Twee paspoorten, wat is wijsheid?

Discussie in 'De lounge' gestart door Nescio, 7 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Aan iedereen die ook in het buitenland woont. Ik heb een Nederlands paspoort (ben Nederlandse) en een Belgische id-kaart. In het dagelijks leven gebruik ik die id-kaart voor alles. Het paspoort heb ik nooit nodig en wordt ook nooit gevraagd. Nu loopt die bijna af, en ik vraag me af of ik alle moeite moet doen om hem te verlengen. Ik moet dan naar de grens reizen (kan helaas niet meer bij de ambassade in Brussel) en met het alledaagse leven vraag ik me echt af waar ik de tijd vandaan moet halen.

Mijn leven is hier. Ik heb niets meer in Nederland, van administratie of inschrijvingen of andere dingen.

Als we buiten de EU gaan reizen, heb ik natuurlijk wel een paspoort nodig. Kan je dan een 'verlopen paspoort' makkelijk inwisselen voor een nieuwe, of moet je echt je paspoort up to date houden?

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Volgens mij kan je een verlopen paspoort ook gewoon vernieuwen. Bij mijn dochter van toen vijf was het zeker geen probleem (haar paspoort was een half jaar verlopen), en ik denk dat het bij volwassenen ook geen punt is.

Nescio vindt dit leuk.
  3. floppie888

floppie888 Bekend lid

3 sep 2014
    793
    549
    93
    Volgens mij is het wel slim om een paspoort van ten minste een land te hebben. Of dat nu van Belgie of van Nederland is maakt niet uit.

Je kan je Nederlandse nationaliteit ook kwijtraken als je je paspoort te lang laat verlopen en dan is het een heel gedoe om het weer terug te krijgen.

Dit zegt de overheid erover:

Automatisch verlies Nederlandse nationaliteit
    In sommige situaties kunt u de Nederlandse nationaliteit automatisch verliezen. Bijvoorbeeld als u vrijwillig een tweede of andere nationaliteit aanneemt. Of als u 10 jaar buiten het Koninkrijk der Nederlanden (Nederland, Curacao, Aruba en Sint Maarten) of de Europese Unie (EU) woont met een dubbele nationaliteit en u uw Nederlandse paspoort niet op tijd verlengt. Of als u een Verklaring van afstand aflegt. Er zijn ook uitzonderingssituaties, waarbij u wel Nederlander blijft. Zo raken Nederlanders hun nationaliteit niet kwijt wanneer zij vrijwillig de nationaliteit van hun huwelijks- of geregistreerde partner aannemen.

Als u alleen de Nederlandse nationaliteit heeft, raakt u deze nooit automatisch kwijt, omdat u dan staatloos zou worden.

Manque en Nescio vinden dit leuk.
  4. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik heb jaren een verlopen paspoort gehad. Pas toen ik echt weer een paspoort nodig had, heb ik een nieuwe aangevraagd.

Kan dus prima om deze te laten verlopen en er pas moeite voor te doen als je er 1 nodig hebt.

Nescio vindt dit leuk.
  5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Is dat zo? Je Nederlandse nationaliteit heeft toch niets te maken met een paspoort? En wat is dan te lang?

6. floppie888

floppie888 Bekend lid

3 sep 2014
    793
    549
    93
    Zie mijn toevoeging:

Automatisch verlies Nederlandse nationaliteit
    In sommige situaties kunt u de Nederlandse nationaliteit automatisch verliezen. Bijvoorbeeld als u vrijwillig een tweede of andere nationaliteit aanneemt. Of als u 10 jaar buiten het Koninkrijk der Nederlanden (Nederland, Curacao, Aruba en Sint Maarten) of de Europese Unie (EU) woont met een dubbele nationaliteit en u uw Nederlandse paspoort niet op tijd verlengt. Of als u een Verklaring van afstand aflegt. Er zijn ook uitzonderingssituaties, waarbij u wel Nederlander blijft. Zo raken Nederlanders hun nationaliteit niet kwijt wanneer zij vrijwillig de nationaliteit van hun huwelijks- of geregistreerde partner aannemen.

Als u alleen de Nederlandse nationaliteit heeft, raakt u deze nooit automatisch kwijt, omdat u dan staatloos zou worden.

Manque en Nescio vinden dit leuk.
  7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt voor je reactie. Je had toen wel een id-kaart, neem ik aan? Ik heb dus ook een id-kaart, maar een Belgische, geen Nederlandse.

