hallo allemaal zouden jullie een nekplooitmeting zeg maar zo`n test of je kind kans heeft op het downsyndroom doen ? ik ben 18 ?... alvast bedankt voor tips xxx
Tja meid dit moet je zelf beslissen. Bij ons was de echo met 12 weken goed, maar we hebben geen nekplooimeting gedaan. Succes!
nee ik ben pas 23 en de kans op een kind met het syndroom is ontzettend klein op deze leeftijd dus ik heb het niet laten doen. en buiten dat..al had ik de test wel gedaan en bleek dat mijn kindje toch een aandoening zou hebben zou er niks veranderen aan de situatie, ik zou het kindje niet laten weghalen. maar dat is echt jouw eigen beslissing hoor.
maar je bent al te ver voor die test hoor..uiterlijk en echt uiterlijk tot de 13e week kan je dat laten doen.
o oke ik wist niet dat ik te laat was.. ja mijn moeder enzo zeiden al van ja kleine kans enz... maarja op die 1e echo kan je toch niks zien ? of alles perfect is enzo....? xx
Wij twijfelen nu ook of ze een nekplooimeting willen laten uitvoeren. Mijn moeder heeft het bij haar 4 kinderen nooit laten doen. En van de jongste was ze zwanger op haar 36ste. Kerngezonde kinderen! Mijn zus heeft het bij haar twee zoontjes ook niet laten doen. Maar ik moet wel snel beslissen.
ja daarom twijfelde ik ook... kijk er is een kleine kans maarja toch 1 op 1000 ... maarja hopen dat alles goed gaat xxx
wij hebben besloten het niet te laten doen. het is een kansberekening. ook zou ik het niet over mijn hart verkrijgen om onze mini mensje te laten we halen.
zal nu f heel eerlijk zijn... ik was overdonderd toen ik mn kleine muis zag dat alles wat de v.kundige erna vertelde heel vaag was en ik het nu echt niet meer weet...weet alleen nog dat ze uitlegde over de combitest maar wat ze verder vertelde weet ik niet meer..
Ik heb het wel laten doen want ik wilde het gewoon graag weten. Verder hebben ze toen ook op die echo alvast gekeken naar de organen die al zichtbaar waren en is alles goed opgemeten. Het is iets dat je echt alleen zelf kunt beslissen.
haha ja dat begrijp ik en zoiets had ik ook... iedereen heeft zo onder zijn naam van 1 echo OK!.... maar dat ik een fotootje kreeg en naar me buik keek weet ik eigenlijk helemaal niet of ze heeft verteld dat alles ok was enz het zal wel hoor anders als het niet zo was had ik het nog wel geweten...
zo dacht ik er ook over. ook als hij gehandicapt was wilde ik mijn kindje hebben. vandaar dat pas bij de 20-weken echo te zien was dat alles mis was. als ik ooit weer zwanger raak wil ik het wél weten want met 13 weken kun je nog gecurreteerd worden en nu moest ik bevallen (bijna 24 weken) en dat was een hele aanslag op mijn lijf
echt was er van alles mis gegaan?... dat is klote zeg!... naja ik kan die nekplooimetingen enzo dus nu niet meer doen ik zie het pas bij de 20 weken echo... nog 7 weken .... en dat je maar snel weer zwanger word....!
