Ik heb zoenen gekocht en nu vraag ik me opeens af of je die wel mag hebben? Er zit eiwit in, is dat rauw? Een collega vertelde me dat salmonella alleen in het eigeel zit maar toch... Weet iemand hier het?
ik bedoelde niet in het schuim wat ze voor de zoenen gebruiken hoor dat wordt helemaal bacterie vrij gemaakt net als die schuimpjes wat je bij de bakker haalt. bij een gewoon rauw ei zit salmonella in het eiwit, als je het kookt of bakt dan moet het eiwit hard zijn want dan is de salmonella eruit. in (neger)zoenen zit geen salmonella
Als de vulling van de Zoen rauw zou zijn, dan zou je het in de koelkast moeten bewaren en dan zou het beperkt houdbaar zijn. Lekker zoenen dus!
Nou als het niet zou mogen zou ik een probleem hebben, ik heb er al heel wat op. En volgens mij is het juist het eigeel dat salmonella bevat, anders zou je ook een zachtgekookt ei mogen eten en dat mag van mijn VK ok niet.
salmonella zit vooral aan de schil (maar ook in het eiwit) van het ei en als die schil in aanraking komt met het eigeel is die ook besmet vandaar dat je als je zwanger bent het eigeel ook hardgekookt of gebakken moet zijn. als je niet zwanger bent moet alleen het eiwit hard zijn.
Ik eet gewoon een zachtgekookt ei hoor,of een gebakken ei met de dooier heel, volgens mijn verloskundige kan dit helemaal geen kwaad, je moet wel verse eieren nemen. groetjes
laat ik nou gisteren 2 zacht gekookte eitjes op hebben, ik ben ni zo goed in het timen van een zacht->hard gekookt ei maar het smaakte erg goed