Nekplooi van 2,9mm...

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door nijn86, 6 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nijn86

nijn86 Fanatiek lid

7 feb 2011
    1.100
    0
    0
    Hallo,

Ik ben momenteel 11 weken en 6 dagen zwanger van een twee eiige tweeling.. Vandaag heb ik de nekplooimeting laten doen.
    1 nekplooi was 2mm en de ander 2,9mm. Het ziekenhuis zegt dat de marge tot 3,5 ligt maar ik vind het toch geen prettige uitslag.. Bij mijn dochter was die nekplooi toendertijd een stuk dunner, 1,5 ofzo.
    Nu moet ik gaan wachten op de uitslag die wel 10 tot 14 dagen kan duren.. Ik mag er toch vanuit gaan dat als er iets niet goed is de arts me volgende week al belt, of wat denken jullie?
    Heeft iemand hier ervaring mee? Dat toch alles goed was met een dikkere nekplooi? Bij ons in de familie komen ook hartafwijkingen voor dus daar ben ik ook bang voor omdat ik vanalles lees op internet (wat ik ook niet moet doen).

2. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Op welke uitslag moet je zolang wachten? Ik krijg volgende week mijn nekplooimeting/combinatietest en krijg dan ook meteen de uitslag. Komt dat omdat je een tweeling draagt?

Mocht je je echt zorgen maken, dan kun je misschien eens contact opnemen met het NIPT consortium. Misschien kunnen zij jou aanraden een NIPT uit te voeren.

3. nijn86

nijn86 Fanatiek lid

7 feb 2011
    1.100
    0
    0
    @elvis; het is een combinatietest dus de volledige uitslag is ook afhankelijk van mijn bloed, dat is gister pas geprikt en volgens mij moet dat opgestuurd worden naar een academisch ziekenhuis. na 10/14 dagen zou ik de uitslag krijgen maar ergens verwacht ik dat wanneer er iets niet goed is ze me toch wel eerder bellen hoop ik. Dat nipt onderzoek heb ik idd iets over gelezen maar dat doen ze in Nederland niet en de kosten zijn ruim 600euro.. Dus wacht eerst maar deze uitslag af en misschien maak ik me wel druk voor niets. Daarom was ik wel benieuwd of er meer dames zijn waarbij de nekplooi wat dikker was maar waar de test toch gewoon een goede uitslag gaf.

4. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ok, op die manier. Ik heb vorige week al bloed laten prikken. Dacht dat dat de standaard procedure was.

Helaas kan ik je met jouw vraag niet helpen. Hopelijk reageert er nog iemand. In ieder geval veel succes!

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    De nekplooimeting is een kansberekening, deze geeft geen enkele zekerheid.
    Voorbeeld:
    Kans van 1 op 5000 wordt geboren met down
    Kans van 1 op 3 (hier op t forum) Kindje word gezond geboren.
    Het zegt dus helemaal niets! Ik zou absoluut de NIPT overwegen mocht je je zwangerschap er zo over blijven piekeren.
    NIPT wordt wel in NL gedaan even rondvragen op het forum :)
    Uitslag binnen 10 dagen.
    Er zijn ook dames hier met kinderen waarvan de nekplooi 3 mm was en kindje gewoon gezond was maar ook die niet gezond waren dus zoals ik al zei het zegt allemaal niets enkel een vwp,vlokkentest, of de NIPT kunnen je zekerheid bieden..

6. butterfly89

butterfly89 Bekend lid

24 nov 2012
    630
    1
    0
    Leidster in kinderopvang
    Ik heb ook de nekplooi meting gedaan, maar eigenlijk is het een onzin test, vind ik. Zo'n kansberekening zegt gewoon echt heel erg weinig.
    De kans dat ik een kindje met een hartafwijking zou krijgen, was ook maar 0,8%. De kans dat de vlokkentest niet goed zou gaan, was 1%. Toch is het zo dat ik zwanger ben van een kindje met een hartafwijking en dat de vlokkentest zelfs 2 keer (!) niet gelukt is.
    Dus ja, wat zeggen die kansen eigenlijk?

Heb toendertijd overigens genoeg verhalen gelezen over kindjes die een hogere nekplooi hadden en toch gezond. 2,9 is ook nog niet schrikbarend hoog hoor.

7. nijn86

nijn86 Fanatiek lid

7 feb 2011
    1.100
    0
    0
    Ik weet idd dat het een kansberekening is en ik weet ook dat er misschien wel helemaal niets aan de hand is, maar je schrikt wel even als hij wat dikker is dan gemiddeld. Daarnaast zitten hartafwijkingen bij ons in de familie en dan kan er ook een verdikte nekplooi gemeten worden maar dit kan ik allemaal 20 dec met de arts overleggen. Zullen wel 2 lange weken worden..
    Misschien is mijn bloed wel goed en is er niks aan de hand maar het is toch fijn om te lezen dat er mensen zijn die ook een dikkere meting hadden waar het kindje gewoon super gezond van is, dat geef toch weer wat vertrouwen.
    Ik had hier ook niet zo op gerekend, ik dacht gister nog, leuk een echo en bij mijn dochter was toendertijd ook alles goed maar zo kan het ook gaan en dan die onzekerheid. Ik weet ook niet of ik een vruchtwaterpunctie of een vlokkentest wel zou doen.. Zo een nipt is wel een mogelijkheid maar ik vind 600 euro wel erg duur dus wacht eerst even deze uitslag af en wil eerst mijn vragen stellen aan mijn gyn.

8. jackstek

jackstek Nieuw lid

11 dec 2013
    1
    0
    0
    Bij ons jongste meisje was de nekplooi ook 2,9 mm....en de combinatie test wees uit dat we een kans van 1 op 30 hadden dat ons kindje Down had. Omdat we toch geen abortus zouden laten doen als dit het geval was hebben we verder niets gedaan...onze dochter is kerngezond geboren en achteraf had ik heel veel spijt van deze tests...want het heeft mijn 4 de zwangerschap echt verknoeid. Inmiddels ben ik na een miskraam weer ruim 7 weken zwanger en als het allemaal goed gaat verder (geen nieuwe miskraam, waar ik wel bang voor ben) gaan we de tests dus niet meer laten doen.

9. nijn86

nijn86 Fanatiek lid

7 feb 2011
    1.100
    0
    0
    @jackstek; fijn om te horen dat er mensen zijn met dezelfde ervaring waarbij alles goed is! Ik snap dat je geen fijne zwangerschap hebt gehad daarna.. Ik heb nog geen uitslag, morgen is het precies een week geleden maar ons ziekenhuis moet alles opsturen naar een academisch ziekenhuis en daarom duurt de uitslag ook 10 tot 14 dagen. Kreeg jij de uitslag toen sneller toen die niet goed was? Ik vind het wel spannend en hopelijk is alles toch goed. En bij een kans van 1 op 30 zijn er nog 29 gezond dus is en blijft lastig maar het spookt dan toch door je hoofd..

Deel Deze Pagina