Een aantal jaren terug is bij mij een lage vitamine B12-waarde vastgesteld en heb ik daarvoor injecties gehad (ik ben niet vegetarisch). Onlangs is deze waarde weer gemeten (tegelijk met het bloedonderzoek nav mijn zwangerschap) en bleek deze 138 te zijn. Volgens de huisarts een goede waarde en dus over een jaar weer meten. Nou stond mij al bij dat 150 en soort van ondergrens was, en toen ik toch ging zoeken kwam ik ook allerlei artikelen (te ingewikkeld voor mij) tegen over dat ter preventie van het neurale buisdefect niet alleen foliumzuur maar ook b12 nodig is (zie evt. http://www.soe.nl/ord/resfol12.htm#neurale%20buis). Nu is deze bij mij sowieso dus aan de lage kant en dus maak ik mij nu ineens wel hele grote zorgen. De huisarts heeft mij vwb mijn zwangerschap al doorverwezen naar de gyneacoloog (ivm mijn leeftijd), maar daar moet ik pas 5 juli naar toe. Weet u hier per ongeluk iets meer vanaf? Bijvoorbaat dank.
hoi Cis, sorry dat het antwoord op jouw vraag wat langer op zich heeft laten wachten, blijkbaar is deze vraag over het hoofd gezien. Ik kan niet zomaar zeggen of jouw B12 waarde normaal is, het hangt af van in welke eenheid de waarde is uitgedrukt. Dit kan zijn( voor als je het leuk vindt om te weten): nmol/l (= nanomol per liter) of pg/ml (= picogram per milliliter) of ng/l (= nanogram per liter) of µg/l (= microgram per liter). Bij de verschillende eenheden horen verschillende referentiewaarden. Als jouw huisarts zegt dat het in orde is zo, dan mag je dat vertrouwen! Als je verder foliumzuur slikt is dat prima en ook voldoende. Voor preventie van neurale buisdefecten is foliumzuur het belangrijkst. Als je daarnaast goed en gezond en gevarieerd eet hoef je niks extra's te nemen, ook geen vitamine B12. Voor je eigen gemoedsrust mag je de foliumzuur eventueel vervangen door een multivitaminepreparaat speciaal voor de zwangerschap. Daarin zitten naast foliumzuur, ook andere vitaminen, oa B12. Je hebt bijvoorbeeld Gravitamon, Femnatal of kruidvat Zwanger vitaal. Allemaal prima, alleen een prijsverschil. Je bent door je huisarts naar de gynaecoloog gestuurd vanwege je leeftijd. Prima als je gebruik wilt maken van prenatale diagnostiek. Maar voor de zwangerschap zelf mag je ook onder controle van een verloskundige als je dat wilt. Wil je je voorbereiden op het gesprek met de gynaecoloog, hij zal zeker praten over prenatale diagnostiek, lees dan alvast het volgende: www.nvog.nl kies verloskunde en vervolgens de folder prenatale diagnostiek bij 36 jaar en ouder. Ik wens je een goede zwangerschap! Mirjam
Miriam, Bedankt voor je reactie. Ik heb me zelf ondertussen behoorlijk verdiept in de risico's van een lage B12- waarde in combinatie met een zwangerschap en dat kan wel degelijk behoorlijke serieuze problemen opleveren. Zowel voor mij als voor het kindje. Gelukkig is mijn huisarts hier inmiddels en na de nodige informatie te hebben opgezocht en ingewonnen (want ook hij wist er bijna niets vanaf!) inmiddels van overtuigd en dus heb ik gelukkig vanochtend al mijn eerste injectie mogen halen. De meeste huisartsen hanteren nog een ondergrens van 150 (of zelfs 130) pmol/l, maar dit is herzien in dec 2005 (ned. tijdschr. geneeskd.) en de ondergrens is nu 200 pmol/l. Er is heel veel onwetendheid (zowel onder huisartsen als nog onder internisten), dus niet alleen over de te hanteren waarden, maar dus ook over de consequenties en de behandeling van een b12-deficientie. Ik zal je daar verder niet mee lastig vallen, maar het is misschien wel handig/interessant om, vanuit jouw beroep, er ook eens naar te kijken. Een stukje wat ik je zeker wil aanraden om even door te lezen is het deel specifiek over zwangerschap op: http://home.hetnet.nl/~hindrikdejong/zwangerschap.htm Op deze site, maar ook op http://www.b12tekort.nl/index.php kun je al heel veel informatie vinden. Wie weet kom je het ooit tegen in je werk en kun je er iemand mee op weg helpen. Groetjes, Cis