Vriendin van mij had kreeg ook te horen dat haar baby een verdikte nekplooi had. In het ziekenhuis bleek, dat nadat ze de combinatietest had gedaan dat de het aantal % van de uitslag niet zorgwekkend was. De kleine is man is nu inmiddels 2 en kerngezond... Een verdikte nekplooi zegt niet altijd iets... Ik wil je veel sterkte wensen...
Er is wel een verschil tussen een verdikte nekplooi (stel 3,5 cm) of echt een dikke nekplooi a la 5 cm, zoals je ook in dit topic hebt kunnen lezen. Ik begrijp dat je TS gerust wil stellen, maar het is volgens mij wel zo dat als er echt sprake is van een dikke nekplooi dat er iets aan de hand is. Ts, sterkte nogmaals!
Ik heb het even nagevraagd! Zij had met 10 weken een nekplooi van 3,5. Na verder onderzoek kregen ze te horen dat ze net genoeg % hadden om uit te gaan van een gezond kindje. Had de uitslag iets lager geweest dan hadden ze een keuze moeten maken... Verder dacht ik dat alles boven de 3 gewoon niet goed was!! Ongeacht de dikte.
3,5 is de grens waarbij er meer aan de hand (kan) zijn. 3 is in principe nog gewoon "goed". Ik had bij de eerste nl. een nekplooi van 3,1 (wel al bij 13 weken). Was dus ontzettend ongerust, totdat de gyn aangaf dat 3,5 de grens is en dat daaronder als normaal wordt beschouwd. Daarnaast was bij mij de nekplooi eigenlijk veel te laat gemeten (13 weken ipv tussen 11-12) dus gaf hij aan dat ik me toch echt niet zo'n zorgen hoefde te maken.
Ik had gisteren ook de NT meting. Normaal is maximaal 3,5 cm (had het even nagevraagd) Ik was dus blij met een nekplooimeting van 1,4 cm. Toen kreeg ik toch gelijk te horen dat dat nog niets zei want in combinatie met het bloedonderzoek kon er nog steeds een verhoogde kans uitkomen. Werkt dan denk ik ook de andere kant uit. Een verdikte nekplooi hoeft niks te zeggen in combinatie met het bloedonderzoek. En uiteindelijk komt er een kansberekening uit. Zelfs met een kans van 1:3 is de kans nog 2 keer zo groot dat het gezond is. Wat het overwegen waard is omdat je je er zoveel zorgen over maakt is dat als je volgende week weer een meting hebt dan heb je de uitslag waarschijnlijk pas over 2 weken. Nipt test duurt ook nog eens 2 weken en dan ben je alweer 4 weken verder. Nu dus voor de nipt gaan scheelt je 2 weken piekeren. Al kan ik niet in jouw beurs kijken.
Ik moet ook nog de uitslag van het bloedonderzoek krijgen. Bij ons was nekplooi 1.1 dacht ik. Ze zei dat het prima in orde was. Nu ben ik wel nieuwsgierig naar de uitslag volgende week..... Toch nog even spannend dus. Je leert nog eens wat hier....
Zegt inderdaad niet alles als de nekplooimeting goed is. Ik had een nekplooimeting bij onze kleine van 1,9. Helaas toch kans van 1:110 voor Down. Toch zei de arts bij de Nipt test dag het erg gunstig was dat de nekplooi zo mooi was. Had goede hoop dat t goed zat, ik wacht nog op de uitslag. Staat ook op de site van Brussel dat bij een nekplooi van meer dan 3,5 cm je eerst moet overleggen of een nipt wel zinvol is. Echter ts wil geen testen, dus is het niet relevant in dit kader. TS, ik duim voor je!
Wat zul je geschrokken zijn van deze meting! Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar alsnog jou was zou ik de mogelijkheden voor vervolg onderzoek goed bekijken. De combinatietest geeft altijd alleen nog maar een kans en zelfs met een kans van 1:2 heb je 50% kans dat het niet zo is. Je gaat dan al snel vervolg onderzoeken in. Volgens mij kunnen de VWP en VT pas vanaf 16 weken en zou de NIPT al wel sneller kunnen. Alhoewel ik geen idee heb of een meting van 3,5mm daar invloed op heeft. Heel veel sterkte en hopelijk valt het mee.
