Onterven, kan dat zomaar?

Discussion in 'De lounge' started by angel229, Feb 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. angel229

angel229 Niet meer actief

Kun je zomaar onterfd worden. Of is dit een procedure die via de notaris etc moet verlopen. In dat laatste geval gaat het natuurlijk geld kosten. Wie kan mij daar antwoord op geven? Een familielid waar ik van erf wil dat namelijk met mij doen. Maar denk dat als het geld gaat kosten deze persoon zich wel achter de oren krabt! Overigens als die persoon dat wil doen, dan doet ie het maar! Graag of niet hè.

2. Amezen

Amezen Fanatiek lid

Aug 13, 2012
    1,421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Het kan. En het kost geld, want er moet een (nieuw) testament opgrmaakt worden.
    Als kind hè. Je overigens altijd recht op je zgn legitieme portie. Onterfd of niet.

3. Amezen

Amezen Fanatiek lid

Aug 13, 2012
    1,421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Als kind heb je moet daar staan, maar het lukt me niet het vanaf mijn telefoon aan te passen.

4. angel229

Hoe zit het als kleinkind? Desbetreffende ouder leeft niet meer. Ik wil niet te veel uitwijden. Weet niet of er mensen mee lezen.

5. Amezen

Amezen Fanatiek lid

Aug 13, 2012
    1,421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Ik zou even een notaris bellen om het na te vragen. Maar met Google kom je vast ook een heel eind.

6. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

Aug 15, 2012
    1,533
    0
    0
    Onterven kan ten alle tijden. Manlief zou ook onterft worden. Hij zou na het overlijden van iemand een groot stuk land erven, en een deel van de verkoop van een huis. Door wat problemen zou hij onterft worden ( ruzie )
    Tot nu toe hebben wij niets van de notaris ontvangen dat hij onterft is, dus zal allemaal wel loslopen. En anders maar wel, lig er niet echt wakker van.
    Maar goed, onterven kan dus altijd, maar kost geld. Bedrag ligt tussen de 150,- en de 210,-

7. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Jij erft als het goed is niet direct, maar via je overleden ouder. Dan zouden ze het overleden kind moeten onterven. Weet niet of dat kan.

8. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Ben benieuwd naar een duidelijk antwoord, heb zelf nog wat zitten google'en, erg ingewikkeld allemaal. Kon wel iets vinden over je kind onterven, dat houdt in dat je geen recht hebt op goederen, maar wel altijd recht blijft houden op je kindsdeel (geld, plus geld wat er uit de verkoop van goederen komt). Dat zou inhouden dat je dan gewoon het deel krijgt (of deelt met broer/zus) dat je vader/moeder zou hebben gekregen.

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dit krijg je pas te horen als de persoon overleden is en de notaris de erfenis bekend maakt.

10. Linana

Linana Niet meer actief

Het kan, maar wel via een notaris.
    Maar, wat veel mensen niet weten: ook al is iemand onterfd, dan nog heeft hij aanspraak op de erfenis (bijvoorbeeld ouders, dit geldt namelijk alleen tot een bepaalde graad)
    Je hebt dan geen recht op het volledige bedrag; legitieme portie
    En dat gaat nog vrij ver terug trouwens kan ik me herinneren van mn studie (die graad)

11. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

Aug 15, 2012
    1,533
    0
    0
    Oh oké, dit wist ik dan weer niet.
    Nou ja, zie vanzelf wel een brief in de bus liggen dan tegen die tijd :)

12. kvinna

kvinna Niet meer actief

Ik vermoed dat het ook kan als jouw ouder (het kind van de erflater) is overleden. Jij erft dan namelijk via plaatsvervulling samen met je broers/zussen het deel dat jouw ouder had geërfd als hij/zij niet vooroverleden was. Dan lijkt mij dus dat je onterfd kunt worden (moet via testament), maar dan heb je wel nog recht op de legitieme portie (de helft van wat je anders had geërfd). Let wel: dit laatste geldt alleen als de erflater jouw grootouder is.
    Studie halverwege jaren negentig afgerond en niet meer in de praktijk werkzaam, maar volgens mij zit ik er zo wel heel dichtbij.

13. Meisje89

Meisje89 VIP lid

Jun 9, 2009
    7,162
    1,395
    113
    Female
    België
    De enige situatie wanneer je niet kan erven is als je de overledene zelf vermoord hebt of laten sterven oid. Om zo de erfenis te kunnen krijgen (of door ruzie of zo)

De persoon in kwestie kan wel in z'n testament laten zetten dat jij niks mag krijgen, maar als jij je deel toch gaat opeisen, dan krijg je dat evenzeer nog. Ook als ze het aan een goed doel willen geven, je kan er altijd achteraan al ze overleden zijn.

Dit is wat ik leerde tijdens opleiding paar jaar terug... (wel in BE, weet niet of dat heel veel verschil zal maken)

14. Linana

Linana Niet meer actief

Hier net afgerond en het is niks veranderd hoor :D

15. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,272
    6,801
    113
    Volgens mij is dit juist.

Ik heb het ooit ook geleerd en mijn moeder heeft hier via het werk ook mee te maken.

Uiteindelijk kun je altijd je kindsdeel krijgen als je het opeist.

16. jenn88

jenn88 Niet meer actief

onterven in directe bloedlijn kinderen en kleinkinderen kan wel tot een bepaalde hoogte wat betreft geld wat overblijft na het overlijden van degene kan niet volgens mij er blijft altijd iets over (je kindsdeel) en daar kies je zelf voor of je dat accepteerd of afstand van doet.
    100% cker ben ik niet. suc6

17. angel229

Gaat inderdaad om mijn grootouders. Er zijn nog levende kinderen van hun in het spel en een broer/zus van mij.

Ik denk dat als het via een notaris moet het wel los zal lopen eigenlijk! Geen slapende honden wakker maken. Goed om te weten dat ik en broer/zus het kindsdeel kan opeisen. Mogelijk gaat het onterven ons beide aan namelijk. Maar nogmaals als grootouders het zo nodig vind. Krijg het liever met een warme hand en anders hoef ik het niet! We hebben het er zonder ook heel goed!

18. kvinna

kvinna Niet meer actief

Mooi, thx!

19. angel229

Dank jullie dames! Ik heb contact gehad met mijn ouder. Die vertelt dat grootouders dit al vaker in het verleden geroepen hebben. Ook naar anderen in de familie toe. Schijnen ze bij minste geringste te doen, maar als puntje bij paaltje komt en het gaat geld kosten en trekken ze de keutel wel in....

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@angel: tja graag of heel niet denk ik dan altijd maar...
    Ik zou liever iets persoonlijke erven dan geld :)
    (Maar kan me voorstellen dat dat sentiment anders is als diegene roept je te onterven want dan sta je wellicht op minder goede voet :) )

Bijv van mijn opa heb ik al jaren geleden gezegd.. Dat ik eigenlijk amar 1 ding graag zou willen. Namelijk z'n receptenboek.
    Alles wat hij ooit maakte tot in detail opgeschreven in een onleesbaar handschrift :)
    Maar daar zitten hij mij de mooiste herinneringen aan.. Ik was altijd in de keuken te vinden daar :)

Share This Page