Het nieuwe jaar staat weer voor de deur. Ik heb nog nooit goede voornemens gehad maar de laatste tijd loop ik tegen de troep aan in huis. Het irriteert me en het wordt alleen maar erger nu met ons kleine mannetje erbij. We hebben met z'n 3e een eengezinswoning dus ruimte zat maar op de een of andere manier vullen we die ruimte binnen no time op. Niet dat ons huis nou een mega chaos is maar overal ligt wat, volle kasten etc. Wat is jullie manier om het huis netjes te houden? Ik merk dat ik m'n handen vol heb aan onze zoon en werken en het huishouden. Goed opruimen schiet er dan gewoon bij in.
Ik lees mee, maar ik geloof er eerlijk gezegd niet meer in. Een rommelvrij huis is voor mij een utopie.
https://www.dehuishoudcoach.nl Het boek: aan de slag met de huishoudcoach Erg leuk boek! Met handige tips voor een opgeruimd huis!
Heel erg cliché... bijhouden. Pak de komende tijd telkens iets groot aan bv Savonds kun je best een kast uit mesten. Kind een dagje bij iemand anders is helemaal kassa en gegarandeerd voor een heuse opruimslag. Let er wel op dan dat je laagdrempelig te werk gaat. Niet bij elk frutseltje bedenken of je die nog nodig hebt ect. En wanneer je denkt; he had ik die ook nog, kan het ook weg want dan heb je het niet gemist Foto's zijn een uitdaging. Die hoef je niet uit te zoeken, maar gewoon in een doos te doen. Echt, voor je het weet ben je 3u verder en zit je met alle zooi verspreid en vol weemoed alle foto's terug te kijken. Wanneer alles op orde is, bijhouden.. maak een schema voor jezelf wanneer je wat doet. Per week 1 groot ding extra en dat rouleer je. Ik sop de badkamer elke week, maar ik lig niet elke week met de tandenborstel op de grond de voegen uit te schrobben en neem ook niet alle tegels af elke week. Dit hoort bij " de grote beurt " Bij de kleine hoort; bad, tegels om wc, wc, badkamermeubel, spiegels, douche, doucheputje en de vloer. Wc doe ik vaker trouwens. Keuken evengoed. Kleine beurt; kastjes buitenkant, apparaten plus koelkast. Grote beurt; alle kastjes leeg, binnen en buitenkant. Alle apparaten ontkalken, uitzoeken van de spullen ect. ( dit doe ik 1x per seizoen, vaak zat ) Dit gezegd hebbende. Ik ga stofzuigen en dweilen haha. Succes!
Ik ben ook allergisch voor een rommelig huis. Wat overigens niet betekent dat het hier nooit rommelig is. In tegendeel Maar ik houd het wel bij. De handigste dingen vind ik hier, dat alles z'n eigen plaats heeft en ik dus weet waar ik het kan laten. Verder leren mijn kinderen al vroeg zelf mee op te ruimen. En ik wil niet teveel speelgoed beneden. Gewoon echt wel (meer dan) voldoende om lekker mee te spelen. Maar waar we verder geen plaats voor hebben gaat naar zolder en wisselen we af en toe van spullen. Ik moet zeggen dat ik ook wel makkelijk afstand kan doen van spullen. Dus als ik grote opruiming houd zo af en toe gaat er ook veel weg.
Haha, hier hetzelfde Ik kan ook moeilijk dingen weggooien en ik doe ontzettend lang over opruimen. Mijn man is er gelukkig wat sneller in, maar is ook wel een rommelkont. De kinderen net zo. Dus wij zijn hier gewoon genetisch mee belast
ik ben een verschrikkelijke chaoot, maar ik verplicht mezelf om tussen het middageten en het ophalen van de oudste, alle ruimtes langs te gaan om het op te ruimen.. zo houd je het iig voor het oog netjes. kasten.. tja die zoek ik gewoon 1x in het half jaar uit en gooi heel veel weg..
Ik geloof niet in goede voornemens. Als je iets echt wil, doe je het meteen. Daar brengt 1 januari niet magisch verandering in.
en inderdaad, de kinderen ruimen alles waar ze mee spelen zelf op.. het duurt even, maar als je het volhoud, en het 1000x uitlegd, snappen ze op een gegeven moment dat ze beter eerst het ene kunnen opruimen voor ze het volgende pakken want anders zijn ze veel langer bezig met opruimen.. elke keer als ik langsloop en ik zie dat bijv de duplo op de grond ligt, maar mijn zoon met de autos aan het spelen is, moet hij eerst de duplo opruimen voor hij verder speelt.. wij hebben 2 kinderen , een groot huis en de derde op komst.. anders ligt elke ruimte vol en is het een nog grotere chaos in je hoofd..
Mij lukt het ook altijd maar even. Dan heb ik alles uitgezocht, weggedaan en opgeruimd en binnen de kortste keren is het weer een rommel. We gaan binnenkort verhuizen en ik ben nu erg goed bezig met weggooien en ik hoop dat het in het nieuwe huis wat beter gaat. Het is niet zo dat het overal een bende is, maar er ligt altijd wel wat en vooral de kinderen kunnen zeer slecht dingen weg doen. Dat leren ze nu met de aankomende verhuizing wel want ik laat ze zelf hun eigen spullen uitzoeken en inpakken. Een handige tip voor kinder tekeningen is inscannen. Ik scan ze nu in voor de verhuizing en dan kunnen de papieren weg. Niet allemaal natuurlijk, maar mijn oudste 2 tekenen zoveel dat het niet te doen is om ze allemaal te bewaren.