Och meid wat zul je geschrokken zijn. Snap heel.goed dat de glans er nu wel een beetje af is. Maar hou in je achterhoofd dat het ook niks hoeft te betekenen. Hier vrienden die met 12 weken een nekplooi meting van 5,5cm hadden. Dit is uiteindelijk door gegaan tot (schrik niet) 10.7 cm Dit kindje zou niet levend ter wereld komen en waarschijnlijk al overlijden tijdens de zwangerschap. Alle onderzoeken toch in gegaan en de kans op een kindje met down was 1:2 Nu is het een gezond jongetje van 14 maand wat zich prima ontwikkeld. Wat die verdikte nekplooi nu veroorzaakt heeft is nog steeds niet bekend en kan alleen maar naar gegokt worden. Nu besef ik me dat dit een uitzonderlijk geval is maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit... Wil je toch alle kracht en sterkte toewensen voor de komende periode want helaas is het voor jullie de realiteit waar je nu mee moet omgaan.... 💋
Nogmaals bedankt meiden voor alle reacties......het gaat best goed maar af en toe vliegt het me gewoon allemaal aan. Er gaan toch allerlei doemscenario's door mijn hoofd en een onbezorgde zwangerschap zit er echt niet meer in ben ik bang. De volgende echo en alle echo's die nog gaan komen zullen met lood in onze schoenen naartoe gaan......we durven ons niet meer te verheugen op de komst van nog een kindje omdat we geen idee hebben hoe dit allemaal gaat aflopen. Verder nog een groot gevoel van verwijt naar het ziekenhuis toe. Ik heb veel gelezen over een te dikke nekplooi en toen dit geconstateerd is afgelopen dinsdag was ik 10 weken en 5 dagen zwanger. Volgens mij is het dan hoe dan ook een voorbarige conclusie die getrokken is, maar wel eentje die de grond onder je voeten vandaan slaat. Wat betreft de onderzoeken zijn we ook erg aan het twijfelen, een vlokkentest of vruchtwaterpunctie is wat ons betreft uitgesloten i.v.m. het risico, een combinatietest is een kansberekening en hebben we naar mijn mening ook helemaal niks aan. Rest een NIPT test, ik begrijp van een vriendin van mij die in het Erasmus ziekenhuis werkt dat deze vorm van testen in april in Nederland geïntroduceerd gaat worden maar hoe of wat is ook nog niet bekend. Maar de twijfel zal nu wel blijven, stel dat er geen syndroom van Down geconstateerd wordt, waar komt die dikke nekplooi dan vandaan en is er dan iets mis met het hart?? En andersom ook, stel dat de 20 weken echo helemaal goed is, zien ze dan niets over het hoofd of heeft het Downsyndroom? Ik vind de positieve verhalen heel fijn om te lezen, maar je durft nu eigenlijk niet meer van het positieve uit te gaan i.v.m. teleurstelling. En voor de duidelijkheid, een kindje met een handicap is zeker welkom, maar als je net zwanger bent stel je het je toch allemaal heel anders voor..........
Tuurlijk op zulk nieuws kan je je niet instellen. De NIPT komt inderdaad pas in April in NL, nu kan je ervoor naar Belgie/duitsland en sommige ziekenhuizen in nl doen het al. Twijfel zal je hele zwangerschap blijven bestaan tenzij je erachter komt wat het kindje precies mankeert dan kan je je daar op instellen. Een hartafwijking is vaak pas vanaf 18 weken duidelijk te zien op de echo, na de 20 weken ontwikkelen ze die ook nog wel eens dus dat is echt afwachten dat is met geen enkele test te zien. 20 weken echo is een goede manier om achter dingen te komen, maar veel zien ze niet, pb maar als je daar wat over wilt weten. Verder kan ik je alleen maar de NIPT aanraden dat is de enige 'snelle' manier erachter te komen wat het kindje mankeert op die 3 punten. En verder kan ik je veel succes wensen en sterkte in deze zwarte tijd ..
Heel veel sterkte, ik zou persoonlijk nooit een kindje "laten gaan" om deze reden. Ik werk zelf met kinderen met down en ook zij zijn hun leventje zoooo waard! Ik vind die kansberekeningstesten zo naar, het zegt werkelijk niks over de uitslag. Ken genoeg mensen die een schokkende kans op afwijkingen hadden, maar nu met een kerngezond kind rondlopen...