Ik denk dat het simpeler is om de Belgische nationaliteit en paspoort aan te vragen dan die hele onderneming om mijn Nederlandse paspoort te laten verlengen.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dank je. Ik val onder de laatste regeling, ik ben (nog) alleen Nederlandse. Ik heb geen dubbele nationaliteit.

9. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Mijn zoon heeft twee paspoorten. Het is inderdaad wel even een gedoe om ze te vernieuwen (het Nederlandse paspoort kan alleen bij de ambassade in Parijs, het Britse kan gelukkig per post), maar ik vind het belangrijk dat hij ze heeft, en dat ze up to date blijven. Je weet nooit of er in de toekomst weer andere regels gaan gelden.

Je nieuwe passpoort zal sowieso een looptijd van 10 jaar hebben, dus het is even moeite doen, maar dan ben je er 10 jaar vanaf.

DastyQueen, rums, Yellowsun en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. floppie888

floppie888 Bekend lid

3 sep 2014
    793
    549
    93
    Dan kan je je paspoort met een gerust hart laten verlopen en pas vernieuwen als je er een keer tijd voor hebt.

Nescio vindt dit leuk.
  11. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik had helemaal niks toen :roflmao:

Nescio vindt dit leuk.
  12. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Niet alleen in Parijs het kan in behoorlijk wat gemeente in NL ik heb het een half jaar terug bv in Bergeijk verlengd! Ik dacht ik vertel het je ff ... duurt ook maar 6 dagen voor je een nieuwe op kan halen dus mocht je nog met vakantie gaan dan zou je het kunnen combineren!

13. Whysteria

Klopt, maar ik ben nooit zo lang achter elkaar in Nederland. Meestal hooguit een dag of 3, dus dat was de laatste keer geen optie.

Nic1976 vindt dit leuk.
  14. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Jammer! Ik dacht ik vertel het je ff veel van mijn vrienden in FR wisten het namelijk niet vandaar :D Geniet van la douce France!

15. Whysteria

Bedankt :)

Ik heb er de laatste jaren veel onderzoek naar gedaan, omdat ik voor mezelf ook al naar de ambassade ben geweest voor een verlenging. Aanvragen in NL is gewoon geen optie, maar Parijs is gelukkig niet al te ver rijden (2,5 uur ongeveer). Gelukkig krijg ik bij mijn volgende verlenging een 10 jarig paspoort...

Nic1976 vindt dit leuk.
  16. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    We woonde tot voor kort 30 min rijden dus dat was heel goed te doen. Was alleen veel duurder en ik was al te laat dus moest het zo snel mogelijk geregeld hebben ... zij wezen mij er zelf op dus erg handig en was ook nog eens een stuk goedkoper!

17. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Je gaat dus nooit op vakantie? Omdat je zegt dat je geen paspoort nodig hebt. Anders zou ik de nl gewoon weer aanvragen. Betaal je rond de 100 euro voor een paspoort die 10 jaar geldig is. Toch wel fijn om te hebben (vind ik).

DastyQueen en floppie888 vinden dit leuk.
  18. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Hoe doe je dat dan als je op vakanie wil?
    Ik zou het wel laten verlengen. Het is misschien even een gedoe, maar de komende 10 jaar ben je daar vanaf.
    Je denkt het nu niet nodig te hebben, maar je weet maar nooit.

DastyQueen vindt dit leuk.
  19. Jana09

Jana09 Actief lid

5 aug 2009
    174
    3
    18
    Ik woon ook in België ik vond dat ook altijd zo'n gedoe. Maar heb je een id kaart of staat er verblijfsvergunning op want in dat geval moet je je paspoort of een Nederlandse id kaart houden. Je kan na zeven jaar een Belgisch paspoort of identiteitskaart kaart heel makkelijk aanvragen en dan krijg je de Belgische nationaliteit. Hopelijk een beetje duidelijk zo

20. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Wacht even, nu snap ik het niet meer.
    Je bent Nederlandse, hebt een Nederlands paspoort die verlopen is.
    En een Belgische ID kaart, maar niet de Belgische Nationaliteit. Je kunt dus zonder Belg te zijn een ID kaart aanvragen. Je Belgische ID kaart is dan toch geen officieel Europees identiteitsbewijs of zie ik dat verkeerd? Meer te vergelijken met een rijbewijs. In dat geval zou ik zeker een Nederlands paspoort of ID kaart gaan halen.

Ysabella en DastyQueen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina