idd Pregnyl voor na de terugplaatsing ipv die vieze tabletten...we boffen! Bij ons vervelend...we moesten heel vroeg en beiden in een niet fijn humeur, mannetje ongeduldig etc...dat voelt zo vervelend op zo'n ochtend, moeten we straks maar weer anders doen! We hadden er twee links van maandag ong 11 en 1 rechts van 6....nu bleek 1 van de twee links te zijn doorgegroeid van 11 naar 14,5 en de ander niet dus dat is ws een cystetje die niet mee gaat doen ....de gyn was wel erg aardig en zij heeft ons nu ook Orgalutran meegegeven om de grote niet te laten springen en de kelinere de kans te geven door te groeien [-o< [-o< ...we waren wel teleurgesteld, maar goed...het zijn er mogelijk nog steeds twee dus laten we hopen op goede eitjes! As vrijdag moet ik terug en dan zal ws zondag of maandag de punctie zijn en daarna het terugplaatsen van de embryootjes!! Vind hetw el moeilijk goede hoop te houden hoor...mijn mannetje heeft wel gevraagd of het met deze twee eitjes niet beter is sowieso ICSI te doen omdat de kans dan groter is dat het lukt, de gyn gaat dat even overleggen. Jij heel veel succes ieg vrijdag, maar misschien mailen we nog even! Koosje
ik kom hier ook even binnen vallen, wij beginnen 5 juni met het startgesprek voor icsi. en ik was zo benieuwd dat het gemiddelde aantal folikels is bij een icsi
Nou wij vallen hier onder het gemiddelde vrees ik...daarom gaan we er van uit dat het wel superwoman-eitjes zijn!! Alles boven de 5 is in elk geval prima is mij verteld en bij sommige klinieken ligt de ondergrens om door te gaan bij 3, maar dat is dus ook niet een vaste grens zoals je bij bij leest. Hoop dat het er bij jou veeeeeel meer zijn! Koosje
Heb ook aan de linkerkant een blauwe plek van de dunne Menopur-naaldjes ...maar nu spuit ik toch nog alleen maar Menopur aan de rechterkant, maakt natuurlijk geen moer uit maar t voelt alsof ik dan het rechterfollikeltje speciaal extra brandstof geef! Vanavond de Orgalutran...iehieh...we zijn straks bont en blauw! Koosje
Hey Koosje, Balen zeg Nu maar hopen dat die twee die er wel zijn de brandstof extra goed absorberen! Ze hoeven het immers niet met velen delen. Kan alleen maar gunstig zijn, toch [-o< Ik heb een collega die bij haar IVF behandeling 20 eieren had, waarvan er uiteindelijk maar 2 bevrucht en teruggeplaatst werden en de rest was allemaal niet goed genoeg. Dus die 2 van jou gaan het gewoon helemaal worden! Ik hoop voor je dat ze ze met ICSI gaan bevruchten. De bevruchtingskans is veel hoger en als het er maar twee eitjes blijven dan zou ik ook geen risico willen nemen. Ben benieuwd of de gyn het er mee eens is. Wij wilden juist vragen of een deel met IVF zou kunnen, maar nu het er maar 4 zijn ga ik ook geen risico nemen [-X Heel herkenbaar dat je nu vooral aan de rechterkant blijft spuiten . Zo dacht ik ook! En vanavond de Orgalutran flink doordrukken! Met een beetje kracht gaat ie er wel redelijk makkelijk in. Ik ben nu verder alweer helemaal klaar met de stimulatie. Vanavond alleen nog de Pregnyl en dan na de terugplaatsing nog 3 spuiten! Tja, die vieze tabletten geven ze als je boven de 10 eieren hebt en daar komen we nog lang niet bij in de buurt! En dan nu op naar vrijdag! Het voelt echt als een mijlpaal. De eerste hobbel overwonnen! De stimulatiefase zit er op. Nu naar de volgende hordes! Jij nog ff flink doorspuiten en dan vrijdag mee duidelijkheid. Ga maar lekker op tijd naar bed, want zo'n ochtendhumeur is zekers niet fijn Sikki