Rommelvrij huis, tja in mijn 2e huis lukt dat aardig.. Maar daar begint het langzaam ook mis te gaan. In ons andere huis is 1 grote bende, weet gewoon niet meer waar ik moet beginnen. We hadden heel veel spullen in de leuke zinken Philips bakken. Maar ja, die hebben we spontaan verkocht. D'r speelhuisje in de woonkamer vergroot, maar ja.. Waar laten we nu alles? Hoop maar, dat er morgen een grote speelgoedkist in elkaar wordt gezet. En dan maar gaan bedenken waar wij onze rommel gaan laten..
Ik was vroeger echt een enorme rommelkont. Lees de 'ik kan geen stap in mijn kamer zetten zonder mijzelf te bezeren rommelkont'. en op een gegeven moment was ik het zat. Scheelt ook dat ik toen mijn eigen huis kreeg en daardoor beter kon sorteren en spullen hun eigen plek kon geven. Ik ga thuis over de indeling van de meeste plekken. En daardoor kan ik het zo inrichten dat er niet teveel troep in 1 keer te maken valt. De kinderen krijgen niet de kans om een flinke troep te maken omdat alleen het grote speelgoed standaard op de grond staat en de losse spullen in bakken staat waar ze niet zelf bij kunnen. Telkens wisselen wij de dozen met losse spullen. Wat ik wel jammer vind is dat de vaatwasser overleden is. Dat zorgt wel voor meer troep in de keuken.... Ideaal zouden 2 vaatwassers zijn Misschien ooit Als ik gestrest raak kies ik een kast uit die dan al eventjes op mijn zenuwen werkt en trek ik alles eruit. En bedenk ik nogmaals wat weg kan en hoe het netter kan. De pax kasten vind ik ideaal. Ik heb er 2 die ik rustig aan vol met plankjes met skubb zakken bouw. Gelabeld en al. Wat mij nu nog irriteert zijn de spullen die weg mogen maar nog niet verkocht zijn via mp. Op mijn lijstje staat ook nog een bed met bergruimte eronder. Ik ben gek op meubels met bergruimte. Zoals banken waar je gelijk alle plaids in kunt opbergen.
Mijn moeder zei altijd als je iets nieuws koopt, moet je iets anders wegdoen.. Ik probeer zoveel mogelijk, handige opbergmogelijkheden te creëeren en om de zoveel tijd flink weg te gooien. Liefst zonder kinderen en in kleine gedeeltes. Ik heb ook een tijdje geprobeerd te ontspullen, veel wegdoen en vooral niets kopen (behalve eten enzo)
Idd bijhouden...hier nergens rommellades of kasten. Meteen alles een plek geven, iets wat geen bestemming heeft wegdoen. Wij ruimen eens in de maand of 2 maanden de zolder op. Die is gewoon netjes hoor, maar dan doen we dus ook alles wat achter de berging staat. En elke keer is er weer iets waarvan we denken: o dat kan toch wel weg. Zo hou je het echt overzichtelijk.
Hier is dat onmogelijk met een vent die alles wil bewaren en over al alles neer kwakt. En een dochter die net als haar papa is. Opruimen van speelgoed doet ze alleen samen en dan moet het spelender wijs anders loopt ze weg. 😠
Ik kan ook niet tegen rommel en man ook niet echt gelukkig. Wij hebben veel "dichte" kasten waar je dus niets in ziet. Maar uiteraard heeft niet iedereen de ruimte. En ik vraag met bij veel dingen af; als ik het bewaar doe ik er dan ooit nog iets mee? Zo niet; meteen weggooien of op marktplaats. Dus geen post en reclame op tafel, schoenen en tassen in de kast. Aanrecht gewoon opruimen. Kinderspeelgoed aan t einde vd dag in de kast. Maar misschien makkelijk praten als je een opruim opsessie hebt 😊.
Zoals eerder gezegd bijhouden en plannen. Ik heb zelf inmiddels verschillende dingen geprobeerd en de eerste twee weken gaat het redelijk, maar dan is het alweer snel rommelig en loop ik weer achter.. Ik heb geaccepteerd dat ik nu eenmaal zo ben, anders frustreert het alleen maar. Ik kan nu eenmaal geen dagelijkse dingen plannen of organiseren. Mijn schoonmoeder heeft wel altijd een schoon en opgeruimd huis, maar die heeft al 40 jaar een dagelijks ritueel en is er altijd mee in de weer. Wat mij een beetje helpt is om zo min mogelijk spullen in huis te hebben en wij proberen de woonkamer/woongedeelte altijd netjes te houden, daar speelt onze zoon dan ook bijna nooit.
Het boek van Marie Kondo geeft handige tips. https://www.bol.com/nl/p/opgeruimd/9200000036034901/ Niet per vertrek opruimen, maar per soort. Een voorbeeld: je gooit alle kleding op een hoop en begint met sorteren. Is het stuk of past het niet dan doe je het weg. Maar heb je bijv. een rokje die je niet meer past, maar waar je een goed gevoel bij hebt, dan mag je dat terug hangen. Als het kleding is waarvan je denkt dat je dat ooit nog eens aantrekt, maar dat de afgelopen jaren niet hebt gedaan, kun je het ook weggooien. Waarschijnlijk zul je het nooit dragen. Haar motto is dat je je moet omringen met spullen waar je een goed gevoel over hebt. Dingen die je niet mooi vindt of die je niet gebruikt, kosten alleen maar energie. Hoe meer spullen, hoe meer je ook moet 'onderhouden', hoe meer tijd je eraan kwijt bent.