hoi dames, ik weet niet of ik de vraag hier goed stel, maar ik vraag me af wat is nu het verschil tussen en combinatie test en een nekplooi meting? mij is vorige week gevraagd of wij een combinatie test wouden en dit vonden wij niet nodig we zijn alle bij erg jong en het zit verder niet in de familie. maar ik dacht dat er dus altijd een nekplooi meting gedaan word met 12 weken? ik heb vrijdag de 1e echo gehad en was toen 8+6 en ik heb haar niet over een nekplooi gehoord. ze vond het ook niet noodzakelijk om met 12 weken nog een echo te doen maar ik mocht wel komen als ik dat graag wou, natuurlijk doe ik dat ook maar gaan ze die meting dan wel doen? wie kan het mij uitleggen want ik snap er geen hout fan.. bedankt alvast!
De nekplooimeting is onderdeel van de combinatietest. Als je de combinatietest doet bestaat die uit een bloedonderzoek en een extra echo waarin de nekplooi wordt gemeten. Dit samen maakt een kansberekening hoe groot de kans is op Down, Pataus of Edwards. Kijk bijv op Prenatale Screening: Meer lezen over de combinatietest of het RIVM (heb je trouwens geen folder meegekregen van je VK of extra uitleg gekregen?) Een nekplooimeting doen ze alleen als onderdeel van de combinatietest. Anders wordt hij niet gemeten. De 12 weken (of in elk geval tussen de 10-12 weken) is de termijnecho waarin het termijn van je zwangerschap wordt bepaald. (dan is dat het meest betrouwbaar)
Nekplooimeting is een onderdeel van de combinatietest. Tezamen met leeftijd en een waarde in je bloed, wordt bij een combinatietest een kansberekening op oa down gemaakt. Alleen nekplooi zegt dus niets. Jammer dat je niet fatsoenlijk geïnformeerd bent.
Combinatietest bestaat uit de nekplooimeting, bloedonderzoek en ook wordt gekeken naar je leeftijd, de combi van deze drie is dus de combinatietest. Op basis hiervan krijg je dus een kansberekening met het risico op o.a. Downsyndroom. Dus ja, het klopt dat je de nekplooimeting zonder combinatietest niet (standaard) krijgt.
hartstikke bedankt voor de reacties! ja ben niet echt goed geïnformeerd idd, maar gelukkig is er dit forum! nu begrijp ik het gelukkig!
Nog een aanvulling op bovenstaande. De nekplooi moet binnen een bepaalde aantal weken zwangerschap gemeten worden (tussen 11 en 14e week) Als ze ervoor of erna gaan meten is de meting niet betrouwbaar omdat de nekplooi dan dunner of dikker is. Daarom zeggen ze bij een eerste echo er niets over (daar bekijken ze of het harte klopt en hoe groot t kindje is) en bij een 20 weken echo ook niet (dat is een medische echo op andere afwijkingen). Het is ook een andere meting dan dat ze bij de VK doen, het is iets medisch en daarvoor moet je getraind zijn. Als je nu aangeeft de meting niet te willen dan zullen ze er ook nooit naar kijken.