Nekplooi meting....

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Berretje27, Mar 30, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Berretje27

Berretje27 Fanatiek lid

Nov 30, 2009
    1,769
    0
    0
    Sales
    ZuidHolland
    hallo Ladies,

Vandaag kreeg ik de vraag van de gyn in het ziekenhuis of ik een nekplooitmeting wil laten doen rond 11 weken om de kans in te schatten wat betreft het syndroom van down,...

hoe denken jullie hierover ?? en wat zijn jullie ervaringen?
    Moet je die kosten trouwens zelf betalen of is dit ook gewoon verzekerd??

Brand maar los ;)

Groetjes Berretje

2. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

May 6, 2008
    2,068
    0
    0
    Als het op medische gronden is of als je boven de 36 jaar bent, dan hoef je niks te betalen!

Ik heb het wel gedaan, maar dat heeft te maken met 2 eerder doodgeboortes (ver in zw-schap)!
    Ik wil dus gewoon dit ook uitsluiten (net als alle andere rare dingen die ze kunnen zien).
    Ik vond het ook dit keer weer een geweldige ervaring!

Ik ben geen 36 (of ouder), maar omdat het bij mij op medische gronden is uitgevoerd, hoef ik hier ook niet voor te betalen.

3. Berretje27

Berretje27 Fanatiek lid

Nov 30, 2009
    1,769
    0
    0
    Sales
    ZuidHolland
    dank je voor je antwoord.
    Mijn tante heeft syndroom van down maar schijnt neit dat ik dan meer kans heb, maar wil toch die nekplooimeting laten doen. Ik ben nog geen 36 en het is niet op medische grond, maar de gyn heeft daar niks over gezegd...dus ik heb gewoon die afspraak gemaakt,...
    Ik zal eens even gaan bellen wat de kosten daarvan zijn,...Maar goed, ondanks dat, denk ik dat ik het toch maar ga doen.....

4. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hey berretje,

heb op je andere topic ook gereageerd, maar ook even hier dan:

Hier ook de meting laten doen. Wij wisten ook dat de consequentie zou zijn dat we het kindje zouden laten weghalen als het uiteindelijk niet ok was. Niet omdat je van een downer niet net zoveel zou kunnen houden, natuurlijk kan je dat, het is nl. je kind. Maar omdat mijn zwager (de broer van mijn vriend) een ernstige vorm van down heeft en wij hiervoor niet kiezen omdat we van dichtbij weten welke impact een mongool heeft als ie niet 'schattig' en 'zachtaardig' is, maar zwaar gehandicapt met het denkniveau van een 1 jarige en helaas kunnen ze je dat niet van tevoren vertellen.

Als onze uitslag niet positief was geweest hadden wij een punctie laten doen, die op meer onderzoekt dan een downer.

succes met de keuze!

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Een nekplooimeting wordt soms vergoed door je aanvullende verzekering als je onder de 36 jaar bent. Dat zou je moeten uitzoeken. Verder kost ie tegen de 150 euro (de combinatietest althans).

6. Berretje27

Berretje27 Fanatiek lid

Nov 30, 2009
    1,769
    0
    0
    Sales
    ZuidHolland
    hai Maria,

Hoe doen ze zo een test en hoe snel heb je de uitslag??? direct al?
    Ben erg benieuwd!
    fijn dat het bij jullie allemaal goed is,...ik ben het ook helemaal met jou mening eens....
    Geniet ervan meis!!

Groetjes Berretje

7. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

May 6, 2008
    2,068
    0
    0
    Eerst doen ze een nekplooimeting via een echo! Daarvan krijg je direct al uitslag MAAR je moet ook (liefst dezelfde dag) een bloedonderzoek laten doen. Dat bloed sturen ze op naar het RIVM en binnen een week hoor je dan de uitslag!
    Stel nou dat de echo heel goed was, maar de bloeduitslag wat minder, dan krijg je ws, een vervolgafspraak voor eventueel een vruchtwaterpunctie.

Ik had op een donderdag de echo en bloedonderzoek. Gelijk tijdens de echo werd al gezegd dat de echo er heel goed uitzag.
    Na een week kregen wij de uitslag van het bloedonderzoek en ook die was heel goed!

8. Berretje27

Berretje27 Fanatiek lid

Nov 30, 2009
    1,769
    0
    0
    Sales
    ZuidHolland
    dank je!!
    Mij is vandaag vertelt dat ik over 3 weken bloed moet laten prikken, dus als ik 10 weken ben,....en ik moet dan 2 weken later, dus nu over 5 weken voor de echo voor de nekplooimeting,...

dus op de echo kunnen ze dat opmeten?? hmmm apart dat zoiets kan he,....

9. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

May 6, 2008
    2,068
    0
    0
    Ze gaan kijken hoe dik het vocht is in het nekschilletje! Dit kan dus alleen tussen de 11 en 13 weken van de zwangerschap.
    Daarvoor of daarna is het niet meer betrouwbaar.
    Volgens mij mag het vocht niet "dikker" zijn dan 1.3 mm. (anders even op googlen)
    Bij ons was het 0.8, dus heel goed!

10. Berretje27

Berretje27 Fanatiek lid

Nov 30, 2009
    1,769
    0
    0
    Sales
    ZuidHolland
    thanx! ik ben weer wat wijzer...! Wat goed zeg, prima uitslag dus! ben super blij voor je!!!

kuss

11. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

Jun 28, 2009
    981
    0
    16
    Ik zit hier ook nog over te twijfelen, al neig ik meer naar niet dan naar wel. de VK vertelde me dan omdat ik 25 ben, een kans van 1 op 1500 heb. En áls je een mongooltje draagt, dit maar in 60% van de gevallen aan het licht komt, ook door die lage leeftijd. ze legde uit dat je leeftijd ook meegenomen word in de kansberekening.

Ik ben er dus nog niet helemaal over uit, maar denk niet dat ik het ga doen.

xx

12. moppie 1279

moppie 1279 Bekend lid

Dec 4, 2008
    886
    0
    16
    in de detail handel
    ergens in het noorden
    wij gaan het ook niet doen down of niet het blijft welkom en als je het wel weet raak je toch erg onzeker omdat je meer onderzoeken moet hebben en kun je niet echt genieten
    en als de nekplooi meting niet goed is wil nog niet gelijk zeggen dat je kindje down heeft
    zo staan wij er tegen over maar de keuze moet je echt voor jezelf maken

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

Hier wordt ook eerst bloed geprikt en zo'n 2,5 week later de nekplooimeting verricht. Dan krijg je dus direct de uitslag tijdens de nekplooimeting.

14. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hier ook eerst bloed en 2,5 week later echo, vandaar de uitslag op een dag.

Overigens moet de nekplooi onder de 3 mm zitten voor een goede uitslag niet onder de 1,3 (dan zou nl. een heel groot gedeelte afvallen ;) )

Bij ons was de kans op basis van mijn leeftijd 1: 240, maar na het bloedonderzoek en de echo 1:4150. Super dus, de kans van een 15 jarige zoals mijn gyn zei.

succes!

Share This Page