voor de duidelijkheid NOGMAALS Een combitest is niet ALLEEN voor het downsyndroom ze kijken naar de nekplooi (een verdikte nekplooi kan wijzen op een afwijking bv chromosaal bv trisomie soorten, waaronder de 21 soort die "down" genoemd word maar ook andere veel ernstigere waarbij je kindje bv niet levensvatbaar is (of ooit kan zijn) of hart afwijkingen of andere aangeboren afwijkingen, ECHTER het is een kansberekening kan dus vals positief of vals negatief zijn (al zegt het wel wat over je kansen zeg maar) als je een kans van 1:200 of hieronder hebt krijg je de optie om verder te testen. Dit kan d.m.v. een vlokkentest (niet 100% betrouwbaar en grotere kans op miskraam, deze kan vanaf 13 weken al dus vrij snel) of een vruchtwaterpunctie PAS vanaf 16 weken maar WEL 99,zoveel % betrouwbaar en minder kans op miskraam (0,5% maximaal tegenwoordig) de uitslag van een vlokkentest heb je binnen een week en vruchtwaterpunctie maximaal 3 weken (vaak krijg je een snelle al na een week met de vaak voorkomende trisomie soorten), voor de 14 weken (of 15 kan ook weet effe niet meer) kan je gecurreteerd worden en daarna moet je "bevallen" Bij de 20 weken echo kijken ze ook naar de gezondheid van je baby en de hele ernstige trisomie soorten en/of afwijkingen die worden dan vaak ook wel ontdekt maar DAN heb je je baby al gevoeld vaak en word het moeilijker omdat je maar tot 24 weken de tijd hebt om het DAN weg te laten halen (is mij verteld kan anders zijn) Kortom het zegt wat over het risico wat je loopt om een kindje met afwijkingen te krijgen (niet alleen down) dus als je een kans van 1:15 hebt heb je altijd nog 14 kerngezonde kids MAAR je laat het nooit zomaar weghalen hoor zonder verdere testen die echt zekerheid geven of het echt zo is maar kan zijn dat je weken in spanning zit zonder reden (maar je hebt dan wel extra controles) Ik vond dat je in elk geval moest weten dat het niet alleen voor down is bij hadden een valse negatieve uitslag van 1:150 en hebben een punctie laten doen, allemaal erg stressvol, ook nog vruchtwater verloren maar toch zouden wij het opnieuw doen..
Je kan het niet te vaak herhalen he ..........? Sommige (zo niet de meeste) blijken toch niet goed geinformeerd te zijn. En wb vwp, ben het helemaal met je eens, ook ik zou die weer laten doen, ondanks stress en zo laat gedaan in mijn geval.
Ook ik zou het zo weer allemaal doen, wij hadden namelijk een kans van 1 op 15 (dat is een uitslag voor een vrouw van ruim 50 jaar!) en ik ben jong en we hebben niets in de familie zitten! Niemand hier die mij wijs maakt dat je dan achterover kan leunen en rustig naar de 40 weken toe leeft.... dan moet je wel een hele koude kikker zijn
ja maar goed je had dat niet geweten zonder test right? dus ignorance is bliss in dat geval.. Ja ik voel me soms net zo'n infodame die combitesten moet promoten (terwijl mensen het van mij niet MOETEN doen maar wil wel dat ze de keuze maken op de goede info) ik ben niet alwetend en er is vast meer info te krijgen maar meeste mensen weten echt TE WEINIG helaas..
Maar dat komt ook door de Verloskundigen... Wij kregen simpelweg de vraag: willen jullie een nekplooimeting doen? Ze testen de baby dan op het Syndroom van Down. Dan heb je tenminste nog de keus om te kiezen wat je wilt doen met je zwangerschap. Dus wij: Euhhh...oke.....ja, is goed.... (ik werd even in 1x van die roze wolk afgeduwd) Ze vulde een formulier in, die kreeg ik in mijn Zwitsal cadeautasje gestopt zonder verdere uitleg. Wist niet eens wat ik met dat formulier moest doen....kun je nagaan! Dus ja, inderdaad...ze informeren je zo slecht en nemen daar echt niet de tijd voor.
Dat snap ik deels wel, maar ik vind wel dat je vandaag de dag heel veel info op internet kan vinden, en zelfstandig ook "onderzoek" kan doen wb onderzoeken/testen etc tijdens zwangerschap. Ik lees zo vaak vragen over echo's en wanneer die het beste gedaan kan worden, en wanneer het beeld het mooist is (alsof dat het belangrijkst is!). Of wat voor gratis cadeaus en dozen tijdens je zwangerschap gegeven worden en door wie etc. etc. Dat schijnen veel dames dan weer wel te weten! Dan vind ik ook dat je naar "de rest" moet zoeken, en zowel internet kan gebruiken, maar ook gewoon een vragenlijstje maken en aan je huisarts/verloskundige/gynaecoloog kunt stellen (en doorvragen....!). 40 weken zwanger zijn is wellicht een natuurlijk proces, maar het is niet niets!