Hey Mari, Ik heb ook altijd begrepen dat tussen de 5 en de 15 follikels heel normaal is. Wij vallen dus onder het gemiddelde. Maar...hoe meer follikels is absoluut niet altijd beter. De kwaliteit wordt dan ook vaak minder. Onder de 3 deden ze in het verleden bij ons in het ziekenhuis ook geen punctie, maar sinds de verzekeringen tegenwoordig al de poging tellen vanaf de stimulatiefase, proberen ze wel altijd een punctie uit te voeren ook bij 3 follikels of minder. Een ander voordeel van minder follikels is het spuiten van Pregnyl om de innesteling te bevordenen (anders krijg je van die vieze vaginale bolletjes die je 3x per dag moet inbrengen). Als je boven de 10 eitjes hebt dan geven ze geen Pregnyl om overstimulatie te voorkomen. Maar ja, aan de andere kant, hoe meer eitjes hoe meer kans! Heel veel succes met je behandeling! Sikki
da's een mooie uitleg: hoe minder eitjes hoe meer hormoon ze hebben om te groeien, hoe beter!! Hoop dat het zo werkt!! En ja, net las ik weer wat verhalen van meiden die maar 1 follikel hadden en ook prima zwanger zijn geraakt met ICSI of IVF...het kan echt!! We gaan echt voor de ICSI hoor...hoop dat de gyn het er mee eens is! Ik hoop voor jou dat de 4 eitjes allevier een goede kwaliteit 'buit' in zich hebben, je hebt ieg nu de eerste fase gehad, dat moet wel apart voelen! Vrijdag wordt voor ons allebei spannend, het allermeest voor jou...hoor je eigenlijk meteen hoeveel eitjes het heeft opgeleverd? Ik duim, duim, duim [-o< [-o< Nu de eitjes maar lief toespreken vanavond, gisteren wreef mijn ventje steeds over mijn buik en vertelde dat hij allemaal lieve woordjes had gezegd...dat zal wat worden als er straks een kindje in groeit! Meis, nog eventjes...en je bent de trotse bezitster van 2 (of 1?) Sikkies-to-be! Koosje
Zojuist met Düsseldorf gebeld en ik ben vrijdag om 12.30 uur aan de beurt! Wat dus betekent dat ik vanavond om 1.30 uur de Pregnyl moet zetten, dus zeg maar liever vannacht Nou ja, kan ik al vast wennen aan nachtbraken Ze gaf ook aan dat NL had doorgegeven dat ik wilde dat er 1 embryootje teruggeplaatst werd. Maar dat heb ik nooit gezegd! Dus ik heb gelijk gezegd, doe er maar twee! Misschien een beetje hebberig, maar als ik echt in een vervroegde overgang kom, dan het ik misschien niet zo heel veel kansen meer. Dus dan maar inhalig! Ik weet dat ze in NL niet zo heel happig zijn op meerdere embryootjes terugplaatsen en vooral met mijn leeftijd en de eerste behandeling, maar tja, ze hebben me echt zelf de keus gegeven... Verder mag ik dan donderdag na 12 uur 's nachts niets meer eten of drinken, want in Düsseldorf is de punctie onder narcose en dus moet ik nuchter zijn. Oh, ik vind het allemaal zo spannend. Heb echt last van concentratieproblemen op mijn werk. Dat wordt nog wat na een eventuele terugplaatsing! Koosje, nog ff doorspuiten en dan is het bij jou ook zo ver! Spreek je eieren nog maar even goed toe met z'n tweetjes. Sikki
Hey meis, Poeh, wat spannend, het staat nu vast!!!! Ik vind dat je helemaal gelijk hebt dat je er twee laat terugplaatsen..als je toch de keuze hebt...spreekt vanzelf dat jullie dan voorbereid zijn op een tweeling, ben je meteen klaar!!! K heb zelf de Pregnyl voor IUI wel eens moeten zetten om 03.00u ...best lachen ook, stonden we beneden op de keukentafel met die flesjes te rotzooien de slaap nog in onze ogen :sick: ...maar dat spul komt er natuurlijk prima in, tip: Pregnyl uit de koelkast halen ruim vantevoren, maar ervaren spuitjunkie als jij (en ik) bent, heb je dat natuurlijk al lang gedaan. En dan maar doorwerken, zulke ineffectieve dagen zijn dit he?? Fijne avond, tot morgen! Koosje