Er is natuurlijk wel een heel verschil tussen Down en trimosie 13/18. Bij trimosie is het gewoon een heel zwaar, kort leven dat het kindje doormaakt. Daarnaast zijn er zoveel gradaties in down. Down ansich is natuurlijk met het leven verenigbaar, maar down icm alle mogelijke complicaties is natuurlijk wel weer het andere uiterste.
Ik wil je nog even een klein hartje onder de riem steken. Ik las dat de nekplooi aal met 10+5 is gemeten. Dat is echt te vroeg voor een juiste uitslag! Pas vanaf 11+3 kunnen ze het goed meten. Bij mij zei de gyn letterlijk: (ik was bij 10+6): als de nekplooi nu te dik is kan dat verdikte volgende week helemaal verdwenen zijn. Als hij nu niet verdikt is, dan is de kans echt heel klein dat hij volgende week wel verdikt is. Kortom, probeer, hoe moeilijk ook, je worries nog even aan de kant te zetten tot er echt op het juiste moment gemeten wordt!! Probeer afleiding te zoeken, dat helpt! Sterkte!
Wij hebben al 2 jongens van 5 en 3 jaar, bij beiden een nekplooimeting toen die tijd laten doen in het WKZ Utrecht, kwam geen gekkigheid uit. Bij de 20 weken echo bleek, dat beide jongens de hartafwijking tetralogie van fallot te hebben (4 afwijkingen in het hart) De jongste bleek ook iets met zijn darmen te hebben, maar wat het was, daar kwamen ze niet uit. Na de geboorte van de jongste bleek dus dat hij ook nog eens zonder anus was geboren. Daarbij nog een paar kleine afwijkingen (nierreflux, pitjes bij de oren, coloboom in het rechter oog) Na 1,5 maand wachten kregen we al snel DNA-uitslag van hem; hij bleek het Cat Eye syndroom te hebben. Nu ben ik zwanger van ons 3e kindje, ik heb besloten om geen nekplooimeting te laten doen, ook geen vruchtwaterpunctie ofzo, alleen een uitgebreide 20 weken echo. Die nekplooimeting zegt helemaal niets en kan het dus ook mis hebben. Aangezien er ook is gebleken dat ik draagster ben van een kleine duplicatie op mijn 22e chromosoom (wat hart- en/of nierafwijkingen kan veroorzaken, is op muizen getest) is er 50% kans dat dit 3e kindje gezond geboren wordt. Tuurlijk is het heel spannend, maar we wachten de 20 weken echo wel af... En ik ben blij dat ik nooit de zwangerschappen heb afgebroken, onze kids doen het nu super goed (na enkele operaties) en gelukkig verstandelijk ook geen grote achterstanden. Ze zijn net als alle andere gezonde kinderen en wij zijn er ziels gelukkig mee.
Lieve meiden, wat fijn dat jullie zoveel reacties geven, daar heb ik echt heel veel aan. We hebben morgenochtend om 9.00 uur weer een echo en we hebben besloten dat als deze goed is we het verder op zijn beloop laten. De 20 wekenecho zal dan wel uitwijzen of het kindje misschien een handicap zou kunnen hebben die echt niet met het leven verenigbaar is (de enige reden om een zwangerschap af te breken voor ons). Als de nekplooi wel nog steeds verdikt is of nog dikker is geworden denk ik dat we toch voor een NIPT test gaan en dan ook alleen om uit te sluiten dat het een ernstige chromosomenafwijking heeft. Ik zal jullie op de hoogte houden van de uitslag . Nogmaals bedankt voor alle steun en raad!!!
Ik hoop echt voor je dat je toch goed nieuws krijgt dopneusje, dat het vocht minder is, ik duim voor je, heel veel succes morgen
Heel veel sterkte Dopneusje, het zijn vreselijke zorgen. Ik duim dat alles goed gaat komen. Voor de lieve mensen die reageerden met nekplooien van 4,5 tot wel 10,5 cm ?!?! Neem aan dat jullie mm bedoelen, toch? Zou namelijk enorm zijn bij een kindje van ca. 6-7 cm.